Re: Stånd!
"Något som har gjorts för att förenkla användandet av systemet.. Egentligen så ser det helt annorlunda ut i världen, men i reglerna så är allting förenklat.."
Översättningar av det slaget är jag inte särskilt förtjust i, speciellt som det faktiskt finns en användning av ordet "stånd" som alla svenskar över mellanstadiet torde vara relativt väl bekanta med. Eller sov du på historielektionerna?
Dessutom finns det mer eller mindre bra översättningar. Att översätta "stånd" med "klass" är en mindre bra, enligt mig: det ger totalt fel bild av vad det handlar om.
"Det här ogillar jag direkt, för jag ser inte direkt att en rollperson kan välja detta och spela (ok, kan kan man alltid).."
En
rollperson kanske inte skulle välja det, men en
spelare skulle definitivt kunna göra det.
Därvidlag är det inte nödvändigt att man
måste välja det bara för att det finns. Jag menar, det finns säkert enbenta enögda krigsveteraner med en arm som hoppar omkring på en krycka i världen, men det är inte särskilt troligt att en spelare väljer att spela en sådan rollperson i alla fall.
"Men det är lättare att välja bland fyra samhällsklasser än femtielva yrken.."
Du kanske skulle välja mellan stadsbygd respektive landsbygd, följt av frälse eller ofrälse, och därefter slå eller välja bland de yrken som finns där. Led spelarna in rätt, istället för att slänga alla miljoner möjliga val i huvudet på dem samtidigt.
"Har funderat på att rippa Sagas lösning helt (social nivå 1-8), bara för det blev sådant gnäll över ordet "klasser".."
Klart mycket bättre idé. Dessutom, i Arferts variant är det mer flexibelt.
En annan lösning är att bygga in något för/nackdelssystem, där frälseskapet är en fördel. Antingen är man frälse eller så är man det inte. Alla som inte är frälse är fria. Sen är problemet löst, och det enda problemet som kvarstår då är väl hur mycket bananer man har på fickan. Vill du så kan du även bygga in nackdelen "ofri", så har du fått in den aspekten också.
"Jag skiter faktiskt i att det är anakronistiskt.."
Jag skiter också i att det är anakronistiskt. Däremot skiter jag inte i att det är ostämningsfullt. Att spelet inte är anno domini 1192 är en sak; att det inte andas fantasy är en helt annan.
"som kan nämna att -91:an och Chronopia har använt klasser, så det är inte främmande i DoD"
Och? Stridskonsterna är inte heller främmande för DoD, men de suger ändå.