Nekromanti Sammanfattad kritik, EON IV, kapitel 1-10.

MaskeradeRosen

Veteran
Joined
22 Nov 2011
Messages
28
Location
Skåne
Jaha.

Först och främst så vill jag invände mot argumentet att allsköna typer av rollspelande ska möjliggöras och att rollspellstillverkaren inte ska ha möjligheten att göra att spel som tilltalar en specifik typ av rollspelande. Av någon anledning verkar Purgatid utgå från att speltillverkaren inte ska kunna påverka vilken typ av spelande deras produkt ska uppmuntra, och detta är en ganska orättvis inställning. Om jag själv höll på och tillverkade ett rollspel skulle jag använda regler och regelbeskrivningar som var anpassade till den specifika värld och det sätt av rollspelande som jag tror att spelet blir mest intressant att spelas i -- om sen någon annan inte är nöjd med det så är det väl inte så att jag ska kompromissa min vision för att tilltala en så bred publik som möjligt? Jag är inte särskilt insatt i de specifika detaljerna bakom Purgatid's argument, mest därför att jag är ganska lat och orkade inte läsa alla inlägg i tråden, men jag tycker att de som skriver rollspelet också ska ha rätten att göra ett spel som är inriktat mot ett visst (eller vissa) typer av spelupplägg. Vissa vill spela dramatiskt, vissa vill spela sword&sorcery, andra vill ha ren action, andra vill ha simuleringar, andra vill ha övergripande krigskampanjer eller generationsrollspel, men Eon IV måste inte av någon outrönlig anledning vara inriktat på att tilltala alla dessa upplägg. Det är det som är det fina med rollspel: det finns så många olika typer med så många inriktningar, och man kan ha en ganska snäv vision och ändå göra ett väldigt bra spel, samtidigt som det finns andra rollspel där ute med andra inriktningar. Mångfald är inte jättedåligt alltid.

Det finns många typer av rollspel. Eon III kunde stödja de allra flesta typer av fantasyrollspel. EON IV kan inte det. Och det är helt okej.

I övrigt kännde jag att om jag inte hade spelat Eon III så hade Eon IV vara väldigt, väldigt jobbigt. Om man inte redan är insatt, så är världen väldigt platt och restriktiv om man utgår från grundboken. Ens karaktär växer inte nämnvärt och kommer inte kunna klara av större och större utmaningar i samma utsträckning som i många andra rollspel. Att öka en färdighet från 3OBT6 till 4OBT6 kommer i genomsnitt ta väldigt, väldigt lång tid om man samlas för att spela rollspel två dagar varannan helg. Om gruppen samlas för att döda ett troll den första sessionen så kommer det att vara ungefär lika svårt att döda ett liknande troll efter ett par månaders spelande. Kännetecken och expertiser var också en sådan sak som jag är lite tveksam till. Har man 4OBT6+2 'charmigt leende' så kan man använda det i väldigt, väldigt många situationer, men skulle man slå fram 3OBT6 'fräknig' så sitter man där med något som är ganska oanvändbart. Det verkade också som att spelarna kommer på väldigt omständiga och ganska långsökta anledningar till varför 'ärrad' kan användas i ungefär nittio procent av alla konfrontationer. Personligen tycker jag att expertiser och kännetecken skulle vara mer intressanta om de istället gav +1OBT6 på motiverade färdighetsslag snarare än att de ersätter färdighetsslag under en konflikt av något slag -- helt enkelt så får man en tärning extra då ens expertis eller kännetecken skulle kunna påverka situationen till karaktärens fördel. Detta uppmuntrar dessutom spelarna att inte förlita sig på de mest långsökta förklaringar till varför just deras expertis på knopar hjälper dem att köpslå med en slavhandlare från Muhad bara för att de hade ett lågt värde i skumraskaffärer medans deras expertis var på ett astronomiskt högt värde.
 

