Nekromanti Savage Worlds, Target Number?

Siffner_UBBT

Veteran
Joined
20 Aug 2009
Messages
126
Location
Katrineholm
Tänkte bara försöka göra det lite klarare för mig genom att fråga er här på forumet.

I Savage Worlds när man ska slå för en Skill eller liknande slår man sin tärning, är den 4 eller högre lyckas man? Eller är det så att Target Number har default värde av 4?

När man gör unskilled checks så får man ju -2 på slaget och så rullar man en d4 är det då inte omöjligt att lyckas efter som du måste få 4! :gremshocked:
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Wild cards slår alltid 1d6 också. Jag har även för mig att om du slår max på en tärning så exploderar den.
 

Siffner_UBBT

Veteran
Joined
20 Aug 2009
Messages
126
Location
Katrineholm
Ah så Extra's har alltså ingen chans att lyckas med unskilled-tests? :gremsmile:

Och är min uppfattning av Tests rätt? Target Number = 4 ifall inget annat säger annorlunda?
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Om du slår max på en tärning, 4 på en d4 till exempel, slår du en extra d4 och lägger till det på den första fyran. Om och om igen, om det skulle inträffa.

4 är mycket riktigt standard-TN. Observera att det finns undantag som till exempel Parry och Toughness.

http://www.peginc.com/Downloads/SWEX/TD06.pdf
 

Siffner_UBBT

Veteran
Joined
20 Aug 2009
Messages
126
Location
Katrineholm
rjonas said:
Om du slår max på en tärning, 4 på en d4 till exempel, slår du en extra d4 och lägger till det på den första fyran. Om och om igen, om det skulle inträffa.

4 är mycket riktigt standard-TN. Observera att det finns undantag som till exempel Parry och Toughness.

http://www.peginc.com/Downloads/SWEX/TD06.pdf
Ah glömde helt att tärningarna var "open-ended"!

Och tack för länken till PDF'en ( konstigt nog beskrev det TN och Trait-tests mycket bättre där än i den senaste regelversionen :gremfrown: )
 

Siffner_UBBT

Veteran
Joined
20 Aug 2009
Messages
126
Location
Katrineholm
En till fråga!
Extras och mer eller mindre alla NPC's får de också Skadebonus-raises när de träffar med en raise?


Ifall man träffar med fler raises får man då +1d6 för varje raiser eller räknar man bara första raisen :gremshocked:?
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Reglerna anger att alla trait checks och skadeslag är open-ended. Inga undantag för icke-wild cards således.
 
Top