Nekromanti Samtryck

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,918
Location
Nordnordost
Kortversion
Skulle du kunna tänka dig att köpa en rollspelsbok med flera olika rollspel innanför pärmarna, även om du bara var intresserad av ett eller två?

Skulle du kunna tänka dig att trycka ditt mästerverk i samma pärm som någon annan har sitt spel för att få ner kostnaden, bara för att få spelet i tryck?

Långversion
Jag satt och funderade kring tryckande, för på sikt kanske jag vill få ut Höstdimma i pappersform, jag surfade runt lite på print on demand företags sidor och kom fram till följande. Det är en fast avgift att komma igång över huvud taget, omslag kostar pengar och fler sidor gör inte boken så värst mycket dyrare trots allt (om man ser till mindre serier där de fasta avgifterna dominerar).

Så att trycka många exemplar är bra, för spelet blir billigare. Så ser jag till hur många ex jag kan göra av med omedelbart. Ett till mig, ett till mamma, ett par till närmast sörjande bekanta, kanske något till någon nitisk bokbrännande forumit och så en handfull till intresserade bekanta på nätet Summa sumarum 10-15 ex. Ytterligare 20 ex kanske kan vara i sin ordning att ha själv, att sälja när man åker på konvent eller lär känna nya människor. Dock är 30-40 ex är inte riktigt vad jag menar med många.

Nu kommer poängen :) Om jag tryckte ett dubbelt så tjockt spel, och tryckte dubbelt så många så skulle priset per spel inte dubblas, utan kanske öka med 50% eller så (eftersom de fasta avgifterna delas över alla spelen). Emellertid tror jag att intresset för en bok med samma innehåll två gånger är rätt svagt, så då kan det ju vara intressant att fylla de resterande sidorna med tja.... ett anant spel.

Så då kommer frågan, vad säger ni spelmakare , skulle ni kunna tänka er att låta er ögonsten trängas inom samma pärmar som ett annat spel? Uppenbara fördelen är ju att det blir lite billigare, sett till den del man faktiskt upptar, men boken som sådan blir ju lite dyrare. Men den kanske säljer bättre för att det faktiskt är två spel istället för ett, och du får ju en annan eldsjäl som gör reklam för ditt spel, iaf indirekt.

Och vad säger du som spelköpare , skulle du köpa en lite dyrare bok även om du egentligen bara var intresserad av det ena spelet i den? Frakten sett per spel blir ju också billigare om man tänker köpa över distans. (Själv tycker jag att det är ruskigt drygt att köpa nått för 80 pix bara för att sedan betala en frakt på en femtilapp.)

Resonemanget kan givetvis förlängas till ännu fler spel i samma pärmar, vid fyra spel så får man ju trots allt en A5's utrymme på omslaget (A4), om man tänker sig att boken är vändbar.


PS. Det saknas en < i sista posten i FAQ'en. DS. :)
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
vad säger ni spelmakare , skulle ni kunna tänka er att låta er ögonsten trängas inom samma pärmar som ett annat spel?

Sannolikt; om det fanns garantier för att folk skulle köpa det. :gremgrin:

vad säger du som spelköpare , skulle du köpa en lite dyrare bok även om du egentligen bara var intresserad av det ena spelet i den?

Så länge det rörde sig om indierollspel så skulle jag vara intresserad av alla spelen i den. Dessutom är ju en rollspelsantologi bland de coolaste koncepten någonsin. Jag skulle vara tvungen att ha boken i spelhyllan bara av den anledningen.

