Nekromanti sanna magiker?

Del'Amarth

Veteran
Joined
24 Mar 2001
Messages
150
Location
metropolen
Undrar om det är möjligt för en sann magiker att andvända en vortex?

Jag har inte hittat nåt som säger att det inte går...
men jag tänkte fråga experterna innan jag hoppar på min sl=)
Del'Amarth

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Del'Amarth on 2001-03-24 21:11.</EM></FONT></P>
 

Del'Amarth

Veteran
Joined
24 Mar 2001
Messages
150
Location
metropolen
vortex

om de inte kan det, så borde de inte kunna andvända några artefakter
som inehåller en transformator? inte ett demoniskt aggregat heller...
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
klart att du kan...

klart att man kan det. det är bara det att..
1) man kanske inte vågar testa.
2) man kanske är rädd om sin specialite.. och tror att den kanske kan bli befläckad eller nått.

enligt mig kan du använda sånna saker, faktiskt. men det borde inte din rollperson veta, inte fören han/hon testar eller frågar nån magikonsult..

*smaffy lägger ett helt inlägg utan att använda slemmiga beskrivningar på.. där var jag nära att.. nåja*

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Jag skulle anse att du kan använda en vortex men jag tycker personligen inte att sanna magiker ska kunna lära sig effekter från andra aspekter. Då blir det bara ett kryphål för komma förbi nackdelen för sanna magiker och bara komma åt dess fördel. Detta står dock inte i regelboken så det är bara min personliga åsikt.

C
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
nä precis!
om magikern smutsar ner sig minsta lilla med andra tropier så förlorar hon/han naturligtvis sin speciella kraft. men, naturligtvis går det att använda vortex'ar för det, bara så länge magikern håller sig borta från detdär hemska som skapas av vortexen..

sanna magiker borde ju nästan vara lite småparanoida för att bli av med sin förmåga.. om jag vore en sån magiker så skulle jag inte ens våga ta på ett kongalat från någon annan aspekt..

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
om magikern smutsar ner sig minsta lilla med andra tropier så förlorar hon/han naturligtvis sin speciella kraft. men, naturligtvis går det att använda vortex'ar för det, bara så länge magikern håller sig borta från detdär hemska som skapas av vortexen..

Om du håller med om att en sann magiker inte ska beblanda sig med andra tropier, vad har du då tänkt att han ska ha vortexen till? Det är ju inte så kul att testa okontrollerad dissipation av nya aspekter... /images/icons/smile.gif

C
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
det har faktiskt inte med saken att göra. han frågade om han kunde använda sig av en vortex, svaret är ja och det behöver inte alls vara onödigt. om magikern vill skapa sig ett kongalat av någon annan tropi än den hon har så måste han ju använda sig av en vortex. eller hur? visserligen kan det ju vara lite onödigt, eller rent idiotiskt att kongalera sånna saker, men vem vet? magikern kanske ska använda dem till nått vettigt..?

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Del'Amarth

Veteran
Joined
24 Mar 2001
Messages
150
Location
metropolen
Jag citerar "alla magiker kan välja ett vara sann mot en kraftkälla"
som jag tolkar det så menas att man bara får alstra från en enda aspekt.. vad man sedan gör med det alstrade filamentet hittar jag inga begränsningar för...
det står juh inte att man inte får transformera.. det står "färdigheten transformering är förbjuden"
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Jag citerar "alla magiker kan välja ett vara sann mot en kraftkälla"
som jag tolkar det så menas att man bara får alstra från en enda aspekt.. vad man sedan gör med det alstrade filamentet hittar jag inga begränsningar för...
det står juh inte att man inte får transformera.. det står "färdigheten transformering är förbjuden"


Jo man kan ju tolka det ordagrant. Jag tycker inte man som sann magiker ska hålla på med andra aspekter över huvud taget. Jag tycker definitivt inte att det är att vara "sann mot en kraftkälla". Nej, vill man ha bredare kunskap ska man vara vanlig magiker tycker jag.

C
 

Del'Amarth

Veteran
Joined
24 Mar 2001
Messages
150
Location
metropolen
nehhh... iofs men den här då?
om vi säger att vi har en magiker som är sann mot pyrotropi
får han då andvända ett demoniskt aggregat som transformerar till pyrotropi?
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
nehhh... iofs men den här då?
om vi säger att vi har en magiker som är sann mot pyrotropi
får han då andvända ett demoniskt aggregat som transformerar till pyrotropi?


Det låter klart bättre. Frågan är bara hur han ska få tillgång till andra filament. Om vem som helst kan använda kongelat utan rätt alstrafärdighet är det en möjlighet men det är den enda jag kan komma på. Man får ju inte överlåta filament till en annan magiker.

C
 

Del'Amarth

Veteran
Joined
24 Mar 2001
Messages
150
Location
metropolen
jag måste tolka ordet "kraftkälla" helt fel?
kraften kommer väl från samma källa hur många transformeringar den än genomgår?

har ingen erfarenhet av eon ÄN så mina tolkningar kanske är något knapphändiga?
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
jag måste tolka ordet "kraftkälla" helt fel?
kraften kommer väl från samma källa hur många transformeringar den än genomgår?


Jag är inte helt säker på hur Neogames har tänkt men när man transformerar från en aspekt till en annan så har man nog bytt kraftkälla också. I vissa fall är det lättare att dra fram en sorts kraft och göra om den till något annat än att försöka dra fram den kraften man vill ha direkt. Exempelvis kan det vara svårt att få fram Fototropi om du står i en mörk grotta i underjorden. Då är det lättare att alstra Geotropi och göra om det till Fototropi. Alla kraftkällor verkar ha något samband eftersom man kan förvandla en till en annan. Undantagen är Teo-, Daimo- och Psykotropi som man inte kan transformera till.

C
 

Del'Amarth

Veteran
Joined
24 Mar 2001
Messages
150
Location
metropolen
men alså¨ett demoniskt aggregat (en demon alstrar demiotropiska filament som sedan transformeras och vävs med projektor... då har du ingen nytta av kongelat..
 
Top