Nekromanti Sapienter

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Jag menade inte heller att mokele skulle vara en sauropod, men eftersom de enligt sägnen ska likna en sådan kan man tänka sig att den har en ganska liknande struktur. Även om gryphii snarare är gripar, vad vet vidonierna om valrossar (jag råkar bara gilla dem)?

Angående arkeologin, att undersöka Vastus Magnus kan vara en uppgift för de akademiker som vill vinna ära och berömmelse samt göra något speciellt (och vi vet alla vilken "samhällsgrupp" som dras till sådant). Det är nog ännu färre som letar i Vastus Magnus, när man var egyptolog kunde man i alla fall arbeta med något imponerande, nu gäller det bara att gräva i sanden och hälsa på i små byar. Men den som gräver tillräckligt djupt hittar en dag Tutankhamons grav...

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Jag menade inte heller att mokele skulle vara en sauropod, men eftersom de enligt sägnen ska likna en sådan kan man tänka sig att den har en ganska liknande struktur."
Visst, men strukturen kan man hitta på webben på kryptozoologiska hemsidor (Cryptoweb, tex) - det var att dess _natur_ kunde vara annorlunda det gällde.

"Även om gryphii snarare är gripar, vad vet vidonierna om valrossar (jag råkar bara gilla dem)?"
Ötermalierna har nog känt till dem sedan urminnes tider, och man har stött på dem i större skala nu när man nått de frusna ödemarkerna i sydväst och nere i Hyperaustralea.

"Angående arkeologin, att undersöka Vastus Magnus kan vara en uppgift för de akademiker som vill vinna ära och berömmelse samt göra något speciellt (och vi vet alla vilken "samhällsgrupp" som dras till sådant). Det är nog ännu färre som letar i Vastus Magnus, när man var egyptolog kunde man i alla fall arbeta med något imponerande, nu gäller det bara att gräva i sanden och hälsa på i små byar. Men den som gräver tillräckligt djupt hittar en dag Tutankhamons grav..."
Bobby har helt rätt - och det finns än mer som ligger bakom, faktiskt, och förhoppningsvis av oväntat slag.
Det är en kampanj på gång i min elektroniska motsvarighet till en idélåda, men Fasterboken är prioritet ett just nu... I vilket fall berör den Vastus Magnus (och diverse andra uråldriga mysterier). Jag vill dock inte diskutera den här än.

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Hus som _krypin_ är iofs möjliga - tänk på hur fiskar pilar iväg och gömmer sig.</I>

Ungefär så de där hyddorna i regelboken var tänkta också.

<I>Påminner mig om en sak, och det är att de eldlösa tritonerna troligtvis har en helt annan inställning till matlagning än övriga sapienter; att låta fisk ruttna kan vara ett sätt att förändra smaken. Annars äter de väl den rå.</I>

Jo, men man kan ju fortfarande <I>rensa</I> den - ta bort fjäll och huvuden och inälvor och sånt.

--
Åke
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Man skule ju kunna tänka sig att ingången är i golvet, så att man får simma genom en gång (som på vissa modeller av igloos). Inga havsströmmar som "blåser" igenom, mer kamouferat och därmed mindre chans för oväntat besök (vilket är bra då kaffe är svårt att brygga under vatten!).

Är inte så insatt i Gondica (funderar dock på att bli..), skulle gärna vilja veta hur tritoner sover, om de har simblåsa kan de ju flyta runt som fisk eller nåt...

weatherman - en fin kille, egentligen
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>skulle gärna vilja veta hur tritoner sover, om de har simblåsa kan de ju flyta runt som fisk eller nåt...</I>

Sånt man har lungorna till när man är under vatten, ju (det finns en tidigare tråd på fourmet där hatten och jag diskuterade saken).
De flesta tritoner skulle nog ändå föredra att säkra sig vid nånting under sömnen, framför att driva omkring planlöst och vakna med morfars arsle i ansiktet eller nåt.

Angående husbyggen och livsföring och sånt, tycker jag dock det bör noteras att vi då pratar om de tritoner vi känner till från spelet och deras kultur - det finns inget som hindrar att tritoner lever/har levt på helt andra sätt i andra delar av Gondica eller under tidigare epoker.

--
Åke
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re:Tritoniska torn analys om VARFÖR

Ingången i golvet är nog en av de smartaste lösningarna...