Tyvärr tror jag att jag är rätt ensam... iallafall om man går utanför det här forumet...
 

keraii

Veteran
Joined
18 Feb 2004
Messages
64
Location
San Francisco, CA
Rollspelsköpare tycker till

Som köpare av rollspel skulle jag noga kontrollera vilka spel jag får med. När man köper spel ett och ett känns ett dåligt spel sämre. Köper man istället fyra spel till samma pris, skulle jag helt säkert stå ut med att kanske bara två är riktigt bra. Det är helt klart en mycket intressant idé.
Kruxet är väl snarast då att passa ihop spel i samma bok som alla har en chans att nå samma kundkrets. Jag tänker väl närmast då på mig själv som har svårt för t ex Grisodlarfantasy och Nutid. Ett multispel som då har båda dessa två kategorier representerade i större utsträckning kanske jag inte väljer.
Fyra Fantasy in a book, varav en är Grisodlarfantasy, en är storsvulen High Fantasy och två är "DoD-fantasy" skulle jag däremot titta lite närmare på.
 

Azk3r

Veteran
Joined
26 May 2003
Messages
75
Location
Jönköping
Ett bra förslag. Som spelköpare skulle det helt klart vara intressant. Om det är lite kortare spel så skulle det kunna vara rätt många inklämda mellan pärmarna, bara det in blir för tjockt. Men det skulle vara undebart med en bok fylld till brädden med massa smala, spännande och nytänkande spel. :gremlaugh:

Som spelmakare, inte mig emot. Men det kommer drja länge före det skulle bli aktuellt för min del. Har väldigt mycket kvar.

Men som sagt, härligt förslag. Jobba vidare på det!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tjaoo...

Och vad säger du som spelköpare , skulle du köpa en lite dyrare bok även om du egentligen bara var intresserad av det ena spelet i den? Frakten sett per spel blir ju också billigare om man tänker köpa över distans. (Själv tycker jag att det är ruskigt drygt att köpa nått för 80 pix bara för att sedan betala en frakt på en femtilapp.)
Visst så skulle jag kunna tänka mig att t. ex om dogma-rollspelen skulle ges ut i en & samma bok så skulle jag absolut köpa den. Skulle vara mycket trevligt att ha sådana spel sammlat i en bok...
Men annars så är jag lite klyven.. Känns lite som man kansek köper grisen i säcken om man skulle köpa en sådan bok..
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Samtema?

Som jag skriver här så ser jag mina projekt som verk, och inte produkter, så då kan man ju tro att jag inte skulle vilja stuffa in ett verk bland några andras för att ge mer värde för pengarna..


Men låt mig berätta om en av mina favoritböcker i skolbiblioteket där jag praktiserar. Den heter "Krokodilflöjten", och kommer med en CD där Folk Big Band spelar. Boken i sig handlar om medlemmarna i Folk Big Band som kommer från hela världen och spelar sin folkmusik - på samma skiva, och ibland på samma spår. Helt suveränt.

Ifall spelen i en sådan samling skulle följa ett mönster, skapa en helhet, så hade det kunnat bli riktigt läckert. Om det till exempel var rollspel i sekelskiftesmiljö, rollspel med regler som innehåller satsningsmöjligheter, rollspel som skrivits under en gemensam skrivarfestival (dogmautmaningen*) eller rollspel som skrivits av mig och mina nära vänner.. Då hade det kunnat bli riktigt läckert.

Precis som Krokodilflöjten och Folk Big Band hade det kunnat lyfta fram våra skillnader och vad våra målsättningar varit, och om dessa uppnåtts - våra intellektuella hem.
Om det hade varit rollspel där skaparens passioner, ideologier och personlighet kunnat lysa igenom lite (vilket det gör i många indiespel för mig som känner forumisterna) så hade det kunnat bli helt magnifikt.


Jag tror att det är dessa tematankar som är intressantast för kunderna också. Att köpa bronsåldersspel, ett cyberpunkspel och ett humoristiskt mangaspel i samma bok hade nog inte varit lika intressant som att köpa ett London-steampunkrollspel, ett fantasyspel med mörka maskiner och olja och ett ångosande furry-äventyrsspel.

Visserligen kanske många kommer muttra att de bara behöver ett steampunkrollspel, eller så spelar man bara ett av spelen om de är för lika varandra, men samtidigt så ökar det ju chansen att man är intresserade av alla spel om man är intresserad av ett.

