Satsning i magisystem

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Jag försöker konstruera ett magisystem, och som en komponent tänkte jag ha ett litet satsningssystem där man kan öka chansen att lyckas men därmed också riskerar någon typ av backlash. Jag står och väger mellan två mekaniker, och jag tänkte höra om ni har några åsikter om dem.

Grunden är rätt enkel. Man preppar sina spells som i D&D-style Vancian magic, men man måste slå för besvärjelsen när man ska använda den. Lyckas man så aktiveras besvärjelsen, misslyckas man så aktiveras den inte, och dessutom "glömmer man bort" den, dvs. kan inte kasta den igen förrän en viss tidsperiod passerat. Slaget är T20+stat, mot svårighetsgrad baserad på hur mäktig besvärjelsen är.

Två varianter på satsningssystem:

1. Innan du slår slaget kan du välja en bonus som du får lägga till slaget. Bonusen kan vara hur stor som helst: enda kruxet är att ifall tärningens naturliga resultat (innan modifikationer) är lika med eller under bonusen så räknas ditt slag som misslyckat, och dessutom drabbas du av en backlash. Notera att detta innebär att det finns en de facto gräns för hur hög bonus du kan välja: om bonusen blir högre än halva diffen mellan ditt stat och svårighetsgraden så minskar din chans att lyckas.

2. Efter att du slagit slaget kan du välja att slå en extra, exploderande, T10 och lägga till resultatet till ditt slag (på denna T10 räknas 10:an som en nolla, så att man inte alltid får en automatisk +1-bonus på slaget). Om du misslyckas trots denna bonus så får du en backlash.

Argument för 1:
Jag inbillar mig att detta system kan tjäna bättre än alternativet till att uppmuntra spelare att satsa på mäktiga besvärjelser med hög svårighetsgrad. Eftersom man kan lägga till en godtyckligt hög bonus kan även normalt väldigt svåra besvärjelser hamna inom spelarens räckvidd, fast då förstås med motsvarande högre chans för backlash. Med 2 kommer spelaren ta risken endast när resultatet ligger rätt nära svårighetsgraden, och det systemet uppmuntrar alltså inte på samma sätt till vilda chansningar, vilket ju är roligare.

En annan fördel med 1:an är helt enkelt att satsningsmomentet är aktuellt vid varje slag istället för bara de som misslyckas.

Argument för 2:
En risk med 1 är möjligen att spelare kommer att utnyttja systemet rätt lite, eftersom man ofta är optimistisk innan slaget äger rum. Jag tänker att tvåan möjligen kan uppmuntra mer risktagande, i alla fall i situationer när slaget ligger väldigt nära svårighetsgraden. Då kommer frustrationen över misslyckandet, kombinerat med girighet och tidigare nämnda optimism, få spelaren att ta chansen.

Ett tredje alternativ är förstås att kombinera de två systemen, men det kanske blir för klyddigt? Jag har heller inte tänkt igenom ordentligt ifall interaktionen mellan de två systemen skulle leda till några oönskade bieffekter.

Så vilket alternativ tror ni skulle bli roligast i spel? Finns det något tredje alternativ som är överlägset dem bägge?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Jag skulle vilja ha möjligheten till lyckande men med backlash. Lättaste sättet vore att köra med 1, men utan auto-fail.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Jag tycker att det är tråkigt att modda slaget innan man slår. Att lägga en modifikation och sedan se att den inte hade någon effekt känns lite trist, men här behöver man i alla fall inte betala något, vilket är bra. Modda efter slag är att föredra i min bok.

Men jag tycker också att det låter tråkigt att "inget händer" är ett alternativ.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Alt1 innebär om jag tänker rätt, rent matematiskt, att man kan halvera chansen att misslyckas. Och chansen för backlash är då lika stor. Dvs, om man normalt misslyckas i 8 av 20 fall. Så kan man välja att misslyckas i 4 av 20 fall, men då får man också backlash i 4 fall.

Om man är mer sugen på att lyckas, än man är rädd för en backlash, så maxar man alltid. Och om man är mer rädd för en backlash än man är sugen på att lyckas, så maxar man aldrig. Så om inte risken med backlashen är ganska balancerad mot nyttan med formeln, så kommer den rationella spelarens beteende vara ganska förutsägbart (alltså ett icke-beslut).