Och hur de sover själv tror jag att Tritonerna gör som Astronauter när de ska sova kryper ner i sovsäckar som är fastpända i tak eller vägg så att de slipper flyta omkring inomhus..
Även utomhus under vattnet finns det fördelar med att sova fastspända på havets botten i en sovsäck man minska risken att hungriga hajar äter upp en medans man sover.. ( Kamoflage färgad sovsäck som man spänner fast i havs botten och sen kryper in i.. )

Vad vi inte får glöma när vi designar Triton hus är att byggnaden är skapad för varelser som lever UNDER vattnet i en 3Dimensionel värd.
Här uppe i marken så behöver vi människor inte oroa oss så mycket för höjd och djup utan vi vandrar ganska horizontelt hela livet..
Tritoner och fiskar lever i en 3D värd de kan fritt färdas upp ner sidan genom vattnet utan att behöva röra vid marken.
Detta gör att en Triton tänker mer 3D än vad vi människor gör de planerar sina hus så att det har gott om fria ytor som man kan flyta omkring och arbeta eller vila eller till ohc med leka.
Golv väggar och Tak utgör mer en praktist lagrings område än ett område man vilar sig på.
Sedan ljust i ett Triton hus kan komma från självlysande alger och från solen.
Genom att bygga sina hus så att de är nära havs ytan kan de dra nytta av solen som lyser in genom fönster i husets tak och därmed få arbets ljus och extra värme i huset.
( Okej De använder ekolod men de använder även vanliga ögon som behöver ljus så därför anser jag att OM man kan se så vill man se. Ögon har vissa fördelar gentemot ekolod på detaljrikedom och färgsyn samt förmågan att se ritade 2D bilder på en platt yta )

Nära stränder i laguner borde vara bästa områden för ett Triton hus är den första tanken man får men hur bra är en lagun igentligen ?
Tidvatten är väldigt jobbiga om man ska bo i ett område med grunt vatten nära ytan DÅ är tidvatten extremt jobbigt..
Exakt HUR stor tidvatten skillnad Gonica har vet jag inte men om det är som i Jorden så vill inte Tritioner på i en lagun..

Så vart kan de bo ?
En möjlighet är då de bor på kontinent tröskeln är att de bygger undervattens torn .
De börjar med att stapla och kall mura sten på undervattens berg tills de har fått ett rev som går nära ytan genom att stjälva tornet är omgiven av djupt vatten slipper Tritonerna ora sig fult lika mycket för tidvattnet utan kanlungt bygga en boning som ligger nära ytan.

Så går det att mura under ytan ?
Ooja redan de gamla grekerna :gremsmile: kunde använda undervattens Cement för att gjuta hamnbasäng så varför inte.
Alternativt kan man ta att de kall murar använder stenar som staplas och kilas fast i varandra och sen låtar plankton och korral gjuta ihop tornet till en stabil platform där de kan bygga sina hus på.

Och tanken på att Tritoner skulle klara av att bygga torn med sin stenålderns nivå är inte så främmande Maya indianerna byggde stora pyramider och de var på en Neoholitisk nivå..
(Neoholitisk Stenålders nivå med viss metall användande mistänker att jag stavar ordet fel *suck*)



Tekniskt sätt måste vi faställa några grunder..
1 Ska dom sitta NÄRA ytan eller Djupt nere i havets botten ?
Motivera...
2 Hur bygger de sina hus.. Disney 2D lösningar på undervattens byggnader ELLER 3D lösningar ?
Motivera...
3 Använder de ljus och vilken typ av ljus biologiska ljusande fiskar eller solljus kanske kombination Eller lever de helt i mörker ?
Motivera..
4 Behöver de extra värme för bekvämlighets skäl och överlevnad eller simmar de och bor utan skydd eller kläder ?
Motivera...
5 Hur de sover är en viktig fråga som i stort kan avgöra HUR deras hus ser ut. flyter de fritt som fiskar eller ankrar dom sig så att de sitter stilla ?
Motivera...


1 tycker jag är enklast då jag anser att OM det går så lever de nära ytan där de slipper slösa stora mängder energi för att upprätthålla kropsvärmen. ( Jo jag vet att de har ett späck lager men även Isbjörnar och Valross måste äta mer om vattnet och luften är för kallt.. Då Tritonerna ser väldigt mänskliga ut kan deras späck lager inte vara så tjockt därför kommer kallt vatten bli ansträngande för deras kropp om de är passiva )
Dessutom som ni ser med ljusbehovet nedanför så behöver de extra ljus för att kunna använda sina ögon som trots allt är en centralt sinne för att upptäcka hur värden ser ut.


2 För att överleva i en värd där fienden kan komma underifrån ovanifrån sidorna bakom framför eller allt ovan måste man ha ett 3Dimesionelt tänkade något som vi människor inte har i samma grad.
därför tycker jag det är logiska att Tritoniska hus är designade för att fungera i 3D alla ytor är bruks ytor.