Sedan kan man ju göra ett tema från stämning, som skräckspel, äventyrsspel osv, men det tror jag inte skulle vara lika lyckat.


Detta resonemang är ju förstås väldigt tungt influerat av min egen, nästan ideologiska, passion för utstrålande individer och identitet, och kanske inget som funkar för alla. :gremwink:


* Fast just Dogmaspelen hade ju passat överlägset bäst som papper i plastfickor i en mapp, man helt enkelt plockar ut.. Tada, inplastat och spelklart! Gäller förstås bara spel som man inte viker och fjösar sig med.)

PS: Fixad. :gremwink:
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Spelmakare: Om det var ett lite kortare spel, som min paradogma-plan, kanske det.

Spelköpare: Vete faen - fast jag kunde nog bli intresserad av två spel och köpa de andra för att jag vill ha de första två. "Asså jag får väl stå ut med det om jag skall ha Höstdimma..."

Erik
 

Warduke

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
297
Location
Enköping
Konsumentskaparkommentarer

Ja, jag är alltså båda.

Jag tycker att bägge idéerna är bra. Bra saker är bra. Bra bra.

En viktig faktor i det hela är dock layouten. Där bör den vara unik för varje spel för att göra trycksaken bläddervänlig då man ofta använder det visuella minnet för att hitta saker.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Den som tiger samtrycker!

Skulle du kunna tänka dig att köpa en rollspelsbok med flera olika rollspel innanför pärmarna, även om du bara var intresserad av ett eller två?
Ja.

Skulle du kunna tänka dig att trycka ditt mästerverk i samma pärm som någon annan har sitt spel för att få ner kostnaden, bara för att få spelet i tryck?
Ja.

Men skulle inte ett sådant samtryck bli groteskt tjockt om spelen i det bara är någorlunda stora? Mitt Millennium är till exempel på 152 sidor. Redan det är en ganska rejäl pappersbunt. Två eller tre sådana spel i en packe blir lätt ohanterligt.

Men principiellt är jag för någon form av "spelantologi" både som spelskapare och potentiell kund.

/tobias
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,918
Location
Nordnordost
Det var trevligt att se att det finns visst "intresse" för en sådan lösning, både från spelmakare och spelköpare.

Vad jag tyckte var intressant var det som både keraii och Arvidos tog upp, att spelen borde falla i samma genre på något vis. Själv hade jag förväntat mig att det skulle vara intressantare med så vitt spretande spel som möjligt, även om jag ser fördelar i det motsatta också.

Vad gäller Wardukes kommentar om att man borde se till att de ser olika ut som tänker jag mig att det löser sig av sig självt, då den som ställer sig som sammanhållande i ett sådant projekt skulle bli något av en redaktör, som mer eller mindre bara fogar samman spelen, liknande arbete som Troberg borde hålla på med i dagarna för att få ihop dogmakompendiet.

Gurgehs spel var redan mer än 150 sidor, så stora projekt var nog mycket riktigt inte vad jag hade i åtanke. Jag tror att en samtrycksbok skulle lämpa sig ganska bra om den blir 100-200 sidor nånting, kortare än så så blir de fasta kostnaderna så stora att poängen går något förlorad, och tjockare än så så blir spelet helt enkelt för dyrt för att det skall gå som impulsköp hur som.

Kikade lite hos en tryckare, 200 sidor med omslag i fyrfärg så skulle man behöva sälja ungefär 40-50 spel till "fullpris" på 200:- för att ge tillbaka de fasta kostnaderna. Givet min första kalkyl ett personligt bruk för 30-40 böcker så är en kompanjon bra, och tre eller fyra skulle göra det hela snudd på bagatellartat.

Som kontrast kan man ta 100 sidor för 100kr fullpris, där man måste sälja mer än 90 ex för att det skall gå runt.