Fossegrim

Veteran
Joined
18 Jan 2013
Messages
18
Location
Uppsala
Nu var detta tänkt som en kommentar på ett tidigare inlägg från Ymir men tror det blev för långt för att kunna publiceras som sådant, hur som helst. Som ny till hela Eon-världen och med bara denna upplaga av grundboken att utgå ifrån så fann jag många av beskrivningarna för folkslagen rätt rasistiska och byggda på fördomar mot folkslag som förmodligen legat till en grund för dem. Detta kan jag i viss mån köpa, jag tycker det är trist men jag antar att Jargien är en plats fylld av rasism och manschauvinistiska föreställningar, och att folk beskrivits ur deras eget synsätt. I en värld av "skitig realism" så är det kanske så det tråkigt nog ligger till men det känns ändå märkligt att sätta det som grunden för hur ens spelvärld ska beskrivas, som ny spelare vill en ju gärna ha en neutraliserad bild av världen. Känner jag att jag inte får nog av rasism och förtryck till vardags så borde jag väl då själv få välja att implementera det i mitt spel, inte att det ska sättas som en norm för hur min spelvärld ska vara uppbyggd. Men någon som gör mig än mer uppröd och illa till mods är att en som jag nu uppfattat arbetar inom Helmgast eller nära ihop med dem använder sig av ett så sinnessjukt ordval som "mulatt" för att beskriva en rollperson är för mig helt oförlåtligt. Delar ni alla dessa mänskliga värderingar om att människor med blandad etnicitet ska ses som mulåsnor? För isf är det inte jättekonstigt om ingen av er reagerat på bokens lite tveksamma innehåll, det är ingen jättebra start för oss nykomlingar.
Evokee said:
Vad är det som är sinnessjukt med ordvalet mulatt? Ordet må ha etyomoligskt tveksamma rötter, men i Sverige är det väldigt vanligt att mulatter identifierar sig som just mulatter och det är knappast ett ord som har speciellt negativa konnotationer.
Ymir said:
Evokee: jovisst, men samtidigt är det kanske väl lätt för oss whiteboys att hävda att ordet tvunget är oproblematiskt. Det är definitivt okej -i vissa kontexter-, och det var inte min mening att någon som helst skulle ta anstöt av det, men jag kommer antagligen vara mer försiktig med att använda det i framtiden.
Fossegrim said:
Det spelar väl ingen roll om du personligen inte tycker att ett ord är så farligt att använda för att du personligen inte menar något negativt när du använder det. Det är väl bättre att lära människor att ord som mulatt, zigenare, eskimå, neger inte hör hemma i vårt vardagliga språk än att lära minoriteter att acceptera och identifiera sig vid dessa öknamn.

Förstår inte i vilka tillfällen det skulle vara okej eller ens nödvändigt att använda ett ord som mulatt. När tycker du det är befogat?
Evokee said:
Om det där sista var riktat till mig så var det inget annat än en skur av halmgubbeattacker. Min poäng var att om mulatter i Sverige ofta identifierar sig som mulatter och inte finner ordvalet problematiskt (även om det kanske är det på andra språk där den etymologiska bakgrunden är mer uppenbar) så behöver man inte gå i taket för att den används i Eon IV.
Evokee said:
På frågan när det skulle vara befogat att använda ordet mulatt, så använder jag det för att beskriva en person av blandad (afrikansk/kaukasisk) härkomst, då det finns inget annat lika väl sammanfattande ord på svenska (förslag på alternativa ordval mottages gärna). Jag har aldrig varit med om att någon har uttryckt anstöt vid det ordvalet.
Arfert said:
Min fru, som är "mulatt" (och språkvetare) säger att det uttrycket är värre än ordet "neger"... Eftersom det är ett nedsättande ord från start. Medan N-ordet har rötter i ordet negro. Mulatt beskrev avkomman av en vit slavägare och hans egendom/boskap. Att ordet idag inte anses nedsättande beror nog på att "ljust är finare" och en allmän historielöshet.

Säger hon. Och hon har koll på ämnet, har jag förstått.
Fossegrim said:
Men väldigt många av de du vill kalla för mulatter har ett väldigt stort problem med att bli kallad för det, av skäl som är så uppenbara att det inte ens borde kunna bli en diskussion om detta.

Saken blir heller inte bättre för att du träffat människor som kallar sig själva för mulatter, det stärker ju bara argumentet om ett normaliserande och forserad acceptans av ett öknamn som ingen ska behöva identifiera sig med. Något vi kanske borde försöka arbeta bort, tycker du inte det låter vettigast?
Arfert said:
@Fosse: Antar att kommentaren inte var riktad mot mig?
Fossegrim said:
Arfert: du antar rätt, var svar på Evokee's kommentar.

Min tidigare fråga om när det skulle vara rättfärdigat att använda ordet mulatt var däremot mer riktad till Ymir och "det är definitivt okej -i viss-kontexter-", blev lite intresserad av vilka dessa kontexter skulle kunna vara.
Ymir said:
Fossegrim: exempel på sådana kontexter är historisk forskning och historiska debatter, samt etnografi och liknande, tex om man diskuterar slavupproret på Haiti, eller Brasiliens demografi. Dvs, i samma kontexter som ord som 'mestis' och 'criollo' används (men aldrig någonsin n-ordet, notably, vilket to my mind bara kan tolkas som att åtminstone på engelska är mulatto och mestizo och dyl. ord okej att använda åtminstone när man beskriver populationer, i skarp kontrast till n-ordet).
Ymir said:
NE hävdar: "mulatt, ursprungligen en nedsättande benämning på första generationen avkomlingar av ett blandäktenskap mellan en vit man och en svart kvinna (eller vice versa)"

Obs! Förstå mig rätt: jag försöker ABSOLUT inte säga att ordet tvunget ska vara okej att använda, jag försöker bara få er att förstå var jag kom ifrån när jag använde det. Det är helt enkelt inte lika allmänt vedertaget att 'mulatt' är problematiskt som att n-ordet är det, och därför kände jag inte ens till att det kunde väcka anstöt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Men någon som gör mig än mer uppröd och illa till mods är att en som jag nu uppfattat arbetar inom Helmgast eller nära ihop med dem använder sig av ett så sinnessjukt ordval som "mulatt" för att beskriva en rollperson är för mig helt oförlåtligt.
Jag är frilansare för Helmgast, jag har skrivit massor av material, men inte just grundboken till Eon IV.

