Nekromanti Sant Namn vs Identifiera

Lontryuin

Veteran
En av mina spelare funderar på att leka lite med demonologi. Efter att han påbörjat sina studier av Mystik & Magi för att finna hur han ska gå till väga kom han med den mycket insiktsfulla frågan "Vad är skillnaden mellan effekten Sant Namn och effekten Identifiera?"

Mitt svar, efter någon eftertanke, blev att skillnaden är den att Sant Namn ger en det sanna namnet på en entitet, vilket man sedan antingen kan memorisera eller skriva ner. Identifiera "utpekar" en entitet eller en plats utan att man egentligen får lära sig namnet...

Det är nu allting bara faller ihop i ett enda nonsens... Vad betyder det egentligen att "utpeka" någonting med dess sanna namn? Det bör väl ha med sympatetisk magi att göra eller något sådant... Skulle det innebära att man kan lägga in, i teorin, Identifiera i en "vanlig" besvärjelse för att göra den lättare?

Tankar, synpunkter, förklaringar?

lijat

Swordsman
Vad betyder det egentligen att "utpeka" någonting med dess sanna namn?
Jag tolkar det som att man skapar en länk till målet genom att kunna dess sanna namn sen kan länken användas för att påvärka målet med en annan effekt. (som man måste veta sen tidigare)

Lontryuin

Veteran
Men som jag fattar det kan ju inte Sant Namn anvöndas för att identifiera en plats, vilket gör att man omöjligt kan veta det sanna namnet på en plats som man ska göra en portal på , till exempel...

Dessutom står det ingenstans att man måste veta det sanna namnet redan... Eller gör det det?

lijat

Swordsman
man identifierar inte platsenportalen ska stå på utan man skapar en portal och sedan tar man reda på dess sanna namn med efekten sant namn sen skapar man en annan portal men väver in efekten identifierar för att länka ihop den med d3n första portalen.

Lontryuin

Veteran
Hmm... Låter logiskt, men jag har för mig att det inte är formulerat riktigt så i M&M... Dessutom så kan Sant Namn endast användas för att identifiera entiteter, inte platser...

Ännu mer konfunderad... :gremconfused: