Nekromanti Scapple för Windows

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Om ni har varit läskigt avundsjuka för att Mac-ägare har haft exklusiv tillgång till världens bästa rollspelsskaparstartverktyg så behöver ni inte vara det längre: Literature and Latte har släppt en beta av Scapple för Windows.

Det är ett anteckningsprogram, typ som en mindmap fast friform, eller som en Anteckningar fast var fan du vill och med relationer, så man kan bygga ihop ett ganska bra sammanhang över äventyr, kampanjer eller till och med hela rollspel.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Verkar helt okej. Gillade opml-exportmöjligheten och så.

Däremot vet jag inte om jag tycker att det känns såpass mycket bättre än t.ex. Dia att det verkar värt pengarna.

//Krank, som numera mestadels använder draw.io eftersom det är webbaserat och finns som app i google docs...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
krank said:
Verkar helt okej. Gillade opml-exportmöjligheten och så.

Däremot vet jag inte om jag tycker att det känns såpass mycket bättre än t.ex. Dia att det verkar värt pengarna.

//Krank, som numera mestadels använder draw.io eftersom det är webbaserat och finns som app i google docs...
De löser inte riktigt samma uppgift. Scapple är mer av en friformstexteditor än ett ritprogram eller schemaskaparprogram. Man slänger helt enkelt upp en massa texter på en yta och kopplar ihop dem.

Och med den kan man bygga grundstrukturer till rollspel och det går läskigt snabbt att iterera.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Krille said:
De löser inte riktigt samma uppgift. Scapple är mer av en friformstexteditor än ett ritprogram eller schemaskaparprogram. Man slänger helt enkelt upp en massa texter på en yta och kopplar ihop dem.
Jag vet inte om jag missar något i vad Scrapple gör men det är ganska precis det jag gör med Dia också =) Typ mindmaps/concept maps/strukturer i allmänhet.

Det jag ser är att man i scrapple kommer undan med att bara dubbelklicka för att skapa nytt objekt och att man drar ett koncept över ett annat för att binda ihop dem, medan man istället får gå "omvägen" via att välja text-eller rutverktyget för att skapa nya objekt och får använda linjeverktyget för att dra linjer. I draw.io är det inget linjeverktyg, man bara drar linje från en pil på objektet.

Vad missar jag?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
krank said:
Vad missar jag?
Enkelheten för att skapa nya textobjekt är framförallt guld värd när man spånar och inspirationen bara slår till, eller för den delen när man för anteckningar i ett brainstorm-möte.

För det är egentligen det som Scapple handlar om, att anteckna och pussla ihop idéer när de kommer, inte att skapa strukturer eller diagram. Det kan man också göra, men det är inte det som det handlar om. Scapple är mer att fånga idéerna än att strukturera dem.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Krille said:
krank said:
Vad missar jag?
Enkelheten för att skapa nya textobjekt är framförallt guld värd när man spånar och inspirationen bara slår till, eller för den delen när man för anteckningar i ett brainstorm-möte.

För det är egentligen det som Scapple handlar om, att anteckna och pussla ihop idéer när de kommer, inte att skapa strukturer eller diagram. Det kan man också göra, men det är inte det som det handlar om. Scapple är mer att fånga idéerna än att strukturera dem.
Exakt. Och ett är ett underbart program.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Krille said:
Enkelheten för att skapa nya textobjekt är framförallt guld värd när man spånar och inspirationen bara slår till, eller för den delen när man för anteckningar i ett brainstorm-möte.

För det är egentligen det som Scapple handlar om, att anteckna och pussla ihop idéer när de kommer, inte att skapa strukturer eller diagram. Det kan man också göra, men det är inte det som det handlar om. Scapple är mer att fånga idéerna än att strukturera dem.
Okej, då har jag alltså inte missat något funktionsmässigt, jag upplever bara inte det extra klicket som tillräckligt mycket av ett hinder för min kreativitet för att jag ska kunna rättfärdiga utgiften =)
 

mcwolfe

Veteran
Joined
11 Dec 2001
Messages
172
Location
Vänersborg
Krille said:
krank said:
Vad missar jag?
Enkelheten för att skapa nya textobjekt är framförallt guld värd när man spånar och inspirationen bara slår till, eller för den delen när man för anteckningar i ett brainstorm-möte.

För det är egentligen det som Scapple handlar om, att anteckna och pussla ihop idéer när de kommer, inte att skapa strukturer eller diagram. Det kan man också göra, men det är inte det som det handlar om. Scapple är mer att fånga idéerna än att strukturera dem.
Precis! Funktionsmässigt så innehåller Scapple inte så mycket (vilket är ett medvetet designval), men det som det gör, det gör det ruggigt snabbt och smidigt.

Själv har jag använt det till begreppsanalys i min magisteruppsats, planera en bok, samt förberett ett antal rollspels-sessioner med det (har också, när rollpersonerna gjort något oväntat, smidigt och snabbt lagt till och förändrat vissa saker under spelets gång).

/McWolfe
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
McWolfe said:
Precis! Funktionsmässigt så innehåller Scapple inte så mycket (vilket är ett medvetet designval), men det som det gör, det gör det ruggigt snabbt och smidigt.

Själv har jag använt det till begreppsanalys i min magisteruppsats, planera en bok, samt förberett ett antal rollspels-sessioner med det (har också, när rollpersonerna gjort något oväntat, smidigt och snabbt lagt till och förändrat vissa saker under spelets gång).

/McWolfe
Ja, jag gillar att programmet är minimalistiskt, det gör jag. Jag kan uppskatta det. Ibland är Dia lite overkill egentligen; jag hade klarat mig med långt färre verktyg än programmet tillhandahåller. Å andra sidan kan jag använda Dia till fler olika saker, slipper betala, och kan få den där fina känslan i magen som man får av att använda mjukvara som är släppt med öppen källkod... =)

Draw.io gör det nästan lika enkelt som Scrapple att skapa nya rutor. Man får dra ut sin första, men sen skapar man nya genom att dra ut från den första. Blir iofs lite andra hållet jämfört med scrapple iom att man i Scrapple kan börja med att placera ut orden. (Man kan börja med att placera ut orden i Draw.io också, men då är vi tillbaks i problemet att behöva trycka på en knapp innan man placerar ut orden)

Synd att det inte finns någon version av Scrapple som är öppen källkod. Och har en webbversion som man kan synka sina kartor med. Och en version för Android som också synkar.
 

mcwolfe

Veteran
Joined
11 Dec 2001
Messages
172
Location
Vänersborg
krank said:
Draw.io gör det nästan lika enkelt som Scrapple att skapa nya rutor. Man får dra ut sin första, men sen skapar man nya genom att dra ut från den första. Blir iofs lite andra hållet jämfört med scrapple iom att man i Scrapple kan börja med att placera ut orden. (Man kan börja med att placera ut orden i Draw.io också, men då är vi tillbaks i problemet att behöva trycka på en knapp innan man placerar ut orden)
Och där satte du fingret på en av de saker jag saknar i Scapple: Om jag gjort en note och vill göra en nästan likadan note kopplat till den så skulle jag vilja kunna klicka-och-dra ut en kopia (kopplad till den första) som jag snabbt kunnat skriva in ny text i.

... och ja, någon form av tablet-koppling hade varit trevlig :)

/McWolfe (som får ta en titt på draw.io. Verkar inte alls otrevligt ju)
 
Top