Såvitt jag visste var mulatt inte ett rasistiskt ord, i synnerhet används det i historisk forskning och dialog precis hela tiden. Jag använde det i just den kontexten, för att visa på hur min rollpersons hudfärg inte låg henne till nämnvärd last i min spelgrupps förståelse av Jargien. Men överhuvudtaget är rasism mot svarta förstås ett fenomen som uppstod efter medeltiden, så det ska inte heller förstås i kontexten av att det öht existerar någon rasism mot svarta specifikt i Mundana, utan bara att min rollperson i egenskap av avvikande, exotisk, främmande kunde bli utsatt för diskriminering i Jargien.

För övrigt eftersträvar Helmgast självfallet aktivt att undvika rasism och sexism i Eon, till exempel har i skapandet av Eon IV -medvetna- ansträngningar gjorts för att öka antalet kvinnor på bilderna och inte porträttera kvinnor på ett sexistiskt vis, och på samma vis har vi gjort upp med gamla saker från tidigare Eon-versioner som kunde uppfattas som problematiska; den svarta folkgruppen 'darkener' (som för övrigt i Mundanas värld har en stark ställning med upplysta och högstående civilisationer) har därför bytt namn till 'dakener', och deras tidigare +1 i Styrka och -1 i Bildning har ersatts med +1 i Styrka och +1 i Visdom. På samma vis har den vita folkgruppen vanarer, som jargierna tillhör, gått från att ha +/- 0 i alla attribut till +1 i Styrka och Tålighet, för att vi ville undvika att ens avlägset påskinna att vita människor skulle vara den givna normen i spelvärlden. Jag har personligen ägnat helt ofantlig kreativ möda åt att lyfta fram fascinerande, komplexa och avancerade svarta civilisationer i Eons värld (i synnerhet det som kallas 'Stora arkipelagen', som kommer presenteras i den kommande boken Spelpaketet). Det finns alltså en ambition hos Helmgast att presentera en mångkulturell spelvärld där alla sorters rollpersoner och spelare är välkomna, men samtidigt är det förvisso en historiskt inspirerad värld, där olika typer av orättvisor ofta får ganska stort utrymme då det skapar konflikter och draman som vi tror är värda att utforska och leder till intressanta spelupplevelser. Följande citat från mångtaliga utgåvar av rollspelet Call of Cthulhu sammanfattar väl min personliga syn på detta som rollspelskapare (emfasen är min egen):

Historical settings are as real as possible. The world and the United States were very different in the 1890s and 1920s from now, and behaviors most find repugnant today were ordinary and acceptable then. Racism, xenophobia, religious bias, and sexual discrimination as we now perceive them were then normal parts of life, and often loudly espoused. Local, state, and federal laws systematically supported segregation and discrimination of every sort, and social forces of great power underwrote that legislation. Scenario authors can choose to ignore social history as not germane, or decide to incorporate specific elements into their plots. Both sorts of approaches have been published. To preclude information about earlier eras (or about this one) dishonors the memory of those who prized freedom, fairness, and opportunity, perhaps long before we were born.
Därför hoppas jag att du dels är beredd att ge Eon en chans trots ditt dåliga intryck, och dels att tänka om angående att jag någonsin seriöst skulle tala om svarta i rasistiska termer. Men i synnerhet hoppas jag att du hade kunnat tänka dig att höra av dig till mig och/eller Helmgast och redogöra för vilka specifika formuleringar i Eon IV du uppfattar som problematiska, så lovar jag att en ansträngning kommer göras att se över och begrunda dessa en extra vända.
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Nu handlar den här tråden specifikt om vad jag upplever är den negativa sidan av den pdf (vilket inte är en färdig grundbok, mycket kan ändras) som släpptes. Det händer lätt när någon gör en längre post med kritik att denna person uppfattas som missnöjd. Jag vill gärna rätta till den bilden om den har uppstått eftersom jag har mycket gott att säga om EON IV också. Medan positiv kritik kan vara användbart i många fall så skulle det inte komma någon till nytta när det gäller pdfen. Om något fungerar eller t.om briljerar så behöver det inte dras fram i ljuset för att synas heller.

Det hör dessutom till saken att jag tycker om regler. Regler för min del är som verktyg, som en slags fusklista över hur man löser simuleringsproblem så att man slipper konstruera regler på plats.

