Eon Sargande vs Vandöda brutet

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
Sargande blir bruten vid användning mot vandöda. Det är inte svårt att få Sargande 2, 3 eller tom 4 om man har en magiker i gruppen. Lischen blev helt plötsligt rätt skör...
Immun mot vapenegenskapen sargande borde ingå i egenskapen Vandöd, eller i vart fall nerfas.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Sargande blir bruten vid användning mot vandöda. Det är inte svårt att få Sargande 2, 3 eller tom 4 om man har en magiker i gruppen. Lischen blev helt plötsligt rätt skör...
Immun mot vapenegenskapen sargande borde ingå i egenskapen Vandöd, eller i vart fall nerfas.
Kan du bryta upp i detalj hur du får ihop så mycket Sargande?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Stridskonst: +1 (endast mot folkslag iof), Magi Skärpa +1, Vapen med sargande i grund: +1, mästersmitt, 6+ kontroll: +1
well, det är en nivå av optning Eon inte är designat för.

Jag ska icke desto mindre tänka på det i framtida design av vandöda, men notera lischens 11+resultat - den fattar att det här sargande vapnet är för farligt, och sticker. Lischar är smarta monster, och fulla av dödsfruktan, de stannar inte i fighter de riskerar att förlora. En typisk lisch borde ha åtskilliga besvärjelser som hjälper den att fly. Den har också 6T6+2 i Förvränga, så den kan försöka förvränga Skärpan på det där vapnet.


Med det sagt, jag hade kunnat köpa ett argument att vapen som är sargande är lite för bra i monsterstrider, jämfört med vapen som inte är det. Sargande interagerar på ett stundtals lite väl optimalt vis med Eons vändningstabeller.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Jag brukar alltid balansera det genom att uppa monstren ifall jag ser sådana "builds".
 

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
well, det är en nivå av optning Eon inte är designat för.

Jag ska icke desto mindre tänka på det i framtida design av vandöda, men notera lischens 11+resultat - den fattar att det här sargande vapnet är för farligt, och sticker. Lischar är smarta monster, och fulla av dödsfruktan, de stannar inte i fighter de riskerar att förlora. En typisk lisch borde ha åtskilliga besvärjelser som hjälper den att fly. Den har också 6T6+2 i Förvränga, så den kan försöka förvränga Skärpan på det där vapnet.


Med det sagt, jag hade kunnat köpa ett argument att vapen som är sargande är lite för bra i monsterstrider, jämfört med vapen som inte är det. Sargande interagerar på ett stundtals lite väl optimalt vis med Eons vändningstabeller.
Exakt. Jag har (o)turen att spela (SL) med ett gäng där flera är vana D&D optare....(Ja, det stör mig nåt så jävulkst)
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Exakt. Jag har (o)turen att spela (SL) med ett gäng där flera är vana D&D optare....(Ja, det stör mig nåt så jävulkst)
Aldrig upplevt optare som ett problem. Trippla alla svårighetsgrader på alla mobs. Säg till dem att de kör på extra hard svårighetsgrad nu och bara rulla vidare.
Vill de ha enklare motstånd så be dem sluta opta.

Eller bara smyg in +20 abs på allting i smyg, eller liknande. (Det är ju trots allt omöjligt att opta mot en SL om han inte vill det).
 
Last edited:

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
Aldrig upplevt optare som ett problem. Trippla alla svårighetsgrader på alla mobs. Säg till dem att de kör på extra hard svårighetsgrad nu och bara rulla vidare.
Vill de ha enklare motstånd så be dem sluta opta.

Eller bara smyg in +20 abs på allting i smyg, eller liknande. (Det är ju trots allt omöjligt att opta mot en SL om han inte vill det).
Så kan man alltid göra. Blir lätt lite inflation i det där samt att spela med reglerna as written med så få husregler som möjligt är ett uttalat mål tillsvidare.
 
Last edited:

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Lischen kanske även kan slå ut de som uppenbart är stridskonsttränade med Sargande vapen först, gärna på avstånd.
 

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
9+))
Lischen kanske även kan slå ut de som uppenbart är stridskonsttränade med Sargande vapen först, gärna på avstånd.
Anledningen till inlägget var att jag egentligen för första gången speltestade med vandöda, och gäller mer generellt än just lish som bara var ett exempel för att illustrera problemet;
Väktarna till diamantäpplet var väldigt sköra (går ju ner på 9+) ...2 av 5 gick ner med varsitt anfall (tack vara sargande +2, vilket delvis var mitt fel då jag råkade ta med +1 för dödande anfall felaktigt) 2 st blev direkt kontrollerade...så verkligen ingen match alls för gruppen.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Notera att kickstarter-backare fick varelsekompendiet med lägre vandöda idag. Där finns säkerligen ett gäng varelser som kan erbjuda lite köttigare motstånd.
 

Girolamo

Veteran
Joined
27 Jun 2019
Messages
55
Har rang försvunnit på alla lägre odöda i kompendiet eller är det bara jag som inte hittar den?
 
Top