Nekromanti Sanna namn på föremål

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Tänkte kolla ifall någon har koll på hur man skulle kunna ta reda på det sanna namnet på ett föremål, om det nu ens är möjligt.

Anledningen är effekten "Bränna metall" i magiboken. Ursprungligen hade jag tänkt att min Truhkmagiker (kommentarer om munchkinism och minmaxning får ni gärna hålla för er själva ;)) skulle lägga effekten på sina hullingförsedda pilar och sedan stå och beskåda när hans fiender brändes ihjäl.

Sen kom jag på att det inte alls är helt hundra att pilen fastnar, eller ens träffar. Så jag tänkte att han skulle hitta/ge sina pilar sanna namn för att med sympatetisk magi kasta besvärjelsen "Thagrims konflagrerande projektil" när pilen väl har fastnat.

Tänkte även lägga perpetuell indestruktibilitet på pilarna så de inte går sönder med en gång när pilspetsen plötsligt blir tusen grader varm.

Vet inte om det är helt nödvändigt att göra pilarna oförstörbara, men är karaktären en skicklig alkemist så är den.

Tacksam för alla svar (Även om det är ett "nix, funkar inte")
 

Dark Lotus

Warrior
Joined
18 Oct 2008
Messages
245
Location
stockholm x)
Du gav mig just ett par fina ideer..mehehe..

Men jag skulle säga rent improviserande att ett föremål ligger på rang 1-2 på dess sanna namn beroende på storlek och så.

För en människas sanna namn ligger på rang 3
och en missla på 4 (pga av själrangen)
och en drakes sanna namn är väll på 7-8 ? (tänker så det knackar)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Man tar reda på det sanna namnet på saker med en effekt som heter 'Identifiera', om jag minns rätt. Människosjälar är av rang 3, misslor rang 4, kamorfer rang 6, drakar rang 7 eller 8 eller nåt sånt. Random prylar borde alltså ha rang 1-2, precis som Dark Lotus föreslår.

- Ymir, förtydligar
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Instämmer med tidigare uttal (rang 1-2 rimligt) - kolla reglerna för att skapa portaler så kan du jämföre med en plats sanna namn - och måste trots din förmaning säga att trukhmagiker med fokus på bågskytte måste vara den mest originella "minmaxningen" hittills :gremlaugh:

Idén är klockren och är ett mycket bra exempel på hur Eons magisystem med lite finess kan bli riktigt, riktigt farligt :gremwink:

Återanvändningsbara pilar var förresten den bästa idén med alkemisystemet hittils!
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Ah, awesome.

Tack så mycket för alla svar. Ska genast sätta mig med magiboken och börja bygga besvärjelser till mina pilar.

Hm, det blir lite som Arcane Archer till DnD.

Och Dark Lotus jag läser gärna om dina idéer om du känner för att dela med dig.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Tänkte kolla ifall någon har koll på hur man skulle kunna ta reda på det sanna namnet på ett föremål, om det nu ens är möjligt.
Följande stycke är hämtat från kapitlet Den sanariska magitraditionen i Alver - sångarens ätt:

Sanna namn
Namnens lag är en lag som anses mycket viktig inom den sanariska magitraditionen. Alverna menar att det sanna namnet är ett slags kod som sammanfattar saker och tings sanna natur. Genom insikt i denna kodade information kan man manipulera skapelsens förutsättningar. Magi är enligt dem magikerns instinktiva användande av denna kodade information för att omforma eller ”koda om” verkligheten. Sanarialverna ser det därför som mycket väsentligt att ta reda på saker och tings sanna namn så att de kan uppnå högsta möjliga kontroll över dem. I de sanariska biblioteken finns därför tusentals volymer som innehåller bara just nedtecknade sanna namn på allt mellan himmel och jord.
Problemet med brukandet av sanna namn är att ju mer generellt det som det sanna namnet benämner är, desto mer komplicerat blir också dess namn då det innehåller informationen av allt som ingår däri. Namnet för ett specifikt träd i en skog är inte mer än ett första magnitudens namn. Att finna det sanna namnet på alla träd i en specifik glänta är dock av andra magnituden då informationen i platsens namn innehåller mer omfattande information. Magnituden på alla träd i en hel skog är mycket högre, minst fjärde magnituden eller mer beroende på skogens storlek, då detta namn innehåller ännu mera omfattande information. Det universella namnet på begreppet ”Träd” skulle vara av en ofantligt hög magnitud då det sanna namnet skulle innehålla den samlade informationen om alla träd i hela världen. Det är dessa universella sanna namn som är ett av sanarialvernas yttersta mål inom magin att upptäcka. Än så länge är de bara rent teoretiska konstruktioner men det finns mycket som talar för att de faktiskt kan existera.


Hoppas detta besvarar din fråga!

Sebastian - väntar förväntansfullt på den 176 sidor långa färdigredigerade alvboken
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Instämmer helt och hållet och lite till!