För egen del är Jargien inte ett problem. För egen del är bristen på magiregler inte ett problem. Avsaknaden av vissa simuleringar eller att man försöker ge reglerna en narrativ roll är inte ett problem för mig. Nyckelbegreppet här är "för mig." Jag ändrar helt enkelt regler och spelvärld omgående. Magiregler är redan moddade och konstruerade så att nästa kampanj kan tillåta magiker med EON IVs färdighetssystem. Men jag gör detta grundat på 20 års erfarenhet som spelledare.

Min kritik grundar sig i hur jag tänker mig att man skulle uppleva EON IV om man spelat en viss del rollspel tidigare, men inte specifikt EON, och absolut inte väldigt länge. För min del är EON IV en påse smågodis där jag plockar ut alla de delar jag tycker om, och låter bli de jag inte tycker om. För en grupp som inte tidigare spelat EON blir detta deras första, och om vi har riktigt otur, deras enda upplevelse.

Jag klarar mig personligen fint. Men alla är inte jag, och jag försöker se det från t.ex en av mina spelares synvinkel, som alldeles nyligen spellede för första gången (med EON III) och trots att EON III innefattar så hemskt mycket material, och regler för alla möjliga upptänkliga situationer, så fanns det frågor. Det fanns bekymmer. Det fanns stoppklossar och hinder. Och EON III är ändå byggt på frivilligregler. EON III har redan massor av fungerande verktyg att använda för en spelledare. Om jag tänker mig att denna nya spelledare skulle sätta sig med pdfen...

Jag oroar mig helt enkelt för att upplevelsen av EON IV skulle skrämma bort en sådan spelare.

Så varför den här långa omständiga tråden med kritik?
Varför inte bara ta EON IV, modda det som jag vill, och inte gnälla så jämrans?

Självintresse. Enbart. Jag vill att så många rollspelare som möjligt, från så många typer av rollspelande som möjligt, skall köpa EON IV. Köps EON IV ramlar det in pengar till Helmgast. Ramlar det in pengar till Helmgast så finns det finansiering för mer material. Mer material är användbart för mig som spelledare. Och jag tänker mig att om EON IV inte attraherar samma bredd av rollspelare, så kommer de heller inte köpa EON IV i samma utsträckning, och de kommer inte rekommendera EON IV till rollspelande vänner, och då kommer det inte finnas finansiering, och då släpps inte mer material, och då... Ni fattar säkert.

Jag har personligen haft oerhört mycket nöje med EON IV, och min spelgrupp kommer migrera till den moddade versionen vid början av nästa kampanj. Vi kommer börja i Jargien, och mina spelare kommer inte spela helylleJargier som är Daaktroende. Det kommer finnas en inkvisition, det kommer finnas magi, och vi kommer ha skitroligt. Det vet jag.
Pendragon said:
Efter att ha läst flera av dina många och långa inlägg, men inte riktigt orkat svara på grund av den rena textmassan, ser jag här en möjlighet att kort och koncist svara på kärnan i din kritik.

Jag tror du underskattar nya rollspelare. Jag tror det är lättare att starta med ett snävt fokus än att ge dem hela Mundana, med en mycket ytligare beskrivning.
Purgatid said:
Jag är inte ovan vid nya spelare, och min erfarenhet är motsatsen.
 

MaskeradeRosen

Veteran
Joined
22 Nov 2011
Messages
28
Location
Skåne
När man läste det första inlägget du skrev på denna sidan av tråden framgick det inte precis att den specifikt var till för dina upplevelser om det negativa i PDF'en.

Iallafall. Efter att ha spelat Eon IV för första gången i helgen så känner jag personligen att det är ett ganska annorlunda spel jämfört med Eon III, där vissa saker definitivt var bättre medans andra verkar göra karaktärerna mindre komplexa och mer serietidningsliknande. Att konstant spela ut sina karaktärsdrag för att man ska få tillbaka fokus känns mer som ett sätt att få så många tärningar som möjligt till sina slag snarare än ett sätt att porträttera en intressant och mångbottnad karaktär i en fantasy-värld -- man överdriver lätt sina karaktärsdrag till gränsen att det blir löjligt bara för att få tillbaka fokus.
Phelan said:
Har inte prövat än, men blir det så konstant? Man kan ju bara få tillbaka Fokus från en nivå/spelmöte, nivå II verkar osannolik med en sån situation per spelmöte och nivå III än mer sällan. Det är med andra ord ingen anledning att börja varje scen med "Nu ska det supas!" för att få tillbaka fokus per nivå I.
MaskeradeRosen said:
Det kan vara så att vår spelledare har vilselett oss. Enligt honom var det en gång per scen.
Poseur said:
Man kan bara få ifrån 1 karaktärsdrag ifrån den högsta nivån, per scen, men man kan heller använda en nivå på karaktärsdraget man använt tidigare under spelkvällen. Sidan 125 är din vän.
 

