Nekromanti "Sanctuary Districts" i N2 (EREDON läs inte) (DS9-spoiler)

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Finns det någon Trekker mer än jag här på forumet? Någon som har sett DS9-avsnittet Past Tense, där Sisko, Bashir och Dax slängs bakåt i tiden genom en transporterolycka och hamnar i 2020-talets USA? Sisko och Bashir hamnar ju där i ett "Sanctuary District".

För er som inte sett avsnittet är detta avspärrade stadsområden där regimen placerar alla man inte vill kännas vid, dvs. "dims" (psykiskt handikappade), "ghosts" (kriminella som inte vill anpassa sig till samhället), men framför allt vanliga "gimmes", personer utan jobb, inkomst och också utan bostad. Alla som påträffas av militären på gatan utan ID hamnar, om de inte kan identifieras, också här.

Som ni kanske förstår, är områdena otroligt fattiga, de nedgångna byggnaderna kan inte husera alla invånare och kriminaliteten skjuter í höjden. Den enda viktigare ägodel invånarna oftast har är deras matransonskort, vilka så klart är ytterst stöldbegärliga.

Nu till frågan (vilken ni nog listat ut redan); finns det såna i N2, eller skulle man åtminstone kunna tänka sig att ett sådant fanns någonstans? Detta skulle då vara i en europeisk eller amerikansk storstad ( i avsnitten hamnar ju gänget i San Francisco). Tänkte nämligen SL:a i Neotech någon gång i framtiden, och detta avsnitt gav mig lite inspiration till att skriva ett äventyr. Tänkte också ifoga ett krig mellan två företag på något hörn.

Tacksam för svar, är än så länge newbie på N2!
 

nexussix

Warrior
Joined
23 Aug 2001
Messages
260
Location
Stockholm
Re: "Sanctuary Districts" (och en äventyrsidé)

Tycker definitivt att det är en bra ide! Det du skriver är en klockren beskrivning på ett avspärrat slumområde i exempelvis Los Angeles, New York eller egentligen vilken storstad som helst i världen. Kanske är det ett speciellt Mega Företag som sköter området och tjänar feta pengar på andras misär? Spelarna upptäcker bevis för den utbredda korruptionen som gjort att Mega Företaget fått kontraktet att sköta området från stadens borgmästare. Hur ska spelarna använda denna information? Ska de använda den i eget syfte och försöka utpressa företaget eller borgmästaren? Eller ska de använda informationen för att försöka hjälpa de stackars fattiga innevånarna i området? Hur som helst så kommer de förstås bli jagade av både Mega Företagets styrkor och av borgmästarens poliser. Och förstås av ett riktigt elakt Boostergäng som fått nys om att spelarna har något värdefullt! Jobbigt! Men väldigt Cyberpunk.... :gremwink:
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Sno hej vilt!

Det första som jag tänkte på var filmerna Escape from New York respektive LA. Varför inte kopiera rakt av och använda. Rpna kanske till och med träffar på Snake Plisken i ett gathörn. Vem vet.

En spelmodul jag kom att tänka på är Armies of the night till Twilight 2000 som behandlade just Manhattan och vad ett äventyrargäng kunde råka ut för i en postapokalyptisk version av denna ö. Modulen räcker till för flera äventyr. Bland annat ett skattletaräventyr.

Vilket NoGo område som helst kan ju fungera... Stora stadsdelar som spärrats av och ej längre beträds av polismakten. Möjligen då i stället av megaföretagens militära styrkor vid högprioriterade behov. Dolda kraftkällor, bortglömda forskningscentraler samt Stinas Gatukök som har den bästa snabbmaten i hela staden...
 

Desticado

Veteran
Joined
4 Apr 2003
Messages
68
Location
Västerås (Bjurhovda)
Re: "Sanctuary Districts" i N2

Tjena Arandon

Om du vill hålla på att spela i slummen och i så kallade "No Mans Land" så passar ju filmen Demolition Man in i sammanhanget oxå med tanke på att dem Utstötta lever i underjorden (kloakerna)...Men jag vill oxå påpeka att filmerna flykten från NY & LA (Kan inte Stava) är faktisk väldigt bra att sno idéer ifrån...Om du sen bara har en rollspelare så kan du ju sno idéer ifrån filmen "The Postman" där han spelar ute i Ödemarken och ska försöka att skapa olika kommunikationer i mellan dem olika platserna han besöker...och om du sen vill kan du ju alltid lägga in fler rollspelare som hjälper till...kommer inte på nå mer...

H Desticado
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Tack för svaren!

Det här forumet är ju riktigt lugnt och skönt, ju! Inläggen ligger kvar i hela två dagar, och man har till och med tid att tacka för de bra svar man fick. Nu ska här snart skrivas äventyr...
...och så ska jag försöka kolla in de filmer som ni tipsade om. Än en gång, tack för svaren!
 
Top