Scenario om arkeologisk utgrävning?

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
Ingen lång kampanj - helst enkväll. Gärna ngt till Call of Cthulhu eller annan skräck. Tidsera spelar mindre roll, men det gör inget om mellan 1800-1950. Strunta i om dåligt, det skall vara spelbart och helst lite till.

Hit me!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,322
Location
Kullavik
Har inte läst den själv men senaste upplagan av Masks of Nyarlathotep inkluderas med ett prolog-äventyr om en utgrävningsexpedition i Peru?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,322
Location
Kullavik
Köpte CoC-modulen "A time for sacrifice" för något år sedan men har varken hunnit läsa eller spela den. 5 scenarion med koppling till mayaindianernas kultur där jag vet att iaf några handlar om utgrävningar.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
Är ute efter att "hacka" till ngt arktiskt utgrävningsscenario där man hittar spår av en uråldrig civ. Kan av anledningar inte använda Beyond the Mountains eller Trails of Tsatthouggua, men tänkte ändå låna en bakgrundsdelar från Clark Ashtons Smiths Hyperborea + Mike Mignolas Zombieworld Champion of the Worms + Seed of Destruction etc.
 
Last edited:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,316
Location
Göteborg, Lindome
Peru-prologen till nya Masks of Nyarlathotep har jag kört och den är definitivt inte lämpad för att köra på en enda kväll. Dessutom är det inte någon arkeologisk utgrävning i egentlig mening. Men det är ett jäkligt bra äventyr.

Under vår spelvecka i höstas fick jag chansen att spela The Necropolis från Gateways to Terror. Det är däremot mycket enkelt att klara av på en enda kväll. Och det är 100% arkeologisk utgrävning. Och kul (enligt CoC-definitionen av kul).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,807
Location
Göteborg
Det är ju inte ett scenario, men Lovecraftesque är ju ypperligt för enkvälls skräcklir. Jag har kört flera utgrävningar med det; det är ett bra upplägg.
 

JohnS

Veteran
Joined
29 Apr 2019
Messages
17
Dessa är de jag kommer på:

“Spirit of the Mountain,” White Dwarf nr 99 (Games Workshop 1988)

”The Watcher in the Valley”, Tales of the Miskatonic Valley (Chaosium 1991)

”The Dig”, Terrors From Beyond (Chaosium 2008)

”Blackwater Creek”, Keeper’s Screen Pack 7th ed (Chaosium 2015)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,232
För SF: Ashen Stars med minitillägget Xeno-archaeology!


Är det andra modulen av Nidländska reningen där man hälsar på en fantasy-arkeologisk utgrävning? Passar för all del inte de övriga rekvisiten. Alls. :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,322
Location
Kullavik
Är det andra modulen av Nidländska reningen där man hälsar på en fantasy-arkeologisk utgrävning? Passar för all del inte de övriga rekvisiten. Alls. :)
Tredje (sista) delen när man är ute i öknen har jag för mig?
 
Top