Nekromanti SB på avståndsvapen??

Stridsfursten

Veteran
Joined
12 Mar 2004
Messages
29
Location
Sthlm
den valfria regeln om skadebonus har nu blivit aktuell i vår spelgrupp, eftersom FV över 20 finns på några av spelarna..

då kommer frågan Skadebonus på avståndsvapen?
om man då får en skadebonus på kanske två ob2T6, då kan juh en pilbåge göra mer skada än ett armborst (utgår att SB INTE gäller armborst) det e ju inte realistiskt....

eller hade ni tänkt att SB endast gäller närstridsvapen??

tacksam för svar och åsikter!
 

zokie

Veteran
Joined
29 Jun 2003
Messages
156
Varför skulle det vara orealistiskt att en mycket skicklig bågskytt inte skulle kunna göra mera skada än en armborstskytt? Extra skadan man får symboliserar bättre placerade pilar/skäktor inte extra momentum.

Armborsten slog igenom eftersom de var lätt användna och för att korsriddarna var pantade.
I min spelgrupp får man extra skadebonus på alla sorters vapen, då det inte handlar om extra 'gruntinghet' utan om skicklighet.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Tanken är att om man är starkare, så ska man kunna spänna bågen hårdare och på så vis ge mer kraft åt pilen.

Detta är dock orealistiskt då bågar inte är uppbyggda på det viset. De har en viss dragkraft (exempelvis 80 pund) och vill man ha en båge som är anpassad för mer dragkraft så får man plocka loss den och stränga om den. Krille har ett mycket bra förslag på lösning till bågarna. Detta är att man tar bort skadedelen som kommer från grundskadan och lägger istället till Ob1T6 på alla bågars skada. Har man en extra hårt strängad båge så finns det faktiskt redan regler för sådana.


/Naug
 

eoz

Veteran
Joined
28 Jul 2003
Messages
49
Location
Umeå
Skadeboonus för ovanligt höga Värden på vapnen beror väl på att man träffar ovanligt bra? Det skulle jag säga, och jag skulle inte sätta den på 2T6 vilket är mycket Uber!
 

Sankt Creigh

Warrior
Joined
17 Feb 2004
Messages
258
Location
SthlM
Bra inlägg.

Jag anser att en mästerskytt bör kunna avlossa ett hårdare och mer välplacerat skott än en vanlig bonnlurk, :gremconfused: det måste vara skillnad på en skytt med 12 i FV och en med 22.

// C
 

Boridus

Veteran
Joined
13 Mar 2004
Messages
106
SB på avståndsvapen skapar alltid en fin diskussion i de flesta rollspelsgrupper. Man skulle ju kunna tänka sig att införa ett Penetreringsvärde istället för skadebonus på bågar. Tex Långbåge som används av en med FV 20+ får ett PV (Penetreringsvärde) på 3. Detta innebär att den beskjutne får dra av 3 på sin eventuella rustning.

Detta har givetvis ingen effekt på rustningslösa motståndare. Kanske ska se det som att bågen har ett maxvärde, dvs när den är som hårdast spänd och försöker man hårdare så går bågsträngen av.
Anledningen till att personer får ett PV är för att de av erfarenhet vet var de ska sikta för att hitta "glipor" eller blottor i motståndarens rustning.
Detta kan även appliceras på armborst.

Vad tycks?
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Krille har ett mycket bra förslag på lösning till bågarna. Detta är att man tar bort skadedelen som kommer från grundskadan och lägger istället till Ob1T6 på alla bågars skada. Har man en extra hårt strängad båge så finns det faktiskt redan regler för sådana.
Eller så gör man som vanligt, men räknar grundskadan från bågens STYK snarare än användarens styrka. Ger intressantare customiseringsmöjligheter. :gremlaugh:

/Joel
 

HerrBjörn

Warrior
Joined
26 Jan 2004
Messages
241
Location
HAninge
PV kan gå men ändå inte..
PV för att man siktar in sig på glipor och luckor..?
´Det kan man ju göra med precisionsanfall som är en stridsteknik..
Troligare är att man får lättare att skjuta i glipor med FV 20+..
 

HerrBjörn

Warrior
Joined
26 Jan 2004
Messages
241
Location
HAninge
Jag håller helt klart med Grottrolet Naug...
Om man har SB så skjuter en mästerskytt nästan lika hårt med kortbåge
som en vanlig soldat gör med tungt armborst vilket han måste veva upp strängen på...
 

HerrBjörn

Warrior
Joined
26 Jan 2004
Messages
241
Location
HAninge
Så om jag vevar upp min sträng på mitt tunga armborst
och ger ob7T6 på nära håll så ger mästerskytten Ob6t6+2 med kortbåge för att han har erfarenhet??
Verkar lite orealistiskt.. Snarare att han har lättare att sätta sin pil i en glipa än vad jag har..
 