Give me it :gremgrin:


/poseur
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Shit jag har bara en fundering, hur fan lyckas man påverka en mindre skog med någorlunda balans gentemot resten av eons magiregler?


Liksom att lära sig en skogs sanna namn som inte har särsklilt hög magnitud och sen ska man ha minus ob3t6 på alla slag på träden där?

Hur funkar det isåfall med hus i en stad?

Eller vapen i en armé?


Tycker inte det är helt åt rätt håll.


/Posuer som tyckte att specialförmågorna på vandöda var uppåt väggarna.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Man kan ju dock fråga sig vilken magnitud skogen har - så länge det kräver en femtonde magnitudens besvärjelse att få reda på namnet så känns det som om man är episkt nog för att få de där -Ob3T6.

Sedan är ju frågan vad som händer med det där namnet när några träd huggs ned och några nya kommer till. Och då ska vi inte tala om samlingar av vapen...

That being said så har även jag lite svårt att komma överens med tanken - även om jag tycker att de hypotetiska "universalnamnen" är en hel ok idé.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Alltså jag tycker inte en femte magnituds magi (besvärjelse eller ritual) skall ge en sådan makt över alla träd i en skog. Mindre skog men fortfarande en skog.

Men för att kontra dina argument, vad händer med det sanna namnet på en person om han blir skadad? Sjuk? Förlorar en kropsdel? Han åldras ? Blir namnet ändrat för det?

Jag har ändå alltid sett att varje föremål har sitt sanna namn.
Men jag gillar den konceptuella idén om universalnamnen precis som du. Det vore riktigt coolt att veta det sanna namnet på hela mundana. (får dum-onda idéer)

Dock kan man mycket väl balansera det hela.
Tredje gradens sanna namnet, lägg på ett par magnituder areaeffekt så får man ju reda på alla sanna namn inom ett par meters radie. Spelar man ritualmagiker kan man hitta på ganska mycket dumheter här.


/posur vill ha mer Kaffe.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Alltså jag tycker inte en femte magnituds magi (besvärjelse eller ritual) skall ge en sådan makt över alla träd i en skog. Mindre skog men fortfarande en skog.
Femtonde, inte femte; en femte magnitudens ritual behöver du ju vara på sin höjd en rätt medioker magiker för att få igenom... så låg fantasy kör jag inte riktigt...

Men för att kontra dina argument, vad händer med det sanna namnet på en person om han blir skadad? Sjuk? Förlorar en kropsdel? Han åldras ? Blir namnet ändrat för det?
"Sedan är ju frågan vad som händer med det där namnet när några träd huggs ned och några nya kommer till." - ang. sanna namn

Jag skulle inte ha ställt samma fråga själv om jag trodde mig ha svaret :gremwink:

Dock kan man mycket väl balansera det hela.
Tredje gradens sanna namnet, lägg på ett par magnituder areaeffekt så får man ju reda på alla sanna namn inom ett par meters radie. Spelar man ritualmagiker kan man hitta på ganska mycket dumheter här.
Ja; magikerns besvärjarminne kommer att ryka ganska snabbt om han försöker sig på det här... speciellt om han lika gärna kan plocka upp namnet från valfri sten på marken som från människan bredvid :gremwink: ("äsch, bara sten och grenar den här gången också...")
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Vi båda två kanske borde gå tillbaka och kolla på ursprungstexten som Sebastian skrev.
Minst fjärde magnituden tydligen för en skog.
Namnet för ett specifikt träd i en skog är inte mer än ett första magnitudens namn. Att finna det sanna namnet på alla träd i en specifik glänta är dock av andra magnituden då informationen i platsens namn innehåller mer omfattande information. Magnituden på alla träd i en hel skog är mycket högre, minst fjärde magnituden eller mer beroende på skogens storlek, då detta namn innehåller ännu mera omfattande information.

Ja; magikerns besvärjarminne kommer att ryka ganska snabbt om han försöker sig på det här... speciellt om han lika gärna kan plocka upp namnet från valfri sten på marken som från människan bredvid ("äsch, bara sten och grenar den här gången också...")
Jag tror man måste specifiera vad man vill ha sanna namnet på inom radien, typ sten,träd,vatten, människor,kamorfer.
Så jag tror man gör ett specifikt fiskenät med besvärjelsen som bara fiskar upp det man är ute efter. Så slipper man fylla upp sinnet med gräs, grus och daggmask.


/poseur tycker den här effekten blev konsigare och konstigare.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Alltså effekten tar reda på det sanna namnet för EN specifik sak som exempelvis "Träd". Magnituden talar sedan om omfattningen, alltså hur många träd vars sanna namn man identifierat. Magnitud fyra innebär givetvis den minsta formen av skog. Hela Sunariskogen skulle kräva en åtskilligt mycket högre magnitud.

