Nekromanti Satanister

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
Såg ett program på tv4 igår som delvis handlade om Satanister. De skillde sig mycket från de klichéer som ibland kan uppträda i rollspelssammanhang. Satanister dricker tydligen inte getblod och offrar småflickor i övergivna hamnmagasin varje lördag.

Så till min fråga, Är det någon som vet någon bra sida man kan få reda på vad Satanister egentligen är?

"Soylent Green is people!"
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Satanister dricker tydligen inte getblod och offrar småflickor i övergivna hamnmagasin varje lördag.

Nä, dom som ägnar sig åt dylika handlingar kallas för djävulsdyrkare, och ska inte på något sätt blandas ihop med satanism.
Jag vet inte om Dragon Rouge (sp?) har nån sida på nätet, men du kan ju kika runt. Annars kan du ju ta dig till närmaste universitet, stövla in på religionsinstitutionen och fråga om dom har någon där som är insatt i satanism - det brukar alltid finnas nån :)

/Tobbelobbe
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Jodå..

"Satanister dricker tydligen inte getblod och offrar småflickor i övergivna hamnmagasin varje lördag."

- Ja det var ju en nyhet. Bra att det sänds i alla fall, så de arma stackarna får lite upprättelse.. /images/icons/wink.gif

Allvarligt talat, din fråga "Är det någon som vet någon bra sida man kan få reda på vad Satanister egentligen är?" är ju ungefär som att fråga "hur är en kristen/musim/whatever egentligen?" - det finns antagligen lika många svar som personer med en åsikt i frågan. Däremot kan man förståss göra sitt bästa för att skapa sig en egen åsikt i frågan, genom att samla så mycket information som möjligt, dels från satanisterna själva och dels från 'omvärlden' - eftersom båda sidornas åsikter tenderar att vara rätt vridna ligger "sanningen" antagligen någonstans däremellan..
Dessutom finns det en hel del splittringar inom det man (vanligt folk/media) så ofta klumpar ihop som 'satanism'. Det finns mer att läsa om det här på de här sidorna:

<A HREF="http://www.belial.org" target="_new">http://www.belial.org</A> - Svensk sida.
<A HREF="http://www.hellroseplace.com" target="_new">http://www.hellroseplace.com</A> - Amerikansk, snygg sida.
<A HREF="http://www.churchofsatan.com" target="_new">http://www.churchofsatan.com</A> - Gissa vad den handlar om..
<A HREF="http://www.the600club.com" target="_new">http://www.the600club.com</A> <A HREF="http://altreligion.about.com/religion/altreligion/cs/lefthandpath1/index.htm" target="_new">http://altreligion.about.com/religion/altreligion/cs/lefthandpath1/index.htm</A> - Här finns en massa relevant material.

Ännu mer finns det om man kollar sidornas länkarkiv också.. Alternativt kan jag skicka en liten introduktion som jag gjorde till ett skolarbete på högstadiet - där lärarna samankallade ett "krismöte" om hurvida jag skulle få prata om satanism eller inte. Ibland kan man ju undra om man ska skratta eller gråta...

//MiD[K]NiGHT.

 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Templet ...

<I>
"Såg ett program på tv4 igår som delvis handlade om
Satanister"</I>

Pangea.Nu hette det och det handlade inte OM satanismen utan
egoismen inom satanismen.
<I>
"De skillde sig mycket från de klichéer som ibland kan
uppträda i rollspelssammanhang"</I>

Inte i mina rollspelssammanhang ;-)
<I>
"Satanister dricker tydligen inte getblod och offrar
småflickor i övergivna hamnmagasin varje lördag"</I>

So Tobbe sa är det Djävulsdyrkare som kan göra detta.
En Satanist har inget behov av dessa handlingar (såtillvida
inte småflickorna är barn till deras fiender, osv.).
<I>
"vad Satanister egentligen är?"</I>

Egentligen tycker inte jag det är en religion utan en
livsfilosofi rakt av (vissa kyrkor/tempel i alla fall).
Man ska ta vara på sig själv, bara göra sånt man tjänar
på (att ge en present till en kompis gör denne glad,
uppskattningen och glädjen ger dig som person något och då
har man tjänat på det - Ett exempel). Om du vill ha en
grundlig genomgång av vad satanism är så skicka ett privat
meddelande till mig så kan vi alltid prata om det eler maila
Kitzune@Tjohoo.se, annars går det bra att köpa/låna/sno
Den Svarta Bibeln av Anton Zandor LaVey - En bok som
inspirerat till många kyrkor, kulter och sekter oavsett om
de vill erkänna det eller inte. Herr LaVey startade Church
of Satan i U.S.A och deras hemsida är www.churchofsatan.com. Jag personligen tycker att Church Of Satan är lite dryga,
snobbiga och förbannat dumma i huvudet, inte rent
intelligensmässigt sett men som personer. En av de negativa
grejerna är bl.a att du kan köpa en prästtitel eller få en
om du har gjort något speciellt (Marilyn Manson är en av de
många som fått en titel som präst) och i mina ögon är detta
något oseriöst. Jag ska bli medlem i Temple of Set som är
en utbrytargrupp ifrån Curch of Satan. Deras hemsida är
väldigt informativ och finns på adressen: www.xeper.org. Klicka på Phylons och klicka vidare på Ultima Thule Phylon
för att se samlingsplatsen för de Nordiska Setianerna - där
har de artiklar på Svenska.

