Nekromanti Satans Dator (hjälp mig! snälla!)

omgbambi

Veteran
Joined
21 Feb 2009
Messages
173
Location
Göteborg
So here's the deal

Min dator lade av puts väck igår och det här är vad jag har kommit fram till:

Om jag tar ur processorn startar datorn upp, men visar ingen bild.
Sätter jag i processorn slocknar chassilampan lika snabbt som den tändes och fläktarna går igång, snurrar några varv och dör ut sen. Ingen bild.
Samma sak om jag har i eller tagit ur el-kabeln till processorn (den där fyra håls grejen 12v APX eller något sånt heter den va?)

Jag antar att det är processorn, så jag inhandlar en beg. processor av samma socket (min orginal core2duo s775 den beg. P4 3.0 ghz s775) båda passar som handen i handsken.
Dock uppstår samma problem med den beg. processorn.
Så, slutsatsen blir moderkortet.

Dock är det en sak som förbryllar mig, även utan processor borde moderkortet visa bild på monitorn?

Jag tar fram ett gammalt moderkort som jag antagit varit sönder men va göra, man tager vad man haver och jag pluppar i allting.

Nu startar allt, fläktar, processor, hårddiskar och grafikkort men.. Ingen bild!
Inte ens från moderkortets egna VGA utgångar får jag bild (prövat med 2 olika skärmar)

Va fan göra nu?

Är skiten hejdlöst åt helvete sönder eller vad är det frågan om?

gfxet är 8800 GTS 640 meg, moderkorten är två olika Asus ur P55 serien lite äldre då såklart. Core2Duo E6600 och P4 3.0 ghz s775 på båda.
2 gig ram.

Hilfe!
 

superfly2000

Veteran
Joined
19 Feb 2010
Messages
5
Location
Göteborg
Gå in på OnOff och köp en dator istället.

Nä, men allvarligt, du håller ju på och strular/komplicerar helt fantastiskt mycket med delar som du inte har en aning om dom passar ihop.

Sorry...men detta är det bästa tipset jag kan ge dig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,592
Location
Rissne
Antar att du stoppat i RAM-minnena i respektive moderkort när du testat?

Min misstanke är ju att frånvaron av bild beror på olika saker, och att båda dina moderkort är pajj. Men det är svårt att säga utan direkt tillgång till hårdvaran och lite testutrustning...

Min rekommendation blir nytt moderkort först och främst; man brukar kunna köpa hyfsade för inte alltför stor summa.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,592
Location
Rissne
superfly2000 said:
Gå in på OnOff och köp en dator istället.

Nä, men allvarligt, du håller ju på och strular/komplicerar helt fantastiskt mycket med delar som du inte har en aning om dom passar ihop.

Sorry...men detta är det bästa tipset jag kan ge dig.



Då passar jag på att anti-tipsa om det här. paketdatorer brukar generellt innehålla dåliga komponenter; billigaste möjliga man kommer undan med. jag har sett rena monstrum till dåliga kyllösningar, moderkort som bara har stöd för minsta möjliga RAM, och garanti som hindrar en från att så mycket som byta ett grafikkort själv.

Nä, det enda sättet att skaffa en dator där allt garanterat funkar ihop och där man dessutom har bra komponenter, är att göra sin research, kolla recensioner, och lära sig bygga sin dator själv.


//Krank, väldigt väldigt trött på att leka datorsupport när släktingars inköpta datorpaket krånglar
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
krank said:
//Krank, väldigt väldigt trött på att leka datorsupport när släktingars inköpta datorpaket krånglar
Jag är också väldigt trött på att leka datorsupport, inte bara till släktingar utan också till mig själv. Och ska man customisera datorbygget garanterat jag att det går åt många, många timmar ändå.

Jag köper hellre en bra laptop med service, och sannolikheten är ändå hög att jag köper en ny innan den klappat ihop på egen hand.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,923
Location
Sandukar
krank said:
Då passar jag på att anti-tipsa om det här. paketdatorer brukar generellt innehålla dåliga komponenter; billigaste möjliga man kommer undan med. jag har sett rena monstrum till dåliga kyllösningar, moderkort som bara har stöd för minsta möjliga RAM, och garanti som hindrar en från att så mycket som byta ett grafikkort själv.
Fast det beror på hur du betraktar din dator. Jag betraktar dem numera som en hemelektronikpryl. Och jag öppnar aldrig min DVD-spelare, LCD-tv, HD-projektor, Receiver eller för den delen mina konsoller. Eller mina laptops (annat än för eventuellt byte av hårddisk och det har alltid varit busenkelt). Det enda som strular är desktopdatorn och den är ett ihopbygge och den finns det ingen support på.

Det är kanonskönt att lämna in och få fel fixade. Min tid är värd mer än att svära över dammiga datorkomponenter.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
så är jag med, den enda datorn jag har som inte är ett fabriksbygge är en spel-PC som är ett hemmabygge... fast där fuskade jag och lät ett proffs samla ihop delarna åt mig.

