Nekromanti Sann Magiker

Tribble

Veteran
Joined
5 Jun 2000
Messages
45
Hittar inte definitionen för begreppet "sann magiker" i någon av mina böcker. Någon som vill förklara? Är det helt enkelt så att man väljer att bara alstra en enda typ av filament, eller ligger det mer bakom?
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Sann magiker är man om man bara har 'rört' en kraftkälla så att säga.

Ex.
Låt oss anta att vi ska göra en magiker som heter Herifes. Herifes spelare bestämmer sig för att han vill bli en sann magiker inom fototropi. Detta innebär att han får inte ha några alstra färdigheter utöver fototropi. Inte heller får Herifes lära sig transformering (för du rör man ju andra aspekter!).

Fördelarna är att alla slag mot den aktuella alstringsfärdigheten och och besvärjelse blir -Ob1T6 lättare.

Herifes spelare tittar storögt och dregglar över sitt räkneexempel där han kan lägga en blixt av femte ordning med endast slag om Ob4T6.
Däremot så konstaterar Herifes spelare att han vekligen måste ha transformering till sin kommande besvärjelse (Herifes riddarplåga) som är en 'bränna metall' av andra ordningen med fototropi som alstringskälla.
'jaja, vad är en bal på slottet' tycker spelaren och ger upp hoppet om sin fem-filaments blixt.

SL ler elakt.


Textrutan som sammanfattar mitt dåliga exempel med 3-4 koncisa meningar finns i kapitlet om magivägar i Mystik&Magi precis bredvid 'Den Skimmrande Vägen'.
 

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
Nej sanna magiker är inga krigsmaskiner direkt.
Därför gör man en kringresande kunskapstörstande sann Ataxatropiker från Muhad som förflyttar sig genom att teleportera sig. Med 15 i FV och ett gratisfilament går det att göra rätt långa skutt om man säger så.
Dessutom kan man se till att eventuella fiender "glömmer bort" lämplig färdighet. Det är bra när man blir offentligt förorättad, man svarar helt enkelt på smädelsen och tittar sedan på när den andre stackaren försöker säga nåt spydigt efter att han förlorat lämplig språkfärdighet. Eller när man skall supa någon under bordet, det är rätt lätt när den andre har 0 i Supa./images/icons/sick.gif
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
För att inte tala om att öka sin förflyttning med 10 och springa ifrån dom Sabriska stridshästarna /images/icons/grin.gif
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Jag hoppas verkligen inte att du teleporterar dig hela tiden eftersom risken att du åldras ett flertal år varje ggr du slår är överhängande.

Jag själv tycker att ataxatropi är kass. Ataxatropi är onödig om man inte ska väva in den i en annan aspekts besvärjelse. Sedan är ju ataxatropi inget att leka med eftersom man inte kan kontrollerat dissipera filament. Om man vill göra en "bra" magiker bör man vara en nomo eller psykomantiker. Nomotropi gör att man kan vara bättre än vilken annan magiker som helst (avskärma aspekt/images/icons/grin.gif).

Eller, om man hamnar i magikerstrid (vilket inte är en vanlighet, förutom i spelgrupper, då händer det väldigt ofta) kan man alstra psykotropi och ge fienden Ob1t6 smärta och sedan leendes se på när magikern okontrollerat dissiperar sina filament (en magiker tappar koncentrationen om han får ett eller mer i smärta...).

De riktigt kassa magikerna är foto, pyro, ataxa eller termomantikerna eftersom de inte kan göra de häftiga sakerna som en magiker ska kunna ex få muggar att sväva andas under vatten osv.

Jag försöker vara så udda som möjligt i mitt skapande av magiker. Den senaste var en skoto och fotomantiker som studerar möjligheten i att göra en lätt transformering från foto till skototropi eftersom de egentligen är mycket lika varandra. Om jag löser det kan jag sälja mina studier till olika skolor för högstbjudande och så kan de försöka med andra "likheter" ex: termo till kryo.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Jag håller med dig, Ataxatropi är en väsentlig del för att få en kompetent magiker. Särskilt är det effekterna temporalisera och permanenta som gör att man kan göra riktigt tuffa ritualer.

/.../ eller teleportera honom ur sin åsyn?
Det försökte jag också göra, men insåg sedan att det krävde slag om Ob6T6 för att få den att vara användbar.
Slag om Ob9T6 för att få den effektiv./images/icons/frown.gif
Men det är i alla fall en tuff tanke.
 

volador

Veteran
Joined
22 Mar 2002
Messages
148
Location
Karlskoga
Nej, du kan aldrig åldras på grund av ataxatropi så till vida att du inte använder transformering....

Det är oknotrollerad dissipation av kronotropiska filmament som gör att du åldras. Däremot får du +Ob2T6 på alla PSY o VIL slag, samt OB1T6 långtidsutmattning/filament som dissiperar av typen ataxatropi
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Qadosh

Användande av ataxatropi medför en överhängande risk för qadoshsänkning, vilket leder till åldring.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Spegeltransformering

När man transformerar så utvinner man en del av filamentet till att skapa ett nytt. Är målaspekten mycket lik ursprungsaspekten blir transformeringen inte så svår. Men att omvandla ljus till mörker är väldigt svårt, just därför att det inte finns något mörker i ljus och vice versa. Jag skulle tro att fototropifilamantet är en speglad/bakochframvänd variant av skototropifilamentet och tvärt om. Man skulle kunna ha en färdighet kallad "spegeltransformering" som helt enkelt vänder filamentet. Denna färdighet används ej på samma sätt som klassisk transformering, utan kan endast användas mellan skoto och foto, termo och kryo samt bio och nekro (glömt nåt?). Du brukar inte gilla mina idéer men kanske nån annan gör det.
 

sarsassel

Veteran
Joined
15 Feb 2002
Messages
46
Location
Lilla Silpinge, Sveriges kulturella, millitära och
Verdamt noch mal!

men insåg sedan att det krävde slag om Ob6T6 för att få den att vara användbar.
Slag om Ob9T6 för att få den effektiv


I och för sig, Teleportera måste ju uppgraderas med Beröring såväl som Avstånd. Jag hade visserligen tänkt använda mig av improviserad magi, svårigheten delas ju upp på flera slag då, men å andra sidan tar det alldeles för långt tid. (6 rundor /images/icons/sad.gif eller 3 om man gör den snabbt)

Nåja, jag får väl falla tillbaks på att /images/icons/oink.gif-ifiera dem då /images/icons/thinks.gif.

Dessutom kan man ju alltid teleportera sig själv ur sin antagonists åsyn.
Bättre fly....
 

Ziir

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
128
Location
Umeå
Re: Spegeltransformering

Jag gillar den, jag kommer nog att införa den regeln.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Re: Spegeltransformering

Svårigheten är Ob3T6, utan förlust. Spegeltransformering räknas som en mystisk färdighet och räknas in bland yrkesfärdigheterna där 'transformering' ingår.
 

volador

Veteran
Joined
22 Mar 2002
Messages
148
Location
Karlskoga
Re: Qadosh

Det beror på hur mycket Psyke du har...har du högt är inte risken speciellt överhängande, men visst....den finns ju
 
Top