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
Är det bara jag som fått en positiv bild av pdfen? Självklart finns det fel och saker som behöver ändras men jag tycker att Helmgastarna har gjort ett väldigt bra jobb!
Poseur said:
Nejdå jag har också en väldigt positiv bild av den. Tror faktiskt de flesta har en övergripande positiv bild, men kritik är till för att göra den bättre innan den trycks så säger man inget om det nu så är det snart försent. Innan ett nytryck/nästa upplaga kommer.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,676
Location
Eslöv
Ymir;n33094 said:
För övrigt eftersträvar Helmgast självfallet aktivt att undvika rasism och sexism i Eon
Ni kanske vill fundera lite på att skriva om en av klanerna i Barbarer och människofolk-boken, nämligen klanen Cem-shórn (sidan 79).
Här är en klan som kallas för kroknäsorna (och genetiskt finns det fler kroknästa medlemmar av klanen än av andra klaner) som är gnidna, snåla och mycket rika. De tycker dessutom om handel mycket mer än de andra tokonerna som anser dem vara bristande i sin tro.

Kan vi inte lägga till att de har mörkt, krulligt hår och säger Shalom ofta?
Med det sagt tycker jag att Eon undviker många fallgropar som andra fantasyvärldar gärna vandrar in i, men Momolan, Shalom-tokon och att ge -1/-2 i styrka för kvinnliga RP kan vara en bra idé att fixa till i EON IV.
Pendragon said:
Jag har missat det helt. Det låter helt katastrofalt. Jag har inte ex av BoM tillhands, men kan man gissa på (av namnet att döma) att det är Tokon? Det skulle isf förklara varför jag missat det efter som det lätt är bokens tråkigaste folkslag.
Kan du förtydliga om du är för eller emot negativ styrka på kvinnor i Eon? Jag kan inte minnas att en sån modifikation funnits tidigare och kan inte se någon anledning att införa en.
konami_code said:
Det finns väl som ett frivillig regel i Eon III? Och att man då skall kompensera genom att ge motsvarande bonus på annan grundegenskap.
Mundo said:
Ja, det är en frivillig regel till Eon III, man flyttar poäng från styrka till annan valfri grundegenskap.

Och ja, det är Tokon det handlar om.
Enshadi said:
Apropå sexism funderade jag länge på att skapa en tråd om de nakna folkslagsbilderna. Det kändes lite onödigt med sexistiska bilder o kanske mer intressant att se folkslagens klädesval än nakna överkropp. Någon som tänkt likadant?
smulgul said:
Naket =/= Sexism.
Fossegrim said:
Nakna överkroppar som presenteras på det sätt det görs i grundboken är inget jag själv anser vara sexistiskt eller objektifierande. De står inte i utmanande poser, anspelar på sex eller har kroppar med överdimensionerade proportioner. Men håller med om att se karaktärerna i kläder som kan vara typiska för deras hemland skulle vara intressantare. Den nakna uppställningen av folkslag känns lite som något man kan hitta hos rasbiologiskainstitutet.
Fossegrim said:
Sexism i Eon kan däremot vara saker som texten om att kvinnor har en naturlig fallenhet för att ta hand om hem och barn eller att det enda du kan läsa om Zhaniska kvinnor är en kommentar som anspelar på att de skulle vara förföriska sexobjekt, nån annan färdighet lär det ju ha som kanske är mer värd att lyfta fram.
Ymir said:
Fossegrim: fast grejen om kvinnor och barnpassning och zhaniska kvinnor porträtterar ju hur folk i Jargien ser på detta, inte hur spelskaparna ser på det? Vi arbetar så att vi å ena sidan försöker illustrera hur människorna i spelvärlden ser på saker och ting, å andra sidan försöker vi sedan erbjuda motexempel till deras fördomar och föreställningar genom att tex lyfta fram fenomen, rollpersoner och spelledarpersoner som avviker från normerna. (Exempel: det står i texten att jargierna inte tycker att kvinnor är lämpliga krigare, men illustrationen på arketypen 'Krigare' är likfullt en kvinna. Detta är vårt sätt att påvisa att kvinnliga krigare ändå förekommer, hamra in i folks associationer att kvinnor visst kan vara badass fighters, och uppmuntra spelarna att gestalta kvinnliga krigare!)
Fossegrim said:
Ymir: jo självfallet är det så och till viss del kan jag också köpa det, jag hade aldrig tyckt det varit konstigt om en SLP varit ett sexistiskt rövhål, såna personer finns det gott om.
Men jag tycker inte att man kan skylla ifrån sig som författare med att "det är inte jag som säger detta, det är en Jargier", det är fortfarande ni som väljer vad som ska stå i boken och vilka delar av landet och dess befolkning ni tycker är viktiga att lyfta fram och få komma till tals. Speciellt i en grundbok.
Fossegrim said:
Vill ni värva fler kvinnliga spelare till rollspels-Sverige så kanske det finns bättre sätt än att hälsa dem välkomna med "Här kan du få spela vad du vill, allt från en mäktig krigare till högt uppsatt diplomat, men kom ihåg att normen säger att de flesta fortfarande är emot dig och dömer dig efter ditt kön"
Ymir said:
Fossegrim: Nu är du inne på en extremt komplicerad - men givetvis viktig - fråga som diskuterats extremt mycket redan på det här forumet, och som vi därför bör ta i en separat tråd om du vill diskutera den (vilket jag gärna gör!). Detta är alltså frågan om varför man väljer att skildra fantasyvärldar med förtryckande normer, och vilken slags förtryck det isåfall är lämpligt att skildra, och i vilken mån detta går ut över respektive uppskattas av mottagare/spelare av materialet.
Ymir said:
Jag menar att det rör sig om en balansgång, där man å ena sidan vill att alla typer av spelare ska känna sig välkomna, men å andra sidan skildra en fantasyvärld som känns trovärdig och konfliktfylld och ger oss möjligheter att utforska och problematisera historiskt - och nutida - förtryck i vår värld.
 

