Nekromanti Sannolikhetsberäkning - hilfe!

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Jag sitter här och förbannar mig själv för att jag inte kommer ihåg det jag lärde mig om sannolikheter i skolan... behöver verkligen räkna ut ett par saker till ett spel jag mekar med, och minns inte hur man gör!

Eller ja, jag minns att om man till exempel vill räkna ut sannolikheten för att få snake eyes på 2T6 så blir det 1/6 * 1/6 = 1/36.

Sen blir det dock lite knepigare, jag vill t.ex. räkna ut sannolikheten för att summan av 2T6 blir 10 eller mer. Blir båda tärningarna 5 eller högre blir det ju enkelt - 1/3 * 1/3 = 1/9. Sen har vi dock det faktum att 6+4 också blir 10... så tänker jag rätt om jag säger att den sannolikheten blir 1/3 (eftersom första tärningen får bli antingen 4 eller 6) * 1/6 (eftersom andra tärningen måste bli en 6a om den första var 4, eller tvärtom) = 1/18?

Och att den totala sannolikheten att slå 2T6 och få en summa på 10+ därmed blir 3/18, eller snarare 1/6?

Och framför allt, har jag gjort detta onödigt krångligt för mig, och hur räknar jag i så fall ut det smidigare?

/Sodden är inte bra på matte.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
För alla avancerade sannolikthetsberäkningar tror jag AnyDice är ett lämpligt verktyg. Ditt är dock inte så svårt.

2T6 har 36 utfall. Hur många av dem är 10+?
5+5, 6+4, 4+6, 5+6, 6+5, och 6+6. Sex utfall. 6/36, eller 1/6.
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Möller said:
För alla avancerade sannolikthetsberäkningar tror jag AnyDice är ett lämpligt verktyg. Ditt är dock inte så svårt.

2T6 har 36 utfall. Hur många av dem är 10+?
5+5, 6+4, 4+6, 5+6, 6+5, och 6+6. Sex utfall. 6/36, eller 1/6.
Tack, Möller.

I'll be over here feeling very stupid.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Med lite tålamod kan man göra sannolikhetsberäkningar i ett kalkylprogram också, som Excel eller Numbers.

Exempel: Gör först en tabell om 6 x 6 celler, med axlar.
Numrera cellerna i axlarna 1-6 på båda axlarna.
Låt första cellen beräkna vad axelcellerna blir tillsammans ( =a2+b1). Se till att rad 1 är absolut och kolumn A är absolut. I Numbers ser det ut så här: =$a2+b$1 .
Kopiera den cellen.
Markera alla cellerna (utom axlarna).
Klistra in.
Tabellen visar alla tänkbara tärningsutfall av 2T6.

Vill du sen ha ett diagram över hur vanliga utfallen är så blir det lite klurigare, men det går.

//Mannen, som just har gjort ovanstående med Ob2T6, och nu ska gå och lägga sig.

46 656
 
Top