Beräkningarna ovan tar inte moms och sånt i åtanke, visst är hobbyverksamhet befriad från sådant om den inte görs med vinstintresse? Så man skapar en förening (Tjoho! Sverokpengar!) som behåller ett eventuellt överskott för att göra en Volym II eller liknande senare.

Om någon själv vill leka runt med olika sidantal osv så tog jag mina siffror från första bästa sida jag hittade, http://www.books-on-demand.com/Kalkyl.asp.
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Sent ska syndaren..

vakna.

Jag tycker ett samtryck vore helt underbart. Det drar ju som sagt ner på kostnaderna för de deltagande rollspelen och ger konsumenten en möjlighet att ta del av mer än ett spel.

Det finns en rad hakar som redan nämnts. Men lösningen på det yppersta problemet - nämligen kostnad och upplaga är faktiskt en mycket positiv faktor.

Som alltid med trycksaker så kan det dock vara på sin plats med frågor som ansvarigheten. Vem blir ansvarig utgivare, ska man skapa ett gemensamt samtrycksbolag? Hur säljer man det hela (och ja jag vill att en sådan sak ska vara säljbar)?

Vi håller ju på med en som bekant smal marknad. Tänk matematiskt
Antal rollspelare i Sverige/antal grupperingar+dubbelex inom grupperna... osv....

Det är många gånger så att det är en till två som har böckerna i gruppen... :gremfrown:

Men äsch, låt inte mig vara pessimist, då blir vi svältfödda.

Det positiva i kråksången är dock att om man grupperar sig och ger ut tillsammans så kommer fler olika rollspel ut på marknaden. Inte bara de som styrs av envåldshärskare (förlåt CJS och Krille) eller mindre fraktioner (förlåt Anders, Anders och Tove) eller andra konklaver (förlåt Magnus mfl).

Det vore underbart som sagt, och om jag någonsin kom till skott med mitt rollspel så skulle detta vara en form av utgivning jag gillar.

Mer rollspel till folket!!!
:gremsmile:
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,918
Location
Nordnordost
Re: Sent ska syndaren..

Varning! Nedanstående resonemang är produkten av en ingenjörs hjärna, och saknar helt förankring i ekonomi och juridik.

Jo, en ansvarig utgivare behövs väl för allt som skall tryckas.

Jag ser som sagt gärna att det skapas en förening, dels för att knyta intresserade samtryckare närmare varandra. Dels för att iaf förr i tiden så gav Sverok stöd till föreningstidningar (om de fick ha ett uppslag med reklam), om inte annat så kan ev Sverokpengar användas till tråkiga utgifter som porto när bokhögar skall distribueras mellan tryckarna.

Givet att det finns en förening så bestämmer sig slutligen en person för att (damn, mycket han/hon på gång, jag övergår till att använda det finska ordet "hän" som faktiskt betyder både och. :) hän vill trycka sitt spel. Hän blir ansvarig utgivare och den som får utslagsröst vid lika röstetal i det framtida arbetet.

Hän kontaktar nu de övriga medlemmarna i föreningen och deklarerar sin avsikt att trycka ett spel. Föreningens medlemmar kan nu var för sig överväga om de är redo att trycka sitt spel, om de är det så skickar de iaf en sammanfattning, till den som tänker trycka.

Hän tittar på de inkomna bidragen och väljer det som hän tror passar bäst att samtryckas med det egna spelet. Nu är det två personer som skall trycka sina spel tillsammans, de tittar nu gemensamt på övriga inkomna spelförslag och väljer om de så vill ut ytterligare spel som de är överrens om att de vill ha med.