bozar

Veteran
Joined
21 Feb 2014
Messages
30
Tycker brösten var ett oväntat provokativt inslag när jag först kollade genom men det beror ju på hur sexuella man anser kvinnobröst är. Kan tycka det är informativt och nyttigt att se att dvärgar har mycket gemensamt med övriga folk vad gäller anatomin och inte är förkrympta bodybuilders så som de framställs i GWs bilder.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,676
Location
Eslöv
Jag ser själv inga problem alls med nakenheten. Den är knappast sexistisk, sexism är (i min vetskap) är när man kränker ett/flera kön och de gör de knappast. En halvnaken man och en halvnaken kvinna som står i helt vardagliga poser är knappast sexistiskt.

Man kan väl kalla bilderna för "sexuella" om något, men då det bara handlar om en bar överkropp, alltså det du kommer se på de flesta badstränder i sommar i Sverige är det inte något att bli så upprörd över.

Däremot är det konstigt att alla raser, alla kön (tillochmed misslorna!) har riktiga tjurnackar. Såndär nacke som man har i Streetfighter liksom, jäkla monsterkropper de besitter. Men artworken för folkslagen känns det som om de kommer att uppdatera innan de släpper den slutgiltiga produkten.
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Kanske sexistiska är fel ord men jag vet inte... mer onödiga. Jag menar mest eftersom det är manliga författare skrivet till en majoritet manlig publik (utgår från konvents-demografin) kanske det är bra att se igenom vissa PK-grejer. Någon nämnde ferfakernas lättlärdhet i fingerfärdighet och låsdyrkning. Också något som man får en sur smak i munnen utav.
Enshadi said:
Sorry det här blev OT. Lite mitt fel :/
Ymir said:
alltså, Eon har ju definitivt en nackdel i det att samtliga författare, more or less, är vita män mellan 25 och 45. Vi hade gärna haft skribenter med andra bakgrunder, men det är svårt att hitta på rollspelsscenen i Sverige.

Sedan leker vi ju även en del med stereotyper, historiska folkgrupper, och sådant. Men om något vi skriver uppfattas som stötande visavis -moderna- folkgrupper, då har vi misslyckats, och det bör verkligen uppmärksammas och problematiseras.
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Så länge texten gör skillnad på är och ses som så är det enda problemet vilken typ av spelvärld man föredrar att spela i. Exempelvis är det bedrövande om texten lyder "kvinnor har en naturlig fallenhet för..." snarare än "kvinnor anses ha en naturlig fallenhet för..." Den tidigare meningen antyder de facto egenskaper, medan den senare är ett vittnesmål om en allmän åsikt som inte nödvändigtvis behöver vara varken sann eller delad av alla. Det är trots allt viktigt att ha i åtanke att en fiktiv värld som åtminstone delvis försöker porträttera ett samhälle som inte har utvecklat samma värderingar som vårat tillåts vara lite efter i många av sina perspektiv. Problem uppstår först när en viss norm återfinns i samtliga platser man kan komma att spela på, men i övrigt är det inget problem att kvinnor ses som underlägsna i en nation, medan män ses som underlägsna i en annan, eller att endera folkslag anses vara dåliga på ett eller annat vis.

Så jag skulle inte säga att det är fel att låta Jargiens syn på kvinnor skära sig mot mer moderna perspektiv. En potentiell lösning på problemet är att låta provinserna variera sitt synsätt även inom Jargien. Överhuvudtaget skulle mer text om vilka olika kulturer de olika provinserna har vara behjälplig. Det kan mycket väl tänkas att det finns provinser som inte ägnar sig åt några större åtskillnader mellan könen, medan andra provinser är synnerligen patriarkala eller matriarkala. Med en tydlig variation mellan provinserna kan man också bygga bort mycket av min kritik mot Jargien son ursprungsland.