Alt2, när den första tärningen är slagen, kommer ha ganska tydliga förutsättningar.
Om man behöver +1, så lyckas man i 9 fall av 10, och får backlash i 1 fall av 10.
Om man behöver +9, så lyckas man i 1 fall av 10, och får backlash i 9 fall av 10.
Om man behöver +5, så lyckas man i 5 fall av 10, och får backlash i 5 fall av 10.
(bortsett från explosionen, men det blir i princip samma sak)

Så i Alt2, så har man ingen anledning/möjlighet att göra ett val INNAN. Och när man väl misslyckats med 1T20, så är oddsen ofta väldigt tydliga. Alltså, om man lika mycket vill lyckas med formeln, som man är rädd att få backlash, så slår man helt enkelt bara en extra tärning om man behöver max +5.

Jag gissar att du vill att backlasharna ska vara ganska obehagliga. Annars skulle man alltid välja att använda Alt1/Alt2.
Om de är ganska obehagliga, så är det bara när det är speciellt viktigt att lyckas som man väljer att använda denna risk-reward-mekanism.
Då tror jag Alt 1 är roligare. Då blir det en riktig risk-reward-situation varje gång man verkligen har kniven på strupen och priset för att inte lyckas med sin formel är högt.
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Alt3. Om man tänker på det som att "ta i" (det har vi alla gjort när vi ägnat oss åt någon sport eller så), så skulle man som i Alt1 kunna slå en tärning (ex 1T10) istället för att lägga till en exakt bonus. Om ta-i-tärningen visar högre än T20, så tog man i för mycket mycket och drabbas man av backlash.

När jag har sovit på det, så finns det något med den varianten som jag gillar bättre, än att man väljer en exakt bonus (alltså Alt1):
- det känns naturligare/bättre/rättvisare att ta-i-tärningen styr backlash, snarare än att man bara dubbelt straffad för att slå lågt med 1T20 (även om det nästan är samma sak)
- det blir inte lika enkelt matematiskt att bestämma sina odds (som i Alt1)

Jag kan tänka mig att formelkastaren kan få välja tärning att ta i med: 1T4...1T12.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
- det blir inte lika enkelt matematiskt att bestämma sina odds (som i Alt1)
Det finns ju en fördel med detta dock. Om man väljer en för hög bonus så går ens odds ned, och det är rätt genomskinligt i alt 1 var denna gräns går (nämligen vid halva chansen att misslyckas, som du påpekar). Blir det för ogenomskinligt så kommer det i sig att avskräcka spelaren från att använda systemet. Man kanske inte heller vill att systemet ska belöna ren statistisk begåvning, på bekostnad av mindre matematiskt skickliga spelare.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Vet man normalt hur högt man behöver slå?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Man vill ju inte att det ska bli som black-jack: ett spel där det finns en optimal strategi för den som orkar memorera/räkna ut oddsen.
I så fall är det bättre (tycker jag) att spelet/systemet ger besvärjaren de bästa oddsen automatiskt.

Men, det finns ju två sätt att se på det du vill göra:

1) Det hör till den vanliga rutinen att man bestämmer "hur mycket man tar i", när man kastar en formel. Att inte satsa alls, är lika ovanligt som att satsa jättemycket.
2) Att satsa, ta i extra, är något speciellt man gör när mycket är på spel och man verkligen är beredd att riskera. Det är inte det normala förfarandet.

Om du vill ha det första fallet, så skulle du kunna säga att man måste välja mellan +2, +5 och +8. Då finns alltid risken för missöde, och det är alltid upp till spelaren att väga risken.

Om du vill ha det andra fallet så skulle jag överväga att (lite inspirerad av 5e, sorry) låta besvärjaren slå 2T20 och välja den bästa, men vid misslyckande så blir det alltid missöde.


Sammanfattningsvis:
1) Jag tycker Alt1 är bättre än Alt2.
2) Jag är inte så säkert på att Alt1 blir bättre av att man har många val (allt mellan +0 till +jättemycket), utan kanske blir det bättre om man bara har ett ganska kraftfullt alternativ (ex.vis 1T12).
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag är inte förtjust i att det kan bli dubbel bestraffning vid ett satsande (förlora formeln, plus bakslag) så som spelare skulle jag föredra variant 2. Om man däremot lade till en belöning vid satsandet också som kanske behållandet av formeln eller ökad effekt hade jag gillat det mer.

Jag vet inte om det är överlägset, men jag hade nog gjort nåt i stil med att man väljer att satsa eller inte, och slår sitt färdighetsslag plus 1T4. Misslyckas man blir man av med formeln, och på en 1:a ett bakslag, lyckas man får man iväg formeln och på en 1:a en bonus. Jag vill slippa att folk sitter och räknar hur mycket de ska satsa.
 
Top