Och så fortsätter man att tillsammans välja in nya spel som alla är med på att de vill ha med, notera att processen låter de som redan har fått sitt spel antaget av den som initierade tryckningen står att dömma över alla som vill in i projektet

Det kanske låter lite "orättvist", men å andra sidan så står det alla fritt att själva inleda en tryckning om de inte gillar de som redan är igång, och ingen tvingas trycka sitt spel med ett annat spel som de inte gillar (eftersom de själva kan neka fler spel i tryckningen så snart deras eget är med). Hela förfarandet är konstruerat för att alla skall känna att de lägger pengar på något som är "vettigt", det handlar ju trots allt om ett par tusen per person (inte många tusen som det hade varit om man tryckt själv, men en eller två månadshyror går åt iaf i mitt fall).

När alla som skall vara med i tryckningen är fastställda så sammanställer den anvarige utgivaren (eller en person som hän utsett) spelen. Man bestämmer gemensamt ett pris på spelet och man räknar fram hur många exemplar som måste tryckas för att alla kostnader som sällskapet får i samband med tryckningen skall återbetala sig. Dessa exemplar ser vi som "grundserien", de fördelas, antingen jämt, eller efter sidantal i spelboken över de som skall trycka. Så många exemplar måste var och en av författarna "köpa" direkt (och till fullpris, betänk att de betalar alla fasta kostnader som tryckningen medfört).

Nu kan man trycka och alla författarna får sin del av grundserien och man har nått ett "etappslut". Författarna kan sälja av sina grundex till fullpris bäst de vill och kommer (när alla exen är sålda) att ha nått break even för sin del i projektet. De har fått sitt spel i tryck och sett det spridas, och det är säkert nog för de flesta. Tryckeriet kan om man vill fortsätta sälja böckerna till folk över postorder, och överskottet på den verksamheten skickas till den ansvarige utgivaren (som förväntas distribuera dem enligt någon rättvis modell bland de övriga som tryckte).

Tryckeriet kan även framställa större serier till "självkostnadspris" om man ber dem (sådär 25 ex eller mer ojmr) om någon vill ta med en hög till konvent och sälja eller man vill kränga till någon butik eller så. Hur eventuell vinst från ett sådant handlande skall fördelas bör man ha fastställt innan man trycker grundserien (givetvis kan man trycka "självkostnadsex" samtidigt som grundserien om man tycker att den är för liten).

--

Vad gäller "fler rollspel på marknaden" i ditt sista stycke så håller jag väl med på nått vis. Neo, Räv², Järnringen och Riotminds är väl de som kan ses som "stora" ur någon definition, deras spel är kända och man tänker på dem när någon säger "rollspelsföretag i Sverige". Sedan finns det ju en hög med andra mindre projekt, Alltid Attack och Arctic Publishing är dock det enda som jag kommer på såhär på rak arm. En samtrycksförening skulle kanske lyckas slå sig in bland de stora aktörerna folks medvetanden bara för att det är flera som var och en för sig försöker kränga samma spel.

--

Vad gäller Höstdimma så känns det som "idag" hade varit helt rätt tid att släppa det. Ett 1700-tals fantasy som heter Höstdimma: 1700-tal anar jag kommer att bli stort det närmaste året, fantasy åtnjuter fortfarande buzz från Sagan om Ringen-filmerna, och ordet "Höst" håller på att bli ett modeord (snegla i Dogma-spelen!).
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Sent ska syndaren..

Resonemanget är helt ok. När startar vi "föreningen" för juridiskt bör det bli något åt det hållet. Minns inte vilket som är bäst dock... men det finns säkert folk som har koll på det.

Att det finns saker i resonemanget att finslipa är självklart. Jag behöver läsa igenom det mer än två gånger som nu för att se brister och fel. Men jag tycker om ideen och det skulle kunna vara genomförbar... rackarns att jag inte kommit längre på mina egna ideer än just funderingsstadierna... hm...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Sent ska syndaren..

"När startar vi "föreningen" för juridiskt bör det bli något åt det hållet. Minns inte vilket som är bäst dock... men det finns säkert folk som har koll på det."

Passa på att gå med i Sverok. Redaktörsmöten borde ju kunna ge en del bidrag som kan subventionera tryckandet något... :gremgrin:
 
Top