Vissa provinser kan vara betydligt mer välkomnande mot allsköns folkslag, medan andra är extremt xenofobiska. Vissa provinser jagar häxor typ för att man måste, men lägger inte ner så mycket energi på det och allmänheten tycker inte magi är så fruktansvärt hemskt som moderstaten försöker påskina, medan andra provinser bedriver en febrig jakt på magikunniga. Det finns utrymme för stor variation i Jargien, men det som avgör om det finns stor variation eller inte är Helmgasts villighet att beskriva variationen.

Även om såklart alla spelledare är fria att göra vad de vill med spelvärlden, så faller de flesta tillbaka på det som är canon, och just nu finns det lite för lite material för att inte dra alla provinser över samma kam.
Ymir said:
det här tycker jag är mycket bra poänger! Problemet är bara att ju mer komplext och mångfacetterat man vill skildra ett fantasyland, desto svårare är det att som skribent faktiskt förmedla landet med alla dess nyanser till läsarna. Detta är basically huvudanledningen att Västlandenmodulen dragit ut så mycket på tiden; jag har helt enkelt kört fast för att Västlanden börjat få tolkienistiska nivåer av komplexitet och backståry.
Ymir said:
vad jag menar med detta är: grundboken har ingen möjlighet att erbjuda något som ens närmar sig en helhetsbild av Jargien, utan denna kommer få växa fram efterhand i tex Spelpaketet, Absalonmodulen och Jargienmodulen, och detta hoppas jag ni konsumenter har viss förståelse för. Men detta innebär givetvis inte att det inte är värt att diskutera vilken slags information man borde prioritera i just grundboken, och hur den borde förmedlas!
Blasphemy said:
Likt Ymir kommenterat så är Jargien ett väldigt varierat rike i synnerhet den klassiskt jargiska och den lemiriska kulturen. Men alla provinser/länder har sina egenheter men på samma sätt som Daakkyrkan är extremt splittrad i sina många olika synesätt. Detta när det gäller allt från vin, ost, tiraker och kvinnor. Däremot så blir det extremt rörigt och komplext att i en grundbok beskriva alla dessa synsätt och samtidigt göra det förståeligt.
Blasphemy said:
Måhända att jag varit alldeles för kraftfull i vissa beskrivningar av Jargien och hur det fungerar. Jargien är just ett land fyllt med kontraster och motsättningar.Kyrkan predikar en Gud men samtidigt finns det massvis med hemliga kulter, gammal hednatro och så vidare. Inte ens kyrkan är överens om vad som är det rådande paradigmet. Det viktigaste är egentligen att inte reta upp fel personer eller synas för mycket. Men jag ska se till att förtydliga detta till den tryckta versionen av Eon IV.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,157
Spelade eon 1 och vi var nog bara i ashariern, jargien kändes fränt, stort korrupt, dekadent, men att mangla in tre till fem olika folkslag i det katolska Nordkorea gjorde att vi aldrig var där. Det jag skulle göra om jag spelledde vore att göra kyrkan mindre lawfull stupid. Daak kan få hoppa och härja och kräva etnisk rensning, men han får stryka på foten för realpolitiska faktum. Imperiet klarar sig inte utan handel och inflöde av experter, kejsardömmets ekonomiska och kulturella nav som skulle haverera om kyrkans extrema falanger tog makten och började kasta ut oliktänkare. Detta gör dock inte livet speciellt mycket lättare, otrogna är begränsade i sin rörlighet, de är nästintill rättslösa, de måste bära lustiga hattar och får inte tillträde till tempel, badhus, ämbeten innom förvaltning etc och betalar höga straffskatter. Dessutom är det dödstraff på att predika andra religioner, man får be i sitt eget hem, men man måste även hedra daak.

Vore kul om helmgast hade ballar av stål och gjorde en kampanj där spelarna får diktera imperiets öde och vilken fallang inom kyrkan som tar makten och dikterar imperiets relationer till främlingar. Där man kan välja mellan de ultrakonservativa reaktionärerna som vill bevara imperiet och återvända till en mer bokstavstrogen tolkning av daaks ord, eller reformatörerna som vill öppna imperiet och omforma det, eller revolutionärerna.
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Realpolitik är nog den väg jag skulle gå också. Kanske inte via handel dock, Jargien är ju i stort sett självförsörjande om man bortser från lyxvaror. Men jag tänker mig att Kyrkan kanske vill jaga livet ur diverse oliktänkare och Jargus svarar "visst, men det blir ni som betalar." Och kyrkan har tioende, men att bedriva alla kloster, betala för präster och utrustning och ceremonier, för att inte tala om missionerandet och allt annat underhåll så finns det inte riktigt ekonomi till att ta tag med hårdhandskarna som man själv skulle önska.