Sen har jag en gammal stationär mac på jobbet jag bytt hälften av delarna också, mest för att täppa till käften på de som säger att macar inte är ombyggningsbara. Ny processor, nytt grafikkort, nytt minne, fler inbyggda hårddiskar, ny DVD-brännare etc.. och datorn är tio år gammal. Kör CS3 på den utan problem till exempel.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,592
Location
Rissne
Den Upplyste Despoten said:
Fast det beror på hur du betraktar din dator. Jag betraktar dem numera som en hemelektronikpryl. Och jag öppnar aldrig min DVD-spelare, LCD-tv, HD-projektor, Receiver eller för den delen mina konsoller. Eller mina laptops (annat än för eventuellt byte av hårddisk och det har alltid varit busenkelt). Det enda som strular är desktopdatorn och den är ett ihopbygge och den finns det ingen support på.
Tja, jag respekterar din syn på saken, men har svårt att tänka mig att anamma den själv. För mig är min dator som vilken elektronikpryl som helst - jag öppnar, byter delar, uppgraderar, fipplar med, och försöker pressa prylarna till det yttersta. Min X-box (första, inte 360) är fortfarande min favvokonsoll, för i den har jag kunnat byta fläktar, kylpasta och hårddisk för att förbättra ljudnivån, och chippat för att kunna ha spel på hårddisken och slippa byta skivor. Tyvärr har ju Microsoft reducerat mig till en passiv elektronikkonsument med 360'n, med drakoniska åtgärder för att förhindra mig från att faktiskt ha kontrollen över den konsoll jag köpt. Därför låter min 360 som ett jetplan varje gång jag startar den, och jag måste ha skivor i när jag vill spela spel.



Jag ser dessutom ett stort värde i att man även om man inte delar mitt något extrema intresse ändå ska ha grundläggande koll på sina egna prylar. Lite som att jag egentligen tycker att man ska kunna byta kedja på sin cykel eller kunna göra grundläggande felsökning på sin egen båtmotor eller bil, om man har en dylik. Människan som mästare över sina maskiner. Inte bara en passiv konsument.

"Appliance computing", Apples term för att användaren inte ska ha någon kontroll över sina maskiner, är min mardröm. Datorinnehåll som kabel-TV; innehåll och presentation helt styrd av någon annan. Som att spela extremt rälsade rollspelsäventyr, helt utan interaktionsmöjligheter.

Den Upplyste Despoten said:
Det är kanonskönt att lämna in och få fel fixade. Min tid är värd mer än att svära över dammiga datorkomponenter.
Jag håller med; min tid är viktig. Om jag då kan fixa problemet själv på ett par dagar kontra lämna in och kanske få tillbaks om ett par veckor, och då KANSKE ha haft den extrema turen att ha haft en supportnisse som inte bara ryckt på axlarna och skickat tillbaks, eller bytt fel del, och så vidare.

Min erfarenhet av support är att den går snabbare och säkrare om man gör den själv, och vet vad man håller på med.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Köper du en stationär dator får du onekligen mer och bättre för pengarna om du vet vad du sätter in i burken.

Om detta inte är tillräckligt för dig (kanske för att du ryser bara av tanken på att öppna en datorlåda, precis som jag ryser vid tanken på att öppna en motorhuv) kan du köpa en paketdator.

Men då kan du lika gärna köpa en bärbar - som ju inte i tillnärmelsevis lika hög grad är gjord för att öppnas, och där du således inte går miste om särskilt mycket för att du aldrig öppnar innanmätet.

Slutsats: spela inte tunga datorspel om du inte 1) vill bli intresserad av mek, eller 2) är beredd på att få betala extra.

Och spelar du inte tunga dataspel; varför har du då inte nuförtiden en bärbar?!?

:)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Grejen är att du är som en HotRod-byggare, som gillar att "customisera" din dator, medan de flesta nöjer sig med datormotsvarigheten till en ny japansk bil som bara funkar, och som sällan öppnar motorhuven.

Jag är rätt nöjd med att datorer mer och mer bara blir vanliga prylar, som vem som helst kan använda utan ett ens veta vad ett grafikkort är.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,783
CapnZapp said:
varför har du då inte nuförtiden en bärbar?!?
Att använda en bärbar dator är som att bli smekt av roterande, motoriserade titankaktusar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,592
Location
Rissne
Arfert said:
Grejen är att du är som en HotRod-byggare, som gillar att "customisera" din dator, medan de flesta nöjer sig med datormotsvarigheten till en ny japansk bil som bara funkar, och som sällan öppnar motorhuven.

Jag är rätt nöjd med att datorer mer och mer bara blir vanliga prylar, som vem som helst kan använda utan ett ens veta vad ett grafikkort är.

Så kan man se det. Eller så kan man se det som att det inte är något konstigt med att den som äger en cykel rimligen bör skaffa sig kunskaper om vad man gör när kedjan hoppar av, hur man byter däck och hur man hittar var på slangen det blivit punktering.


