Man Mountainman
Spanska flugan
Precis som en gång tidigare tänkte jag försöka använda forumet för att vaska fram lite osystematiska data till min egen filosofiska forskning.
Här är ett klassiskt argument:
- En miljard sandkorn tillsammans bildar en hög med sand.
- Det kan knappast vara så att man kan göra en sandhög till en icke-sandhög bara genom att plocka bort ett enda sandkorn, så 999 999 999 sandkorn tillsammans bildar också en hög med sand.
- Men med samma logik som i föregående steg så bildar 999 999 998 sandkorn också en hög med sand.
- Osv.
- Så ett enda ensamt sandkorn bildar en hög med sand.
* * *
Om ni tycker det är alltför oklart vilket slags "spontan reaktion" jag efterfrågar för att kunna tillhandahålla en, så kan ni smygläsa nedan:
Det är naturligt att tänka att något har gått fel i resonemanget. Från tillsynes rimliga utgångspunkter har vi slutit oss till en tillsynes absurd slutsats: att ett ensamt sandkorn räcker för att bilda en hög. Så något måste rimligen ha gått fel i resonemanget. Men vad?
Och när ni är klara kan ni läsa detta för att få lite mer bakgrund till frågan:
Det rör sig om den fruktade sorites-paradoxen, varmed logiker frustrerat sina vänner och bekanta ända sen de gamla grekerna (soros betyder "hög" på klassisk grekiska).