Nekromanti Sanaris hemliga skrifter [Spoiler]

Farbror Funkus

Warrior
Joined
6 May 2003
Messages
320
Location
Hemma hos Faster Funkus?
Jag har fattat att det står någonting i skrifterna om
"Den gamla religonen" som skulle förstöra Sanaris ledarposition över Thism & Kirya.
Men vad är det egentligen som står i dom där rullarna som är så viktigt?
 

storken

Warrior
Joined
2 Mar 2003
Messages
298
Location
Fagersta
Jadu, enda sättet att få veta är nog att läsa dem. & det känns inte som att det är det lättaste..
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Curryrecepten Learam inte fick ta med sig?

Listan på hur många dvärgar och Thism Henéa har haft ihjäl, och hur många de har kvar innan det är jämnt?

En handbok i dvärgisk vapenetikett, översatt till Felya innan det första kriget med dvärgarna?

1001 skäl varför Kiriya är bättre lämpade att styra?

/Joel - nannig
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Försök till svar (Lite spoil).

Hejsan, det verkar vara praxis här att slänga gissningar omkring sig, så jag tänkte göra ett försök. (Min Alver försvann i en flytt eller något, så det här blir nog lite barskrapat...)

Hur som helst. I arla urtid var alverna mer enade än de var idag, de hade dessutom en religion (och laservapen, men det är en helt annan historia).

När det var exakt vet nog ingen, men det måste ha varit före henéas fångenskap. Du förstår, henéas religion vad-den-nu-heter är en utveckling (nåja) av alvernas gamla tro. Henéa fick med sig den ner i gruvorna, och behöll den efter flykten. Samtidigt som den försvann hos alliansen. (Vilket medför att även Den Gamla Tron kan vara något derivat därav, men om det vet jag intet.)

Detta berodde på att någon gång i historiens dimmor kom en smart sanarialv på att de kunde stryka den religiösa bilden ur samhället, och istället satsa på en totalitär förtryckarstat. Antagligen var religionen i vägen för sanaris totala domination. Sanari blev alltså den nya guden, arbete ger frihet, storebror vill dig väl, religion är opium för folket, et cetera.

Hur de lyckades med det där rent praktiskt vågar jag inte ens försöka mig på en gissning om.

Men i alla fall, där är vi idag, kiriya och thism glatt förda bakom ljuset av de ondskefulla sanari. Någonstans i Kini'an Tenev-coron lär den finnas nedtecknad, deras gamla religion. Säkert jättespännande som äventyrsuppslag.

- Lycan
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Det viktigaste i dessa rullar är kanske att de ger ett annant svar på förbannelsen än sanarialvernas. Att dvärgarna står bakom den är en enande faktor för sanarialliansen och om tvivel skulle uppkomma om den faktorn så skull alliansen försvagas, vilket Sanari inte vill.

Förbannelsen är nog inte det enda som religionen svarar på, säkert många andra saker som strider mot de officiella uppfattningarna och därmed är skadliga.
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: Försök till svar (större spoiler).

Hade faktiskt lite egna funderingar kring det här (alvernas gamla religion) samt hur det hänger ihop med förbannelsen. Här följer alltså min "spin" på saken:

Har för mig att det någonstans i Eon-böckerna (förmodligen Religioner eller Alver) står att alvernas ursprungliga religion kan ha omfattat tron på reinkarnation. Tron (enligt mig) innebar att man genom denna själavandring långsamt utvecklades mot ett högre medvetande (ungefär som i hinduism).

Det dvärgarna gjorde när de kastade sin förbannelse var det värsta tänkbara för en troende alv - de låste fast alvernas själar i deras kroppar samtidigt som de förstärkte alvernas biotropiska fält så att deras kroppar skulle få evigt liv. En fortsatt utveckling mot ett högre medvetande blev omöjlig för alverna (att alverna inte begick kollektivt självmord för att råda bot på problemet kan ha berott på att självmord var tabubelagt), vilket innebär att själva fundamentet för alvernas tro försatts ur spel.

Eftersom religionens grundprinciper försatts ur spel genom förbannelsen uppstod förmodligen en större religiös kris. Allteftersom alverna varseblev problemen med en kraftigt ökad livslängd fokuserades deras krafter också på att hantera vardagslivet och religionen tonade bort.

En grupp som paradoxalt nog vann på förbannelsen var alvernas vetenskapliga etablissemang (eller kast, om alvernas gamla samhälle var indelat efter kaster), de som senare utvecklades till ätten Sanari. Här hade religionen kanske redan tappat i betydelse men framförallt såg man fördelarna med en ökad livslängd - den som lever längre har mer tid att på sig att utveckla sin vetenskap/kunskap. Dessa grupper var bland de första som anpassade sin livsstil efter de nya villkoren och också de som (överlag) lyckades bäst med det.

De andra kasterna vände sig naturligtvis till sina vetenskapsmän för att dessa skulle finna ett sätt att bryta förbannelsen, vilket efterhand gjorde att Sanaris inflytande i samhället växte. Vad Sanari döljer för de andra alvsläktena är att man aldrig har arbetat för att bryta förbannelsen. Man forskar för att förstå den och dess effekter, men Sanaris dröm är att förbannelsen ska ge dem evigt liv utan de negativa bieffekterna.

Så långt mina (halv-)spontana funderingar kring ämnet.


/Rax, som mest spekulerar
 
Top