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Re: Templet ...

"So Tobbe sa är det Djävulsdyrkare som kan göra detta."

- Med en jävla stor betoning på KAN, då. Det är nästan fascinerande hur folk vill måla svart och vitt; särskilt med tanke på att du tydligen är en satanist (eller i alla fall inblandad på något sätt) tycker jag att du kunde ha formulerat dig lite mer eftertänksamt. Det är ju jävligt onödigt att ge fördomarna vatten på kvarn - det räcker väl med att föräldrar försöker 'konvertera' sina tonåriga häxor med hjälp utav den gamla hederliga kyrkan, som alltid verkar vara väldigt betydelsefull i underliga/speciella situationer. Inget illa ment, vare sig till dig, Kitzune, eller neuter, men jag börjar få utslag av hur lite folk egentligen vet/vill veta om saker som inte ligger framför näsan på dem. Eller som din signatur säger: "Det du inte vet har du ingen aning om". Ytterligare ett skäl till att många ska hålla käft istället för att uttala sig i frågan (syftar främst på självutnämnda experter som pumpar ut en massa dynga i etern) om man inte har någon egentlig, faktisk kunskap i frågan.

"En Satanist har inget behov av dessa handlingar (såtillvida inte småflickorna är barn till deras fiender, osv.)."

- Men SNÄLLA! Det där lät ju verkligen bra.. /images/icons/tongue.gif

"Egentligen tycker inte jag det är en religion utan en
livsfilosofi rakt av (vissa kyrkor/tempel i alla fall)."


- Håller fullständigt med. Särskilt en del av LaVey's idéer kring temat har en del intressanta vinklingar, som i mina ögon förefaller synnerligen o-religösa och mycket inriktade på 'vardagstänkande' -> livsfilosofi.

"Jag ska bli medlem i Temple of Set som är en utbrytargrupp ifrån Curch of Satan."

- Det här är inte rätt plats för det, men jag skulle gärna vilja diskutera med dig om ToS kontra CoS (och numer är det väl även FCoS...).

//MiD[K]NiGHT.


 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Om den fortfarande finns kvar så är FAQ:n från nyhetsgruppen alt.satanism väldigt informativ. Den definierar upp begreppet lite bredare än det vanliga "satanism = CoS" också.

--
Åke
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
T.o.m. Girov skulle bli rädd för er... :-D [NT]

Belsebubbel!

[color:red]Girov ser dig och han är inte nöjd...</font color=red>/images/icons/wink.gif
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Hemskt mycket OT

<I>
"Med en jävla stor betoning på KAN, då"</I>

Tja, alla KAN ju göra det eller hur och det behöver inte
ha ett dyft med religion att göra.
<I>
"Det är nästan fascinerande hur folk vill måla svart och
vitt"</I>

Det är enklare att projicera saken då.
<I>
"särskilt med tanke på att du tydligen är en satanist
(eller i alla fall inblandad på något sätt) tycker jag att
du kunde ha formulerat dig lite mer eftertänksamt. "</I>

Givetvis, men detta var ingen större föreläsning. Jag kunde
skrivit en mindre novell i ämnet men det hör liksom inte
hit utan bör vara på ett mer personligt plan i sådana fall.
Sådana här disskusioner och på ett Rollspel.Nu-forum hör
inte direkt ihop, men som du sa: Jag kunde skrivit bättre
och med lite mer tanke bakom.
<I>
"men jag börjar få utslag av hur lite folk egentligen
vet/vill veta om saker som inte ligger framför näsan på dem"
</I>
Vill du få utslag ? Slå upp Satanism i Nationalcykeln och
försök att inte gråta.
<I>
"hålla käft istället för att uttala sig i frågan (syftar
främst på självutnämnda experter som pumpar ut en massa
dynga i etern) om man inte har någon egentlig, faktisk
kunskap i frågan."</I>

