Nekromanti Sandboxbygge i wiki-form

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,730
Location
Eskilstuna
Jag håller på att jobba på en sandlåda från grunden – värld, äventyr, slumptabeller etc. Ganska snabbt blev det omständigt att hålla reda på allt. Dokumenten blev långa, det blev krångligare att hitta det man sökte efter och så.

Således har jag fått för mig att anteckna allt i hypertext, i form en wikisida. Min tanke är att man därigenom enkelt kan söka, klicka sig vidare och få all information överskådligt presenterad. Hittills känns det ganska smidigt, även om jag precis börjat. Använder http://www.wikidot.com/.

Är det någon som har testat något liknande och har erfarenheter att dela med sig av?
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Jag har en wiki som mest används som referens men det fungerar rätt bra - förmågan att tagga ger ett snabbt sätt att organisera artiklar. För en sandlåda skulle man t ex kunna bygga efter äventyr/sessioner som länkar till SLP som sedan har taggar som t ex House Targaryen och King's Landing så man får koll på vilka som är med vilka och var de är.

Vad gäller andra minns jag att Krille hade en wiki för Skymningshem som verkade fungera bra.

Scrivener, som inte är wiki, är rätt schysst också, och är mer taktilt. Hur användbar något som den är beror förstås på organisationsförmåga och storleken på sandlådan.
 
Joined
15 Apr 2016
Messages
11
Kan väl tipsa om Obsidian Portal - det är rollspelsprep i wiki-form från grunden upp. Använder det inte själv dock så kan inte svara på hur väl det funkar för sandbox worldbuilding.

Håller med föregående poster också om Scrivener, använder det för rollspels-prep. Smidigt som fan.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,730
Location
Eskilstuna
Alltid skönt att se att man inte är ensam i sin galenskap. ;)

Obsidian Portal verkar ju riktigt nice, med wiki där det finns utrymme för hemlig GM-info. Tror bannemig att jag flyttar över allt mitt dit.
 

Lambendil

Veteran
Joined
1 Jun 2017
Messages
197
Mitt projekt har legat på wiki otroligt länge. Hållit fruktansvärt länge, känns det som ibland. Har en mediawiki installerad på www.celenia.se som jag kör på.
 
Top