Nekromanti Satsning med tärningsfärger

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Jag har funderat över ett satsnings- och taktiksystem som bygger på olikfärgade tärningar.

[color:\\"blue\\"] Blått [/color] kan till exempel betyda passivitet och defensiva handlingar.
[color:\\"red\\"] Rött [/color] kan betyda agressivitet.
[color:\\"white\\"] Vitt [/color] skulle kunna vara en neutral färg.
Sen funderar jag på att använda [color:\\"yellow\\"] gult [/color] som en slags resursförbrukande färg då rollerna verkligen tar i allt vad de har och satsar på nuet.

Problemet är det att jag misstänker att det är jobbigt att få tag på tilltäckligt många tärningar. Systemet bygger på 2t6 och varje spelare borde ha två av varje färg. I varje fall ska det finnas fyra av varje färg i hela spelgruppen. Tärningarna måste hållas gömda tills de slås, då själva taktiken och satsningen man valt avslöjas.

Så jag undrar vart smärtgränsen går för olikfärgade tärgningar. Är det vettigt att anta att alla har tre eller fyra olika färger på sina t:6 hemma? Har jag rätt i att vitt, rött och blått är de vanligaste tärningsfärgerna?

Annars så är själva regelsystemet riktigt heftigt :gremlaugh:

Edit:
Prat om själva idén med tärningsfärger också helt ok.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,918
Location
Nordnordost
Tja, vid sista genomräkningen hade jag väl sådär 80 tärningar i påsen.

Om det bara är t6:or som behövs så torde du ha gott om möjliga spelare i landets alla Eoniter.
 

Azk3r

Veteran
Joined
26 May 2003
Messages
75
Location
Jönköping
Låter spännande. Skulle gärna vilja höra mer :gremsmile:

Nä, men för att svara på din fråga. Jag tror inte det är nått större problem. Inte om du riktar dig till lite mer inbitna spelare. Men däremot borde det blir svårare att locka nybörjare.

Kör på!
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Låter spännande. Skulle gärna vilja höra mer
I grunden är det ett system där man ska slå under relevanta egenskaper med 2t6. Det finns en hög med olika egenskaper i kategorierna: <ul style="list-style-type: disc">[*]karaktär
[*]maktspel
[*]action
[*]livsstil
[*]och mystik
[/list]
Fast det där ovan har ju inget med satsningen att göra, förutom att det berättar att spelaren är begränsad till två tärningar.

För att inte det ska krävas allt för många tärningar så tror jag att jag kör på en tärning i varje färg färg. Sen ska de olika färgerna (röd, blå, vit och gul) kombineras. Att alla färger inte kan väljas på en gång innebär att spelaren måste prioritera.

Exempel:
Kalle väljer en agressiv taktik där han tar i så mycket han kan (alltså röd och gul tärning). Bengt däremot tar en vit och en blå vilket betyder milt passivt.

Något som talar för systemet är att det känns praktiskt och logiskt att samtidigt som man slår tärningarna så avslöjar man sin taktik.

En nackdel med det hela kan vara att färgkombinationerna blir ytterligare koder som spelarna måste lära sig.

Sen hur det här ska påverka reglerna exakt vet jag faktiskt inte. Jag ska försöka att undvika att göra en kopia på Skymningshems eller Jusagi Youjimbo (stavas hur?) taktikvalskort. Kanske ifall jag går ifrån sten-sax-påse-mekaniken.

Kanske återkommer jag när jag har snickrat ihop ett någorlunda fungerande satsnings- och taktiksystem, för så långt har jag inte kommit än. (grundsystemet är dock skrivet)

Edit: Jag la till lite tankar om för och nackdelar med idén.
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Är det för komplicerat? Med exempel!

Jag tror jag har kommit över det här med att folk inte har rätt antal tärningar. Så nu till det jag tänker på mest nu, nämligen - är det för komplicerat att kombinera olika färgkombinationer av tärningar till taktiker?

Jo, den frågan skulle jag gärna vilja få svar på (ifall någon har tid, och tycker det är värt det, vill säga).

Förutom mina tidigare exempel så tar jag med ett till som mer visar idén med det hela:

<blockquote>
Bengt är en riddare med svärd, rustning, sköld och allt sånt. Han har beslutat sig för att ta kål på den slemma skurken Kalle som själklart är utrustad med dolk och svarta ninja-kläder.
Eftersom Bengt har stor rustning behöver han inte vara rädd för att bli skadad och funderar därför på att vara allmänt offensiv. Han ser heller ingen anledning att överanstränga sig.
Bengts spelare greppar därför en röd (attack) tärning och en vit (normal ansträngning) tärning.
Kalle däremot blir riktigt skraj eftersom han endast har en dolk och ingen rustning. Han bestämmer sig därför snabbt för att vara defensiv och satsar extra. För nu vet han att de gäller liv eller död!
Skurkens spelare väljer därför en blå (defensiv) och en gul (kraftansträngning) tärning. Alltså en riktigt ansträngande defensiv taktik. Kanske så gör han en snabb parad och försvinner sen så snabbt han bara kan!
I samma ögonblick som spelarna rullar sina täringar avslöjar de också sina taktiker. Praktiskt, enligt mig.

</blockquote>

Lite idéer på slutet:
Det finns ju visserligen olika grader av defensivt tänkande, försvar behöver ju inte vara detsamma som att fly, men det där är en senare fråga.
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Dumt, dumt, dumt

Kanske ifall jag går ifrån sten-sax-påse-mekaniken.
Det där var väldigt dumt skrivet. :gremlaugh: Själva sten-sax-påse idén är mycket användbar. Det är ju nästan den som är själva taktiken, annars blir det alltid ett val som är bäst, eller så är alla lika bra, vilket kanske är ännu dummare.

Hoppas ingen har något emot min monolog.
 

Krigeus

Veteran
Joined
23 Oct 2000
Messages
135
Location
Luleå, Sverige
Re: Är det för komplicerat? Med exempel!

Hejsan,

Det första jag tänkte var att du skulle skapa någon form av bords/brädspel och då verkade idén väldigt sund. Men till ett rollspel är jag rädd att processen blir krånglig och tidsödande,
 
Top