(Sedan har jag inget emot, egentligen, när man som i OSX döljer grejer men ändå har kvar grejer som terminalen (eller vad den heter i osx) så att den som VILL ta steget in i den bredare kunskapen om den egna datorn KAN göra det... Annat är det med iOS, men det är en annan diskussion...)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,592
Location
Rissne
Jarl said:
Att använda en bärbar dator är som att bli smekt av roterande, motoriserade titankaktusar.
Äh, om man väljer en av de där typ tre modellerna som har vettig kylning och inte överhettas, och kopplar in externt tangentbord, mus, skärm, skrivare, scanner och extern hårddisk, då går de faktiskt att använda rätt bra... =)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,923
Location
Sandukar
krank said:
Så kan man se det. Eller så kan man se det som att det inte är något konstigt med att den som äger en cykel rimligen bör skaffa sig kunskaper om vad man gör när kedjan hoppar av, hur man byter däck och hur man hittar var på slangen det blivit punktering.
Fast om du skall följa den tesen fullt ut så måste du lära dig hur ditt kylskåp, frys, mikrovågsugn, ugn, spis, diskmaskin, dvdspelare, förstärkare, mobiltelefon, väckarklocka, projektor, tv, konsol, vattenkokare, äggklocka, etc också fungerar.

Kan det vara så att det beror på att du har ett intresseav viss del av elektronikfloran och därför får något positivt ut av att anskaffa dig kunskapen i fråga?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Intressant att se vilka delar av teknikfloran som är på modet... när jag var tonåring så skulle man gilla mopeder, som Puch och Zündapp. Man skulle trimma och hålla på... dreva, kolva, fila större hål i förgasaren osv...

Sen några år senare, när mopederna blev omoderna, då var det HiFi som gällde några år. Gymnasister byggde egna förstärkare och subwoofers, man snackade svaj, rumble och klass-A-förstärkare.

Några år går, och datorvågen kommer, och med dem de "hembyggda" datorerna... med spinoffen fixade konsoler.

Vad blir nästa grej för den teknikintresserade tonåringen?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,592
Location
Rissne
Den Upplyste Despoten said:
Fast om du skall följa den tesen fullt ut så måste du lära dig hur ditt kylskåp, frys, mikrovågsugn, ugn, spis, diskmaskin, dvdspelare, förstärkare, mobiltelefon, väckarklocka, projektor, tv, konsol, vattenkokare, äggklocka, etc också fungerar.
Min DVD-spelare är en Xbox 360, och den har jag rätt bra koll på hur den ser ut inuti. Funderar på att byta fläktar vid tillfälle.

Min mobiltelefon är en nokia n900, därmed kör den linux, så åtminstone mjukvarumässigt KAN jag, om jag VILL, gå in och lärta mig hur den funkar och reparera/modifiera.

De flesta av övriga äger jag inte alls. Tyvärr har ju de som tillverkat TV-apparater och spisar inte heller alltid följt de principer jag snackar om - att en användare ska KUNNA växa med sin teknik, och inte i evighet vara förpassad till en existens som passiv konsument.

Den Upplyste Despoten said:
Kan det vara så att det beror på att du har ett intresseav viss del av elektronikfloran och därför får något positivt ut av att anskaffa dig kunskapen i fråga?
Tja, säkert delvis - men jag tycker som sagt att man ska ha lite grundläggande kunskaper som användare, och framför allt KUNNA skaffa sig kunskaperna om man en dag vill "gå vidare". renodlad appliance computing låser fast användaren på en ganska låg kompetensnivå, helt utelämnad till servicetekniker och garantitider. Det finns liksom inga alternativ.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
krank said:
Min DVD-spelare är en Xbox 360, och den har jag rätt bra koll på hur den ser ut inuti. Funderar på att byta fläktar vid tillfälle.
Fast här måste jag hålla med Den Upplyste Despoten, din xbox 360 är designad för att vara svår att förstå sig på, det är en del av skyddet den har mot piratkopiering.

Med din övriga argumentation så borde alltså det inte innebära ett hinder, ergo din vänliga spis, kyl och vitvarutillverkare är rimlig trots allt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,592
Location
Rissne
Tony.M.Meijer said:
Fast här måste jag hålla med Den Upplyste Despoten, din xbox 360 är designad för att vara svår att förstå sig på, det är en del av skyddet den har mot piratkopiering.
Absolut; 360'n är definitivt en apparat jag hade önskat att den vore mer lättmoddad. original-krysslådan var betydligt enklare att fixa med, även om Microsoft försökte lura oss i nån månad eller så när den kom att det "inte gick" att hacka den.


Nå; min poäng är att jag gärna skulle se en spelkonsoll man lagligt kunde modda och skapa homebrew till, till exempel. De kan för all del ha kvar piratkopieringsskydden (men helst inte, som laglig konsument hatar jag dem), och det är rätt OK att många inte VILL hålla på och mixtra och meka.

Det jag vill få fram är att en apparat som tillåter att en användare avancerar och skaffar sig mer kompetens är bättre än en som inte gör det. Appliance computing betyder i stort sett att användaren inte ska kunna modifiera sin apparat - man får bara göra det företaget som byggde mojjen vill att man ska få göra.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Förvisso handhållen, men kan vara av intresse ändå?

http://www.openpandora.org/

Du har säkert sett det, men ändå... Man ska tydligen kunna byta linuxdist till den och plugga in annan hårdvara via usb etc.
 
Top