Nekromanti SAN-loss

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
Har pratat med lite folk angående följande fråga, men har inte fått nåra bra svar hittils.

Hur många SAN-p ska man förlora om man:
1. Dödar någon i självförsvar. /images/icons/shocked.gif Typ, brottas med en inbrottstjuv, får hans/hennes vapen och ett skott bränns av.
2. Mördar någon, alltså planerar dödsfallet innan.
3. Dödar en nära släkting, typ lillasyrran? /images/icons/blush.gif
4. Gör nåt bestialiskt som hugger sönder nån till pytt-i-panna med en köttyxa. /images/icons/hairy.gif Tänker mest på den där, vad heter den, offra 6 POW permanent för att få en kniv att suga ut själar magin...

Det är sånt här som jag grunnar på just nu. Jag vill dock försvara min spelgrupp, det är inget fel på nån av dem, tror jag, nä, men vissa få kan kanske ha en liten, liten, liten tendes till att, ja, överreagera lite ibland och begå vissa, um, misstag, *host*. Nä, men det är ett härligt gäng faktiskt, hela släkten Smith. Hm...

Jag vill ha tankar kring dessa frågor nu, de kan bli aktuella kring 15...
"Take it from me, never sell your soul to the dark gods." /images/icons/devil.gif
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,043
Location
Sthlm
Hur många SAN-p ska man förlora om man:
1. Dödar någon i självförsvar. Typ, brottas med en inbrottstjuv, får hans/hennes vapen och ett skott bränns av.
2. Mördar någon, alltså planerar dödsfallet innan.
3. Dödar en nära släkting, typ lillasyrran?
4. Gör nåt bestialiskt som hugger sönder nån till pytt-i-panna med en köttyxa.


Jag är inte helt säker men jag skulle chansa på:
1. 0/1t2
2. 0/1T3
3. 1/1T6 (??)
4.1T3/1T8
Kanske.. allternativt högre/lägre beroende på hur avtrubbad karaktären är. En WWI veteran kan nog köra allt utom kanske lillasyrran utan att blinka.. sånt måste man också tänka på när san-lossen är non-mythos...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Man borde väl ha absolut MINDRE loss om man planerar ett mord på någon, än om någon dör av en olyckshändelse? Olyckor är ju traumatiska händelser som kan vara hel-freakade, medans man under ett planerat mord hinner stålsätta sig och förbereda sig mentalt...

Annars var det väl bra riktlinjer.

/Rising
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,043
Location
Sthlm
Nja, jag tycker man ska bli lite mer förstörd av att verkligen planera mordet och vara medveten om det och kraften av sin handling.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Njaaa...

Att planera ett mord måste väl snarare vara en effekt av att man är lite knäpp?
Att planera flera mord under lång tid gör en nog galen.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Man borde väl ha absolut MINDRE loss om man planerar ett mord på någon, än om någon dör av en olyckshändelse? Olyckor är ju traumatiska händelser som kan vara hel-freakade, medans man under ett planerat mord hinner stålsätta sig och förbereda sig mentalt..."

Glöm inte en mycket viktig sak: SAN har inte enbart med traumatiska händelser och chock att göra, utan med hela sinnets inställning till verkligheten. I Cthulhu är ju verkligheten så ofattbar och främmande att den triviala Jorden är ett litet lugnt öga i en galaxomspännande orkan. SAN mäter hur långt från den "lugna normaliteten" man har gått.

Att planera och genomföra ett mord kräver en viss iskyla och alienation; helt i enlighet med ovanstående resonemang har man då alienerats med omgivningen och helt enkelt blivit galen. Att döda någon genom olyckshändelse är visserligen en traumatisk upplevelse som kommer att förfölja en, men just det faktum att man bryr sig har snarare att göra med att man fortfarande känner för den man råkade döda. Någon alienation finns således inte.

Så det iskalla mordet torde i så fall ge mer SAN-loss, i alla fall första gången. Mord två sker mer på rutin, och inget annat händer egentligen. Dråpet, å andra sidan, kan nog ge mindre SAN-loss både första och andra (och tredje) gången, tills dess att man som rent försvar kryper in i sig själv och alienerar sig med omgivningen.
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
Förslag

Det bästa förslaget jag har hittils är:

1. Råka döda: T2/T6. Discomfort/Nausea Lite i stil med witness friends death

2. Mörda: 1/T4. Discomfort/Loathing Samma som find mangled body.

3. Döda nära släkting: T4/T6+2. Panic/Shock Meet person you know to be dead men lite kraftigare för släkskapet. /images/icons/sad.gif

4. Totalt kött: T4/T10 Panic/Major shock Skjuter man av huvudet på nån med en hagelbössa så mår man inte bra efteråt. /images/icons/devil.gif

Finula lite mer tack. Jag uppskattar alla komentarer.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Väl talat

"Så det iskalla mordet torde i så fall ge mer SAN-loss, i alla fall första gången. Mord två sker mer på rutin, och inget annat händer egentligen"

-Mmm, smart! Utan att översätta det i tabeller och matematiska regler tycker jag ändå att det är defenitivt så här man ska resonera i frågan.

Typiskt bra, med andra ord.

/Rising
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
Hallå?

Är det ingen mer än Jochman som kan hjälpa mig i detta? /images/icons/sad.gif
Tack så hjärtligt mycket Jochman! /images/icons/kiss.gif
 
Top