Sedan kan jag tänka mig att man lätt drar kopplingar till diktaturer i modern tid, men i ett land med Jargiens areal och teknologiska nivå finns det massor av hål som gör att man kan tillåta olika folkslag, religioner och dylikt. I de diktaturer som poppade upp under 1800 och 1900-tal fanns det ofta tillgång till allt från maskinbaserade transporter, fungerande och systematiska postverk, masstryckning av information och på senare tid har man ju kunnat kommunicera med elektronik.

Allt detta saknas i Jargien, och det är inte alls svårt att tänka sig massor av udda ställen som frodas i Kyrkans "blind spot." Vad som avgör om dessa ställen finns eller inte är om de framkommer i texten. Rollspelare har en slags inställning till information som liknar Jus Magna (eller det är min erfarenhet i alla fall). Dvs, "om det inte står skrivet, så finns det inte." De många, långa och ibland hätska diskussionerna runt Mystik och Magi handlar ofta om det. "Vad står det egentligen?" frågar sig spelare.

Så om skillnaderna och kontrasterna inte framkommer ordentligt i materialet om Jargien, så är risken stor att det kommer betraktas som om Jargien saknar dessa skillnader och kontraster helt eller delvis. Det värsta vore väl om skillnaderna och kontrasterna inte beskrevs speciellt väl, och rollspelare bygger något slags konsensus om hur Jargien ser ut, som går stick i stäv med hur författaren har tänkt sig.

Förstår mycket väl om det kan vara svårt att hitta plats att beskriva allt sådant. Har Helmgast funderat på att kanske skära ner storleken på många av bilderna, och kanske dra ihop de sammansatta skisserna lite mer för att frigöra plats?
Ymir said:
det är dessvärre inte bara en fråga om plats, det är en fråga om att någon ska skriva det också. Just nu är hela Helmgast-teamet helt fruktansvärt upptagna med att få det gigantiska Spelpaketet klart i tid, till exempel.
 

MaskeradeRosen

Veteran
Joined
22 Nov 2011
Messages
28
Location
Skåne
När jag tänker efter har jag faktiskt lite svårt för vissa av rasernas förmågor. T.ex får alverna genomskåda som lättlärd p.g.a deras långa livslängd, men detta borde rimligtvis inte påverka en ung alv nämnvärt mycket. Även att -alla- av ett visst folkslag är bättre på en specific färdighet verkar väldigt långsökt.
Enshadi said:
Tror genomskåda var mer pyar-specifikt. Pga att hela deras folk bygger på sociala interaktioner och de därför lärt sig att genomskåda alla sociala knep
Ymir said:
-alla- pyar är medlem av handelshus ^_^

tycka vad man vill om det, men statsen i Eon IV är inte menade att vara representativa för folkslagen. Jargier generellt har knappast högre Tålighet än zhaner, till exempel, och alla pyar är most definitely -inte- medlemmar av handelshus. Men alla rollpersons-pyar antas vara det.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
MaskeradeRosen;n33787 said:
När jag tänker efter har jag faktiskt lite svårt för vissa av rasernas förmågor. T.ex får alverna genomskåda som lättlärd p.g.a deras långa livslängd, men detta borde rimligtvis inte påverka en ung alv nämnvärt mycket. Även att -alla- av ett visst folkslag är bättre på en specific färdighet verkar väldigt långsökt.

Jag har inga problem med sådant. eftersom jag tolkar det som att det är ett något som är vanligare hos detta folkslag men långt ifrån något som alla har. Men att eftersom rollpersonerna är lite exeptionella så har de denna förmåga.

Alltså att det är mer vanligt att folk från detta folkslag har dena förmåga men forfarande inget som den större massan har så att säga
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Enshadi;n33685 said:
Kanske sexistiska är fel ord men jag vet inte... mer onödiga. Jag menar mest eftersom det är manliga författare skrivet till en majoritet manlig publik (utgår från konvents-demografin) kanske det är bra att se igenom vissa PK-grejer. Någon nämnde ferfakernas lättlärdhet i fingerfärdighet och låsdyrkning. Också något som man får en sur smak i munnen utav.
Fast... om man nu inte får använda sig av olika egenskaper eller dylikt så blir det ju svårt att göra något överhuvudtaget. Nu måste jag ju hålla med om att Ferakerna, såvitt jag förstått, påminner -väldigt- mycket om ett faktiskt existerande folkslag och det är ju lite synd. Hade varit kul med lite mer originalitet. Kanske låtit dem vara handelsmän alla Cirefaldierna och åka runt i båtar. Lättlärda i hamnkunskap och sjövana. Sen kanske de, tack vare flinka fingrar också vore bra på Fingerfärdighet, låsdyrkning och knopar.

Sen är det också ett spel som är tänkt att simulera en helt annan värld. Man kan inte dra paralleller hur som helst heller så jag är rätt nöjd med det nya folkslaget.
Gemstone said:
Det här kom lite på sniskan. Missade att det fanns en sida till
 
Top