3 Då användadet av ögon kräver vana och träning så måste unga Tritoner ljus för att lära sig känna igen de dom ser med ögonen som kräver helt annan träning än vad Ekolodet gör.
Därför behöver tritoner ljus till sina byggnader ljus de kan få genom att använda självlysande fiskar ohc alger samt soljus.
Vidare orsak till ljustet är att ljus solljus alstrar värme värme är praktist även för en Triton.

4 Behöver de extra värme torde vara självklart då de har ett späcklagger som skyddar dom emot kyla så gör deras späck lager dem inte imuna emot kylan utan de behöver vila och få värme för att slippa frysa specielt när de är på djupt vatten.
( vissa fiskar kryper in i grottor för att sova en del forskare tror att det är för att vattnet i grottan är varmare än det utanför,, samt i grottan kan de gömma sig för sina fiender )

5 Hur tritonerna sover är för mig självklart de sover förankrade av flera orsaker..
En friflytande sovande triton kan benämnas med ordet FISK BETE,, många hajar kommer bli väldigt nyfikna på den klump av medvetslöst kött som flyter omkring..
En Friflytande Sovande triton kan när som helst svepas med av undervattens strömar virvelströmar coh kallt vatten som gör det svårt att sova..
En Fri flytande Sovande Trition kan av ovanstånde orsak alldrig vara säker på VART han vaknar..
I ett hus utgör en Sovande friflytande Trition ett hinder för framfarten..
SÅ logiskt sätt så borde Tritoner använda någonform av ankare som hindrar dom från att flyta omkring..
Enklast ohc effektivast vore att krypa ner i en sovsäck som är förankrad i ett golv eller havsbotten.
Sovsäcken kan vara kammoflerad och dold så att inga nyfikna hajar hälsar på.. ( *Hmm* Krabbor kan bli ett problem då de är hungriga asätare som vandrar på havsbotten ).


<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Tritoniska sinnen...

Tritoners SYN är regeltekniskt usel jämfört med människors (den genomsnittlige tritonen har ungefär samma synskärpa som en människa i gravt behov av glasögon).

Deras SON, däremot, är på samma nivå som människors SYN. Detta anser jag betyder att en triton kan få samma grad (men inte typ) av information genom sin SON som en människa med sin SYN. Kom ihåg att detta bl.a. ger dem en sorts "röntgensyn"; jag antar att de kan titta inuti folk som är skadade med lämplig träning, t.ex. Jag skulle låta dem basera det mesta som människor baserar på SYN på SON istället.

I RuneQuest har trollen sonar (eller motsvarande; det kallas "darksense") och de har bla utvecklat konst som är avsedd att uppfattas med sonar. Kom ihåg att detta sinne ger en en ständig 3D-bild av omgivningen på ett helt annat sätt än synen - vatten på Hattens kvarn vad gäller hur ANNORLUNDA tritoner ser på saker och ting, något jag håller med om till 100%. Aoterei har säkert lika utvecklade fraser för form och inre struktur som termali har för färger.

Syn är ett överskattat fenomen under vatten. Jag skulle anta att tritoner har bättre mörkerseende än människor (automatiskt Nyktoloba, se min grej om nya för- och nackdelar på www.rollspel.com) men i främsta hand, precis som fiskarna, är det andra sinnen som gäller.

Men tritoner är amfibier, och deras sonar och vibrationssinne fungerar inte ovan vattenytan. Det är DÄR de använder sin (svaga) SYN i första hand för att orientera sig, och det är det Kosmokrator gett dem sina ögon till.

Eftersom kulturer på motsvarande nivå bland människorna i verkligheten, som är mer beroende av synsinnet, inte anstränger sig över hövan för att få ledljus i sina pörten, betvivlar jag att det är en issue för tritoner i någon större grad.

Vad gäller värmekänsligheten, så är de nog mer känsliga än valrossar, t.ex., visst, men de måste vara byggda för att klara sig utan skydd, annars skulle de inte vara byggda så. Det är möjligt att tritonerna skapades för varma vatten (människan utvecklades i verkligheten i tropikerna, till vita rasisters förtret, och har nödtorftigt anpassat sig till den kalla norden med teknik), men liksom människor har olika pigmentering beroende på solljuset har nog Vidibuktens tritoner tjockare späck än flodtritonerna i Dodjab (som torde vara ena magra stackare). Visst behöver de bry sig om värme, men det är inte en lika stor fråga som för människor. Kroppsvärme i en trång håla (dit hajar inte kan komma in) är ett alternativ.

I övrigt har jag bara pris och lov för Hattens lysande utläggning. Torn är dessutom jätte-coola! :)
(Och neolitisk stavas ungefär som du skrev det, Hatten.)

