Nekromanti Sanari-magiker

Doda

Veteran
Joined
17 Dec 2002
Messages
73
Location
Karlstad
Vilket magikerhus kan en sanarialv tänkas tillhöra? Eftersom i princip varenda Sanarialv är magiker, vore det ju orimligt att alla utbildades på en magiskola, och de borde alltså räknas som oberoende magiker (de lär sig av sina föräldrar t.ex.), eller har jag fel? Passar Sanari-magiker helt enkelt inte in i något av de olika magiker-yrken som beskrivs i M&M?
Om man absolut vill tillhöra ett magiskola och är Sanarialv, vilka är lämpliga? Suvri'an i Legio Colonan är väl främst för léaram, eller?

/
Doda (något förvirrad :gremconfused:)
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Cuvri'an i Legio Colonan är alldeles utmärkt för en Sanarimagiker. Det enda där alverna försöker finna ett sätt att kringgå konsekvensens lag.
Men oftast så räknas de, för tillfället då bättre beskrivning saknas, som oberoende magiker. Yrkesmallen blir densamma. Plus minus några färdigheter så att de har kunskap i det politiska som de håller på med.
 

PubisFlarup

Veteran
Joined
5 Dec 2002
Messages
50
Location
Tidaholm
Kritik till Neogames

Detta tycker jag är ett ganska stort problem. Visst man kan vara medlem i Huset Cuvrian men i och med att den alvisk magitraditionen inte finns omnämnd någonstans i hela regelverket så är det ju ganska jobbigt att veta vad som gäller.

Så här har ni neogames: Fixa fram regler kring magi och alver. Eller varför inte helt enkelt ta och uppdatera den snart slutsålda alvboken och skit i att slösa på krutet i så fall är ni snälla.
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Re: Kritik till Neogames

Som jag ser det så krävs ingen större beskrivning av alvisk magitradition. Speciellt inte Sanari-alvernas. Detta då de endast har ett fåtal mål.
Att kringå konsekvensens lag eller kunna balansera upp deras förbannelse. Sanarimagikerna har stöd från i stort sett hela alviska populationen och därmed är behovet av ett magikerhus med magifilosofier överflödigt. De har stöd av politiken och kör i stort sett sina egna "race".
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Problemet är att just Sanarimagiker undviks i M&M. Av någon outgrundlig anledning. Men det kommer nog med i nån framtida magibok.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Cuvri'an

Cuvri'an? Främst för léaram? Inte i min tolkning, iaf - det innehåller alla stammar utom Henéa (och Kiriya, numera). Det finns ett skäl till det också, men det är en helt annan historia, som snarare har med mitt Mundana att göra än Neogames. *le hemlighetsfullt*

Nåja, mitt Cuvri'an beskrivs här, iallafall: http://www.hobbyspel.com/boningen/cuvrian.htm
Jag har mer material om karaktärerna (värden, rollspelstips, citat, etc), och annat kring Legio Colonan, om någon är intresserad.

- Ymir, som spellett en hel, och lååååååång, såpakampanj om det magikerhuset.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Problemet är att just Sanarimagiker undviks i M&M. Av någon outgrundlig anledning."

Anledningen är faktiskt inte särskilt outgrundlig alls. När Alver skrevs var inte magisystemet klart och det fanns därmed inte några planer på särskilda magikerhus. När Mystik&Magi skrevs fanns redan ett avsnitt avsett för Dvärgar skrivet, men det fanns inte tid eller plats till att skriva om sanari. Dessutom var det lite för hemligt för Mystik&Magi, och borde egentligen kanske hamna i Legender&Hemligheter - men där fanns det heller inte tid eller plats.

Hur som helst så har jag blivit ombedd att skriva ett sådant avsnitt, och så mycket kan jag avslöja att eterflöde är väldigt viktigt i sanaris magiteori, mycket mer viktigt än i Legio Colonan.
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Vi väntar... (Spoiler) för känsliga

Ymir, jag börjar bli otålig, och jag tror inte att jag är den enda. När får vi egentligen se din motsvarighet till 'Mörkret'? Jag gillarr heller inte Neogames version, och jag är för lat för att komma på någon egen, så ge mig (och alla andra SL:ar) din version.

Mvh Victor Palm...

...Ge mig den! :gremlaugh:
 
Top