Nekromanti sannolikhetstrubbel

Karl Olsson

Veteran
Joined
25 Apr 2010
Messages
101
Skulle uppskatta om ni hjälpe mig med lite sannolikhetsberäkning till ett system jag funderar på. Matte är inte min starka sida direkt.

Systemet jag funderat på är att man slår ett antal T6 och om man får minst två likadana resultat lyckas.

Vad är då sannolikheten att lyckas när man slår 2,3,4 och 5 tärningar?

Vad tror ni övrigt om idén? Är det något som kan fungera eller är jag helt ute och cyklar?
 
Joined
14 Feb 2009
Messages
69
Sannolikheten att lyckas är (avrundat till närmaste hela procenttal):

för 2T6 17%
för 3T6 44%
för 4T6 72%
för 5T6 91%
för 6T6 98%

Ta gärna en titt på ORE, One Roll Engine, som finns på nätet i olika varianter, och som också har behandlats här på forumet i flera trådar.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,778
Location
Göteborg
Jag modifierade ett program jag har i AnyDice. Det är knappast det smidigaste sättet att skriva programmet på, men det var enkelt eftersom jag redan hade ett liknande program. Här är programmet. 0 = inga par, 1 = minst ett par.

Par eller inte för 2t6 (0.17)
0 83.33
1 16.67
Par eller inte för 3t6 (0.44)
0 55.56
1 44.44
Par eller inte för 4t6 (0.72)
0 27.78
1 72.22
Par eller inte för 5t6 (0.91)
0 9.26
1 90.74

EDIT: Argh, för långsam!
 

Karl Olsson

Veteran
Joined
25 Apr 2010
Messages
101
Tack. Är det för udda chanser för att kunna användas i en resolutionsmekanik? Iof kan det väl såklart funka beroende på systemet i övrigt.
 
Joined
14 Feb 2009
Messages
69
Systemet i fråga används som resolutionsmekanik i befintliga spel, så nog kan det fungera alltid.

Ett enkelt sätt att göra systemet mindre grovkornigt är att byta till en tärning med fler sidor än 6. ORE använder T10 och då fördelar sig sannolikheterna som följer:

2 tärningar: 10%
3 tärningar: 28%
4 tärningar: 50%
5 tärningar: 70%
6 tärningar: 85%
7 tärningar: 94%
8 tärningar: 98%

Skalan med sannolikheter blir förstås ännu mer finkornig om du använder tolvsidiga tärningar, eller ännu hellre tjugosidiga.
 

Karl Olsson

Veteran
Joined
25 Apr 2010
Messages
101
ja det är ju helt klart ett bra förslag. Enda nackdelen är att jag bara äger cirka 3 st T10 och de andra i min spelgrupp ännu färre. Men personligen har jag nog inte så mycket emot det grovkorniga i det.

Edit: Funderar på att köpa fler T10 nu!
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Hej
Utan att veta något om din mekanik i övrigt, svara jag JA - det är för udda chanser.

Varför?
Jo, för att sannolikheten fördelar sig på ett (för bland annat mig) o-roligt sätt. Jag ser hellre ökningar i stil med 33%, 50%, 60%, 66%, 70%... eftersom jag tycker att det är meningslöst att ha 10% i en färdighet. Alltså vill jag hellre ha grova steg i början av skalan, och sedan mindre och mindre steg när man närmar sig toppen.

En tärnignsmekanik som jag uppskattar är slå två T10, behåll den lägsta. Då får du ett värde mellan 1 och 10 (vilket är tydligt), men en stegring som gör att du har en rimlig chans att lyckas redan vid 1, men ändå mycket utrymme för förbättringar.
 

Karl Olsson

Veteran
Joined
25 Apr 2010
Messages
101
Då kan jag ju berätta lite om mekaniken i övrigt. jag tänker mig att man börjar alltid med 2T6, det är grunden. Sedan om man har en passande Kunskap(kan vara vad som helst) så får man ytterligare 1T6. Sedan har man en tärningspöl med upp till 3-5 T6 som mest(inte riktigt bestämt mig än). Om man lyckas med handlingen förlorar man alla tärningar alla de tärningar man tagit från pölen. Om man misslyckas behåller man tärningarna och får 1 extra.

Detta gör ju att tärningsmängden blir ganska dynamiskt vilket gör att det kan fungera ändå. Tänkte jag skulle speltesta nu till helgen.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,910
Location
Nordnordost
Pölmekaniken har jag sett användas i Lady Blackbird, den funkar riktigt bra.
 

Karl Olsson

Veteran
Joined
25 Apr 2010
Messages
101
wilper said:
Pölmekaniken har jag sett användas i Lady Blackbird, den funkar riktigt bra.
Det var därifrån jag fick idén faktiskt, tyckte det var en intressant mekanik så jag snodde den en aning :gremwink:
 

Karl Olsson

Veteran
Joined
25 Apr 2010
Messages
101
Skulle det vara en bättre mekanik att slå 1-5 tärningar och om man får minst en 1 är slaget lyckat?

För det blir en jämnare sannolikhet, med en liknande mekanik.

1T6 17%
2T6 34%
3T6 51%
4T6 68%
5T6 85%
 
Joined
14 Feb 2009
Messages
69
Om jag har förstått dig rätt så har det blivit lite fel med sannolikheterna. Sannolikheten att få minst en 1:a ökar inte linjärt, utan på följande sätt.

1T6 17%
2T6 31%
3T6 42%
4T6 52%
5T6 60%
6T6 67%
7T6 72%
8T6 77%
9T6 81%
10T6 84%
o. s. v. med avtagande ökning.

Hur många tärningar man än slår kommer man aldrig upp i 100%, eftersom möjligheten ju alltid finns att ingen tärning utfaller med en 1:a.

Den fiffiga med en sådan här mekanik är just den avtagande ökningen eller avkastningen, på engelska "diminishing returns". Tänker man sig till exempel att egenskaper och färdigheter köps enligt ett poängsystem behöver man inte ha högre kostnader för högre färdighetsvärden, eftersom avtagande avkastning är inbyggd i själva tärningsmekaniken.

Men för dig är en sådan här tärningsmekanik kanske inte optimal, eftersom du hade tänkt dig max fem tärningar, och med 5T6 når man inte upp i mer än 60% chans att slå minst en etta, och det kanske inte är optimalt.

Du kommer enkelt runt problemet genom att inte bara låta 1:or vara lyckade utan både 1:or och 2:or (eller 5:or och 6:or, matematiskt spelar det förstås ingen roll vilka två sidor av tärningen du väljer). Då fördelar sig sannolikheterna så här:

1T6 33%
2T6 56%
3T6 70%
4T6 80%
5T6 87%

Återigen avtagande avkastning, men procentchanser som är lite roligare att spela med. Om du bara ändrar från 2T6 till 1T6 som bas före kunskapstillägget på 1T6 och satsningstillägget, så får du ungefär de sannolikheter du vill ha.

Som du ser lönar det sig bättre att satsa tärningar, d v s varje tärning ger större avkastning i chans att lyckas med slaget, än jämfört med då bara 1:or är lyckade. Det torde också skapa ett intressantare spel.
 

Karl Olsson

Veteran
Joined
25 Apr 2010
Messages
101
Tänka sig vad fel man kan ha! Får nog ta tag i matematiken tror jag...

jag får väl se vad det här leder till, det här mekanikerna har ju bara varit några idéer jag haft. Får ofta en massa sådana här idéer och var tvungen att se vad andra hade för tankar om dem.

Men tack igen för hjälpen med all sannolikhetsberäking!
 
Top