Nightowl, som fortfarande vill se en tritonsk warlord som komplement till Tublai Töruk och Kimon Megalos...

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Tritoniska sinnen...

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>
Tritoners SYN är regeltekniskt usel jämfört med människors (den genomsnittlige tritonen har ungefär samma synskärpa som en människa i gravt behov av glasögon).

Deras SON, däremot, är på samma nivå som människors SYN. Detta anser jag betyder att en triton kan få samma grad (men inte typ) av information genom sin SON som en människa med sin SYN. Kom ihåg att detta bl.a. ger dem en sorts "röntgensyn"; jag antar att de kan titta inuti folk som är skadade med lämplig träning, t.ex. Jag skulle låta dem basera det mesta som människor baserar på SYN på SON istället.

I RuneQuest har trollen sonar (eller motsvarande; det kallas "darksense") och de har bla utvecklat konst som är avsedd att uppfattas med sonar. Kom ihåg att detta sinne ger en en ständig 3D-bild av omgivningen på ett helt annat sätt än synen - vatten på Hattens kvarn vad gäller hur ANNORLUNDA tritoner ser på saker och ting, något jag håller med om till 100%. Aoterei har säkert lika utvecklade fraser för form och inre struktur som termali har för färger.<p><hr></blockquote><p>*hmm* Du har rätt i det.. Delfiner vet man kan se IN i fiskar genom skinnet genom sin sonar och upptäcka ätbara saker som är dolda i hinkar..

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Syn är ett överskattat fenomen under vatten. Jag skulle anta att tritoner har bättre mörkerseende än människor (automatiskt Nyktoloba, se min grej om nya för- och nackdelar på www.rollspel.com) men i främsta hand, precis som fiskarna, är det andra sinnen som gäller.

Men tritoner är amfibier, och deras sonar och vibrationssinne fungerar inte ovan vattenytan. Det är DÄR de använder sin (svaga) SYN i första hand för att orientera sig, och det är det Kosmokrator gett dem sina ögon till.

Eftersom kulturer på motsvarande nivå bland människorna i verkligheten, som är mer beroende av synsinnet, inte anstränger sig över hövan för att få ledljus i sina pörten, betvivlar jag att det är en issue för tritoner i någon större grad.<p><hr></blockquote><p>Tja med tanke på hur dålig Tritonernas syn är så är det mer än tänkbart att de sover och lever i mörker..
Men ändå jag tror att deras hus har åtminstånde 1 eller så fönster för att släppa in lite ljus och värme samt kunna "vädra ut" dåligt vatten.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Vad gäller värmekänsligheten, så är de nog mer känsliga än valrossar, t.ex., visst, men de måste vara byggda för att klara sig utan skydd, annars skulle de inte vara byggda så. Det är möjligt att tritonerna skapades för varma vatten (människan utvecklades i verkligheten i tropikerna, till vita rasisters förtret, och har nödtorftigt anpassat sig till den kalla norden med teknik), men liksom människor har olika pigmentering beroende på solljuset har nog Vidibuktens tritoner tjockare späck än flodtritonerna i Dodjab (som torde vara ena magra stackare). Visst behöver de bry sig om värme, men det är inte en lika stor fråga som för människor. Kroppsvärme i en trång håla (dit hajar inte kan komma in) är ett alternativ.<p><hr></blockquote><p>Klart möjligt men precis som människor på land mistänker jag att Tritoner som beger sig ut på de djupa och kalla vattnen klär sig i fisk skinn och kläder av haj eller liknande för att kunna skapa sig en "våtdräkt" som värmer..
( Genom att dräkten är vatten tät så värms det vatten som finns innanför nära huden och håller kroppen varm )
Bara för att de lever under vatten och har svårt att smida vapen av metaller betyder inte att de ej klarar av att tillverka undervattens tyger och skinn..
Det finns växter från havet som klarar av att ligga år i blöt utan att börja ruttna men OM de kommer upp i luft så börjar raskt bakterier äta upp dom.. tänkbart att Tritoner kan använda liknande tyger som kläder under vattnet..
( finns sjögräs som funkar på liknande sätt det som flyter upp till ytan börjar rutta fortare då solen värme ohc luften torkar ut dom, )

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> I övrigt har jag bara pris och lov för Hattens lysande utläggning. Torn är dessutom jätte-coola! :)
(Och neolitisk stavas ungefär som du skrev det, Hatten.)<p><hr></blockquote><p>:) Jo du har rätt Torn är coola undervattnet *ler* allt jag satt och tänke på när jag skrev om dom är HUR irriterade sjömän ska bli på dessa farliga REV som Tritonerna bygger.. ( De VILL sänka oss och Dränka oss: tänker de paranoida sjömänen )