Folk har alltid velat lägga sig i saker de inte vet nått
om (Se bara på Piff och Puff!) eller tror att de är
experter på. Jag är ingen expert på Sataniska
livsåskådningar men jag har en del kunskaper i ämnet och
kan en del, fast jag är mer en oslipad stenbil snarare än
en värdefull ädelsten - Jag är å andra sidan trött på folk
som anser sig själva så fullkomliga i området att så fort
någon med snäppet mindre kunskaper dyker upp och säger lite
saker så är de där och hugger knäskålarna av dem med sin
argumentation de läst i någon bok. Har varit med om det
hur många gånger som helst och sett deras proklameringar,
sen när jag läst lite litteratur som de också har läst så
kan man verkligen se en klar och tydlig hjärntvättning ;-)
Allt de säger har de tagit åt sig från nån bok/hemsida och
tar det för korrekt. Jag är en helt annan person.
Funderar på att ändra min signatur till "Det du tror på
idag kan vara min sanning i morgon" - Så fungerar jag helt
enkelt. Ovanstående är inget påhopp på dig personligen utan
bara min allmäna syn på människor som är oflexibla och
trångsynta (läs: 75% av Dödsmetallarna i synnerhet).
<I>
"Det här är inte rätt plats för det, men jag skulle gärna
vilja diskutera med dig om ToS kontra CoS (och numer är det
väl även FCoS...)."</I>

Det är bara att maila (Kitzune@Tjohoo.se) så kan vi säkert
ha en givande disskusion. Om du tar första steget, för jag
är lite blyg *hehe*, så kan vi säkert enas om något ;-)

/Alexander Gyhlesten



"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Re: Templet ... (VÄÄÄLDIGT OT!)

Jag vill bara varna för att det här är ruskigt OT...

Eftersom du verkar vara satanist eller åtminstone väldigt insatt skulle jag vilja ha svar på en fråga som väcktes när jag såg programmet. Den kristna kyrkan och kommunismen står ju som väldigt starka motpoler till varandra men både kristendomen och kommunismen vill ju hjälpa och beskydda de som har det svårt. Alltså borde ju båda stå som motpoler även till satanismen, frågan lyder: Vilket tycker ni sämst om kristendomen eller kommunismen?

"Det är bättre att dö stående än att leva på knä"
- Emiliano Zapata
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
ARGH!!

"Vilket tycker ni sämst om kristendomen eller kommunismen?"

- Härregud! Faktiskt! Det är inte så som våra kära gamla vänner i 'högt uppsatta positioner'[tm] påstår: kristendomen och satanismen är inte motpoler! Visst, det finns säkert en hel del 'satanister' som anser att det är det. Det finns säkert en hel del kristna som anser att det inte är så. Saken är den att generellt sett har inte satanism någon större koppling till kristendomen alls. LaVey skriver bitvis saker som man snarare kan tolka som att satan inte alls existerar (till skillnad från vad kristendomen säger) utan är snarare fokus för en princip. (jfr. Arkonter i Kult, helt osökt..). Alltså: Det går inte att besvara din fråga, så som den är formulerad, eftersom svaret på frågan härrör till individens egna uppfattning om vad som är värst.

//MiD[K]NiGHT.

 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Templet ... (VÄÄÄLDIGT OT!)

<I>Den kristna kyrkan och kommunismen står ju som väldigt starka motpoler till varandra men både kristendomen och kommunismen vill ju hjälpa och beskydda de som har det svårt.</I>

Huh?

Satanism, vare sig det handlar om CoS och deras ateism-med-attityd, eller regelrätt teistisk sådan*, är i huvudsak en reaktion <I>mot</I> kristendom - och även LaVey har yttrat att CoS "is about opposition, not worship" - men det är knappast mot kristendomen som hjälpare och beskyddare av de som har det svårt.

Med praktisk verklighet i backspegeln kan kristendomen precis lika gärna beskrivas som ett instrument för intolerans, förtryck och åsiktskontroll - precis som kommunismen lika gärna kan beskrivas som KGB, arbetsläger och Berlinmur med taggtråd & kulsprutor - och satanism brukar i alla sina olika former vara pro-individualister, pro-avvikare och pro-udda åsikter. Politiskt sett kanske man skulle kunna se den som ultraliberalistisk i det avseendet, men den rymmer knappast några politiska agendor i övrigt.

* Nej, tesen att satanism och djävulsdyrkan är olika saker är ingen vedertagen teosofisk sanning - det kommer från CoS och ska ses som intern terminologi, eller self-promotion, från Anton LaVey.

--
Åke
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Set

<I>Temple of Set?
Syftar detta på samma Set som followers of Set i Vampire?</I>

Vet ingenting om "Followers of Set", men Temple of Set bildades 1974 av Michael Aquino, som hoppade av Church of Satan i missnöje över att Anton LaVey ombildade CoS efter sin nya ateistiska världsbild ("tappade tron och gjorde CoS till sin personliga fanclub" enligt Aquino). Han hävdade att han fick en vision från Satan i en dröm, som han skrev ner i texten 'The Book of Coming Forth by Night', och som han sade gjorde honom till satanismens utvalde ledare i succession till Aleister Crowley, via Anton LaVey.

