Nekromanti Samori och död

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Jag behöver hjälp! :gremfrown:

Mina kära spelare ska få leta efter en viss Vico Teana, en herre som varit död i närmare 35 år. Jag hade tänkt mig att han skulle vara begravd någonstans och att det skulle finnas någon kryptisk kommentar på hans gravsten.

Men, fan... Samori bränner ju troende. Så, fråga 1: Vad görs med askorna? Ställs upp i typ, urnrum någonstans, eller begravs dem? Vad är logiskt? Sprids skiten för vinden?

Fråga 2: Vad görs med icke-troende? Dumpas liken bara i skogen?

Hoppas på att någon religiös jävel kan komma och hjälpa till här! :gremsmile:

//Kraetyz, en kampanj UTAN MAGIKER!!! O_O
 

Uppenbart

Veteran
Joined
15 Aug 2010
Messages
26
Location
Är belägen i Västerås.
Som också jag har förstått det kremeras dem döda troende i den Samoriska läran.
Av både praktiska skäl och att deras syn på att världen är ett enormt kretslopp, även för gudomarna, så sprids askan.
Så är mitt tänk kring det i alla fall. :gremsmile:

Sedan av det färdiga äventyret "Regnsynd" att bedöma finns ju dock gravar inom tron. Dessa är om jag inte missminner mig för dem som är icke-troende.
Jag skulle våga slå iväg en vild gissning på att detta kan ha med att göra att dessa "kättare" inte kan fungera i kretsloppet på samma vis som dem troende. :gremsmile:

Om inget vettigare kommer upp fortsätter i alla fall jag med denna syn på det hela. Hoppas det hjälper med idéer, om inte annat! :gremsmile:
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Tack för att du påminde mig om Regnsynd! Jag mindes inte att det äventyret innehöll samoritroende. Oh man, Warg Spegelstjärna <3 Bästa karaktär någonsin... Ska genast skutta iväg och titta vidare. Om det är så som du säger så var killen kättare. Vilket passar ganska bra in på vad han sysslade med under livet.

//Krae, tackar
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Att kremera de döda är en relativt ny företeelse inom den Smaoriska läran. För ett par hundr aår sedan brukade man precis som inom Daaktron begrava de döda. Eventuellt så kan ju din SLP bo i ett något gammeldags område, då jag tvivlar på att alla byter tradition samtidigt.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Duncan said:
Att kremera de döda är en relativt ny företeelse inom den Smaoriska läran. För ett par hundr aår sedan brukade man precis som inom Daaktron begrava de döda. Eventuellt så kan ju din SLP bo i ett något gammeldags område, då jag tvivlar på att alla byter tradition samtidigt.
Huvudstaden är ledsamt nog inte ett gammeldags område för det mesta. <.< Men, jag ska se vad jag kan göra. Inte haft tillfälla att öppna Regnsynd än.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Jag kan nog tänka mig att rika familjer med vilja att manifestera sin ekonomiska makt bygger monument över de döda, oavsett om de faktiska kvarlevorna finns där eller inte. Det hade inte varit förvånande om det fanns familjecolumbarier* av olika slag, där de dödas aska hade kunnat inrymmas bakom, säg, en liten plakett med en bild av dem och någon lämplig text.

Självfallet innebär detta att andra samhällsgrupper kommer att följa dem i fotspåren. Det är därifrån knappast långsökt att tänka sig allmänna columbarier där vanligt folk tilldelas en plats. Alternativt, om man kör på att askan sprids, kan varje stad ha en viss plats där detta görs, och där man då kan placera en form av markör efter spridningen.

*Columbarium = förvaringskammare för urnor.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Jag gillar verkligen iden om allmänna columbarier (tack för nytt fancy-ord ^^). Vandra omkring i en halvmörk kammare fylld med mörka urnor på båda väggarna. Sedan ser rollpersonerna en urna med en viss symbol som känns igen... Väldigt väl. Efter det går allt (ännu mer) åt helvete.

//Kraetyz, diaboliskt skratt
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
SOm en van kyrkogårdsarbetare kan jag säga att det finns många olika sätt att hantera aska.

Man kan sprida ut den, antingen i havet, på random, eller i en speciell minneslund.
Man kan gräva ned den i en asklund.
Man kan spara den i ett columbarie, eller ta hem urnan.
Man kan till och med, med lite jobb, dreja en kruka eller blåsa glas med askan.

På vanliga begravningsfronten kan man antingen jordfästa på ett gravfält, slänga lik i massgrav, eller förvara liket i mausoleum/krypta. Sen finns förståss mumifiering/balsamering. Kistor är vanligt, men behövs inte, det är fullt möjligt att bara gräva ner kroppen.

Om man gräver ner en kropp kan det bli så att man får ont om plats och måste återanvända gravplatsen, exempelvis i sverige räknar man med att endast ha graven i 50 år, varefter man gräver om graven om behovet finns. I mundana skulle återanvändning av gravyta vara vanligt, då odlingsbar jord är mer värt än gravplatser.

Om behovet av gravar långt överstiger nedbrytningstakten flyttar man ibland de uppgrävda kropparna till ett ossuarium. Ett ställe där kvarlevorna från flera människor förvaras. Se exempelvis benkyrkan i tjeckien Sedlec-ossuariet.

//Tele maler på
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,220
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
glöm inte katakomber! Det är ju de koolaste av alla gravplatser, tillochmed absurt gigantiska pyramider och stupor på obscent höga bergstoppar får stå och skämmas. Alla städer med självaktning i Mundana bör ha schyssta katakomber proppfulla med mötesplatser för hemliga religiösa kulter.

Det enda som möjligen är koolare än katakomber är att sitta och vara mumiefierad på allmän plats. Liksom, man traskar in på biblioteket för att läsa en bok eller två och så sitter den här saken och stirrar hålögt på dig.

- Ymir, klicka inte på länken om du är känslig eller så
 
Top