Om du lyckas med användandet av effekten så kan du sedan använda Sympatetisk magi på alla träden i skogen (dvs all magi som inkluderar dem sänker svårigheten för Besvärjelse med -Ob3t6). Du kan alltså inte sänka svårigheten på något annat i skogen än just träden då det bara är trädens sanna namn du identifierat.

Säg att du exempelvis skulle vilja förvittra/döda alla träden i skogen (låt oss säga att effekten Döda från M&M funkar till detta alternativt att du använder en ny effekt vid namn "Förvittra").
Du har nu två val - antingen kan du kasta effekten på varje träd för sig som vanligt med -Ob3t6 i svårighet på Besvärjelse på vart och ett av slagen (så länge det gäller träden som sagt). Eller så slänger du iväg effekten med en gigantisk variant av en areaeffekt där du ökar arean så den sträcker sig över hela skogen (vilket naturligtvis kräver en jäkla massa extra filament - exempelvis med hjälp av kongelat) också med -Ob3t6 i svårighet.

Så fördelen med sanna namn är helt enkelt att du kan använda sympatetisk magi på någonting och sänka svårigheten för slaget för Besvärjelse!

Jag klistrade för övrigt inte in hela texten från alver (med exempelvis regelmekaniken) så förstår om det kanske blev lite svårbegripligt.

Sebastian - the power is in the word
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Vi båda två kanske borde gå tillbaka och kolla på ursprungstexten som Sebastian skrev.
Minst fjärde magnituden tydligen för en skog.
Missförståndet beror på att jag talade om konceptet generellt, inte om de aktuella reglerna; vi syftade alltså på olika saker.

Jag tror man måste specifiera vad man vill ha sanna namnet på inom radien, typ sten,träd,vatten, människor,kamorfer.
Så jag tror man gör ett specifikt fiskenät med besvärjelsen som bara fiskar upp det man är ute efter. Så slipper man fylla upp sinnet med gräs, grus och daggmask.
Svår fråga; som många andra tillägg i magiboken var det ingen som satte sig och förklarade effekterna av att använda areaeffekt med några detaljer; det enda som står är att det påverkar alla (inte allt, men vad är alla? Alla personer? Alla levande varelser? Alla individer av ett visst släkte? Alla av ett visst folkslag? Magikern tycks åtminstone obligatorisk...) inom arean utan åtskillnad - öht verkar de aldrig ha betänkt möjligheten att använda det för annat än attackmagi... (det gäller ju även besvärjelser som Blixt; vad händer om jag kastar den på min motståndares svärd eller på ett träd i närheten?)

Vi lider alltså av ogenomtänkt regeldesign här :gremtongue:
Och det är i areaeffekten som problemet ligger, inte Sant namn-/Identifiera- effekterna.

Det mest logiska är nog att köra vidare på din fisknätsanekdot, låtsas att vi inte bottentrålar och ursäkta oss inför Greenpeace på att vi råkar få med lite delfiner också när vi trålar efter... eh, torsken, eller något... alltså säga att det påverkar ganska generella grupper som "större levande varelser", "isolerade mineralanhopningar" eller "döda växtdelar".

/poseur tycker den här effekten blev konsigare och konstigare.
Ska vi passa på och ta Förvandla också, när vi ändå håller på? :gremwink:
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Jag tycker att det du säger här egentligen avslutar den här disskutionen med något som vi allihopa redan visste; Magi i eon är helt FUBAR.

Men det verkar helt ärligt som om att vi måste använda "fisknät" för att få areaeffekten någorlunda vettig i just det här fallet. Sen lär nog varje spelledare bestämma hur precis man måste vara. Räcker det med 'besjälade varelser' eller lär precisera 'människor'.
Jag personligen håller mig nog till en ganska generell beskrivning, typ träd. Stenar. Metall. Djur. Eller besjälade varelser(där lär ju magnituden avgöra vad man får reda på)

Ska vi passa på och ta Förvandla också, när vi ändå håller på?
Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej!


/Poseur gillar drunoks drängar´s förvandling-.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Det kanske finns flera olika sanna namn för olika saker.

Hur tänker jag? Jo:
En människa har ett sant namn. Men kanske också ett sant namn för sin själ och ett sant namn för sin kropp. N&V nämner att man ska ta reda på sitt sanna namn som lisch. Kanske har man ett annat sant namn om man skulle bli belial eller lamia också?

Kanske har en pil ett sant namn, medans pilspetsen har ett annat?
En väderkvarn kanske har ett sant namn, men har då de olika rörliga delarna i vattenkvarnen egna sanna namn?

Hur definieras ett object enligt eons magiteori?

Förövrigt gillar jag konceptet att sanna namnets åkallan med area skulle ta alla sanna namn av effektens magnitud eller lägre och på så vis "blåsa ut" besvärjarens minne. Magi ska vara farligt.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Du ställer för svåra frågor. De som skrev M&M tänkte sällan till ordentligt när det gällde de mer regelmässiga bitarna :gremwink:
 
Top