ToS har en mer traditionell organiserad struktur än CoS (som inte har någon alls) med en inbyggd rangordning av adepter och invigda, graderingsprov, magiska hemlisar, texter som bara är tillgängliga för personer över viss rang, etc. Det sistnämnda kanske för tankarna till Scientologerna, men ToS betraktas inte som en "farlig" kult eftersom de är elitistiska, inte expansionistiska (de vill ha så <I>bra</I> medlemmar som möjligt, inte så många som möjligt). Fast det stämmer nog att man måste vara inne i det hela för att kunna svälja deras texter - jag har läst en illegal kopia av 'Book of Coming Forth by Night' och den såg bara ut som om författaren hade rökt nånting väldigt starkt...

ToS kör på den gamla levianska kosmologin med Gud och Satan som båda varande allsmäktiga och jämbördiga (the Enslaver och the Liberator, som det heter annorstädes), och kristendomens story om en ond fallen tjänare som varande propaganda från Förslavarens anhang.
"Temple of Set" och "setians" kommer av att Aquino tyckte att namnet "Satan" är så inpyrt av negativa associationer efter århundraden av kristen hatpropaganda, att det helt enkelt var bättre att kalla honom något annat. Aquino drog paralleller till den gamle egyptiske dödsguden Set som han tycker råkade ut för något liknande - när Osiriskulten blev dominant i Egypten och tryckte ner Set-kulten reducerades Set till en minor bad guy - så han valde det som nytt namn på Satan.

ToS brukar också hävda att de är de enda "riktiga" satanisterna/djävulsdyrkarna (samma sak här), och att Church of Satan egentligen inte har existerat sen 1974...

--
Åke
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Re: ARGH!!

Okej, okej förlåt...
Jag såg det själv nästan direkt efter att jag hade läst det hur dumt mitt inlägg var. Jag inser att satanism inte har något med politik att göra men jag ville bara veta om jag skall vara rädd för dem eller inte, för ultraliberalister skrämmer mig verkligen!

"Det är bättre att dö stående än att leva på knä"
- Emiliano Zapata
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: ARGH!!

"På vilket sätt är "gör vad f-n du vill" mer skrämmande än "gör precis som vi säger"?"

Guilt by association: det var ju så Aleister Crowley sade, och följer man den principen så måste man ju vara lika hemsk som Crowley. /images/icons/wink.gif

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Re: ARGH!!

Det där var väl att släta ut det ganska ordentligt. JAg har inte någon lust att ge mig in i en politisk disskussion men en person som inte tycker att man skall värna om sina medmänniskor och skita fullständigt i jämlikhetstänkande och rättvisa är för mig något oerhört skrämmande. Gör precis vad vi säger är ju inte heller så bra, men det fins inte lika många sånna.

"Det är bättre att dö stående än att leva på knä"
- Emiliano Zapata
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: ARGH!!

<I>JAg har inte någon lust att ge mig in i en politisk disskussion men en person som inte tycker att man skall värna om sina medmänniskor och skita fullständigt i jämlikhetstänkande och rättvisa är för mig något oerhört skrämmande.</I>

Kan dock inte låta bli att notera en formulering här som iaf brukar vara en vanlig missuppfattning om Church of Satan - "en person som inte tycker att man <B>skall</B>".
De tycker det är helt okej att man viger sitt liv till att dela ut soppa till hemlösa eller nåt... om man känner för det.  Att diktera för andra hur de <I>ska</I> eller <I>inte ska</I> bete sig mot andra, hör däremot hemma i helt andra åskådningar.

<I>Gör precis vad vi säger är ju inte heller så bra, men det fins inte lika många sånna.</I>

Jag tycker det fullständigt vimlar av dem, speciellt nuförtiden.

--
Åke
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Medhåll..

"Jag tycker det fullständigt vimlar av dem, speciellt nuförtiden."

- Håller fullständigt med. Det verkar vara fler, dessutom, som finner sig i att leva under "gör-precis-som-vi-säger"-människornas skacklar. Personligen tycker jag det vore bra med en liten halvanarkistisk något revolutionär aktionsgrupp, bara för att sätta lite gafflar i ändalykten på dem.. Men det är väl förståss bara jag. Som vanligt.

//MiD[K]NiGHT. - ensam propagandaminister för "Min Sak" [tm].

 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Re: ARGH!!

Ja, det blir ju svårt att argumentera emot eftersom vi uppfattar saker på olika sätt. JAG tycker inte at det vimlar av dem.

"Det är bättre att dö stående än att leva på knä"
- Emiliano Zapata
 
Top