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Nightowl, som fortfarande vill se en tritonsk warlord som komplement till Tublai Töruk och Kimon Megalos...
<p><hr></blockquote><p>Klart tänkbart tänk en Tritonisk stor "religös" ledare som utser ytans folk som onda och deras skepp sprider död bland fiskar och tritoner så han förklarar Jihaad emot ytans folk..
Hans följeslagare börjar att sänka fiskebåtar krigsbåtar och annat ofta annfaller de nattetid med hjälp av stulna borrar och haj tands sågar som de använder för att sänka skepp..

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Tritoniska sinnen...

<I>Tritoners SYN är regeltekniskt usel jämfört med människors (den genomsnittlige tritonen har ungefär samma synskärpa som en människa i gravt behov av glasögon).</I>

Jo, fast gäller siffran över eller under vattnet (eller båda)? Ljusbrytning o dyl är ju ganska annorlunda när man kommer under ytan.

--
Åke
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,898
Location
Port Kad, The Rim
Re: Tritoniskt liv

Detta är en kreativ och skickligt resonerad thread. De flesta synpunkter är vettiga och platsar i Gondica.

Tritoners samhällen varierar något från grupp till grupp, så det är helt i sin ordning med enstaka grupper bofasta "jordbrukande" tritoner på vissa ställen, medan de flesta är nomader. Nomadernas byggnader är ett slags raststugor, snarare än ett slags bostäder i mänsklig betydelse. Bofasta grupper bygger andra slags hus, även om jag då tänker mig att en hel grupp delar på ett och samma hus hus (jfr ibanernas långhus på Borneo som koncept (inte som arkitektur)).

När det gäller tritoners SYN och SON är det så att de använder SON och VIB under vattnet och SYN ovanför vattnet. Deras SON ger god information om omvärlden, precis som Nightowl har skrivit. Detta gör också att tritonisk konst är i viss mån främmande för människor. Sångkonsten är gjord för att avlyssnas under vatten och sträcker sig in i frekvensområden som är ohörbara för människor. Skulptur och liknande är SON-inriktad, inte SYN-inriktad, och därför utan färg och med fenomen som bara kan "ses" med SON.

Vad beträffar en tritonisk krigsherre av Tublai Töruk-typ, så är frågan vilken slags uppfattat hot som skulle kunna ena tritonerna.

Anders Blixt

Anders Blixt
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Hot finns gott om HOT och fler blir det

Gondica har krut krut tillverkas bildas även föroreningar då svavlet ofta måste rengöras samma sak för saltpetern och detta svavel föroreningarna är smutsiga och gifta..
Samma kan sägas för många andra av Mänsklighetens små hobbys allt spolas ner i havet..
Sen fiske kanske ännu inte är SÅ märkbart men ändå hela arter av sjöfåglar har utrotas här på jorden av sjömän som inte hade mycket bättre utrustning än de har i gondica..

Så varför inte..
SÄg att Tritionerna inte uppsakatar smustigt vatten i lungorna !
Säg att Tritonerna inte uppskattar om smustiga sjömän äter upp alla deras favorit föda !
Säg att Tritionerna inte uppskattar hur idiotiska sjömän använder kaggar med krut för att fiska i närheten av deras område... ( explosionen kan döda en Trition som är för nära och gör ont i öronen på folk långt därifrån )

Bara så kort analys har vi flera orsaker till att Tritioner skulle börja ogilla mäniskor..

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Korallblock!

Hur skulle det fungera med gångjärn av korallblock (de dresserade jättemusslorna lämnar vi därhän)? Har tritonerna små verkstäder där de sitter och knackar ut gångjärn?

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Gångjärn

Gångjärn behöver inte vara av järn det går utmärkt att tillverka sådana av trä och rep gångjärnet blir ioch för sig klumpigare men det fungerar.
( Tips om du vill se gamla gångjärn av naturmatrial kolla in gamla byggnader lador och tror man får se en sådan dörr i Korpen flyger men jag är inte helt säker.. )
Sådana brukar bestå av den väggfasta delen som är av trä och sen en fastmonterad ögla gjord av rep eller flätade rötter som sitter fast i dörren.

Korall går att snida och tälja i det vet jag så kanske de använder korall och för att bygga egna gångjärn..


<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Korallblock!

Man lyfter bort korallblocket från öppningen när man inte víll ha det längre. Nå gångjärns nidöd!

Dresserade jättemusslor kan de väl få ha som musikinstrument åtminstone?

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 
Top