Nekromanti [Savage Worlds] Funderingar från en nybörjare

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Kortfattat, varför har grundegenskaperna i Savage Worlds tärningar? Än enda syftet med detta att avgöra vad det kostar att uppgradera sin karaktär?

Vad skulle hända om man använde sin associerade grundegenskaps tärning som Wild Die? Eller slog sin grundegenskapstärning plus en d6 som wild dice?

Hur skulle man annars kunna göra att grundegenskaperna är mer avgörande i individuella slag? Eller hur löser spelet det, om det är så att jag missat en viktig paragraf i reglerna?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,539
Använder du grundegenskaps tärningarna som wild dice förstör du systemet. Wild Dice:en är redan supermäktig, gör du den ännu bättre får man nästan alltid raises på sina rullningar på saker man kan.
 

pjuppe

Veteran
Joined
11 Jun 2008
Messages
188
Grundegenskaperna har några andra användningsområden. Förutom statiska värden (som grundkrav för vissa Edges) så kan man använda agility eller smarts för tricks, vigor används för att soak:a wounds, spirit används för att att bli unshaken. De används också som motstånd för vissa powers (typ spirit).
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
Str används också för melee, vigor används för att motstå gift, sjukdom och t.ex. tasers, spirit används för att motstå övertalning/intimidation samt (i alla fall i vårat 40k hack) för att motstå Corruption och andra anfall på ens själ.

Överlag tycker jag att Savage worlds har en riktigt bra balans mellan att använda attribut rakt av och att använda dem som en limiter för relaterade stats.
De stats som används minst i vanligt spel (smarts följt av agility) är de som används mest som bas för skills. Detta gör grejen med att skapa en karaktär i Savage worlds både enklare än många andra system (mindre att memorera än t.ex. d20) OCH svårare (det finns inga dumpstats. Finns skills som är ganska smala men de är ju specialiteter och du tog dem för att det var coolt eller du tänkte att "det här har jag nytta av").
Det enda som är dåligt i Savage worlds är att Notice är helt enkelt för jävla viktig som skill. Alla vill ha ett bra notice värde och du är puckad om den är lägre än d6.
 
Top