Boridus

Veteran
Joined
13 Mar 2004
Messages
106
Jo jag tänkte på den grejen också när jag skrev det. Men anledningen kan man ju iofs komma på själv. Personligen tycker jag bara att det blir dumt med SB på avståndsvapen och väljer därför alternativa möjligheter. Men som du säger så finns ju redan "finna blotta" varianten med i Stridskonster...
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
"Eller så gör man som vanligt, men räknar grundskadan från bågens STYK snarare än användarens styrka. Ger intressantare customiseringsmöjligheter."

Också känt som hårt strängat avståndsvapen. Finns som pryl i bakgrundstabellerna och bland alla vapenmoddar i (utrustningskapitlet?) i Eon 2, eller möjligen i KV/Vapenmästaren. Jag kommer inte ihåg vilken och har dom inte hos mig för närvarande.

Den vapenmodden lär man väl kunna ta flera gånger om man tycker att det behövs.


/Naug, som anser att en modds värde är omvänt proportionell mot den distans den tar ifrån grundreglerna :gremsmirk:
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Om du nu är emot att öka skadebonusen pga skyttens skicklighet (så tolkar jag ditt inlägg), är du även emot att öka skadebonusen för nästridsvapen? Det är ju knappast så att bara för att du är skicklig slår du hårdare med stridshammaren än innan? :gremconfused:

Din poäng om att det är lättare att hitta glipor behöver knappast några nya regler (PV som diskuterats ovan i tråden). Att måtta mot en glipa finns det ju redan regler för (s. 129 i Eon II) och resultatet är ju en ökning av nettoskadan (inget skydd från eventuell rustning). Då svårigheten för manövern ökar med +Ob3T6 så är detta också något som endast personer med högt FV bör försöka sig på.

Kort sagt, jag ser inte problemet. Antingen använder man inte alls regeln om extra skadebonus eller så använder man den till alla vapen. Det som gör det möjligt för en mästerlig svärdssvingare att göra extra skada går rimligtvis också att applicera på avståndsvapen (tycker jag).


/Rax
 

Zug209_ivenhoe

Warrior
Joined
12 Feb 2001
Messages
268
Location
Uppsala
och för att korsriddarna var pantade.
Vad menar du med korsriddare?
De vanliga korsfararna eller de andliga riddarordnarna som tex Johanniterna och Tempelherrarna?

Och vad har du för belägg på att de var "pantade" menar du då dumma eller pantsatta?
 

Stridsfursten

Veteran
Joined
12 Mar 2004
Messages
29
Location
Sthlm
PV var ett bra förslag!

jag tycker ditt förslag var bra!

ska införa PV på armborst och Bågar

det blir ju helt sinnes höga skader om man lägger på skadebonus, ser det som löjligt ni som säger att SB skulle gälla på armborst, man spänner knappast strängen hårdare än vad det går, vill man skjuta bättre så siktar man i glipor..

ska införa PV i vår spelgrupp och ta bort SB för avståndsvapen...

däremot ska jag ha kvar skadebonus på närstridsvapen tills vidare!
 

Sedjem ash

Veteran
Joined
26 Feb 2003
Messages
68
Location
Lund i Skåneland
ovidkommande

Ytterst ovidkommande inlägg..

vad zokie menar är att när en taktik har varit framgångsrik en längre tid kommer förr eller senare någon att designa en taktik för att motverka den förstnämnda. Exempelvis armborst mot tungt kavaleri.

För att återknyta till tråden menar jag att skadebonusen inte är en regel som bör tas på allvar då Eons eminenta regelverk redan täcker alla möjligheter för att åsamka sin motståndare mer skada med ökad färdighetschans. kort och gott är du bra på något ska du istället för att göra mer skada så att din yxa gör 11t6 satsa på at5t göra många anfall och mot olika mål.
 

Sankt Creigh

Warrior
Joined
17 Feb 2004
Messages
258
Location
SthlM
Håller inte med ditt inlägg där Rax, jag tycker att man självklart ska ha kvar SB för närstridsvapen.
En karl som är väldigt skicklig med sitt svärd/yxa eller liknande, har antagligen lärt sig att tillfoga så mycket skada som möjligt, lärt sig vinkla svärdet rätt, svinga yxan på ett annat vis osv. osv.

R.I.P

Björn

// Creigh
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Och varför klarar inte en väldigt skicklig båg-/armborstskytt att göra samma sak, isf? Enligt ditt resonemang verkar ett högt FV vara detsamma som att lära sig hantera vapnet på rätt sätt. Då är alltså skadevärdena som anges för vapen i Eon den lägsta skadan man kan göra?

Det enda sättet jag kan se att göra mer skada med ett närstridsvapen är att slå hårdare eller på rätt ställe, vilket redan täcks av regler om att måtta mot kroppsdel eller glipa, göra kraftfulla anfall, m m.

Om det inte är detta som ger den extra skadebonusen, utan att använda vapnet rätt, varför kan inte skickliga skyttar kvalificera sig för extra skadebonus?


/Rax, ej övertygad om motsatsen :gremtongue:
 
Top