Nekromanti Samhällets ekonomi i en påhittad värld

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,234
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Grisodlar'n;n311014 said:
Quadrante, hur hade du gjort för att få ordning på priserna i Drakar och Demoner Expert, Kandra och -91 års regler (där inflationen är extrem)? Så att priserna är lite mer realistiska?

http://www.dubbekarl.dk/dod/riot.html
Jag började med att byta ut mynten mot mynt som inte innehöll en ren metall, sedan ändrade jag alla priser så de skulle utgå från ett dagsverke (högre än det jag jobbade med sen). Men det blir snabbt inflation om man ska se det som vanligt med inflöde av skatter (plunder, guld magiska saker). Så det andra jag gjorde var att bestämma att det inflödet var väldigt ovanligt. Men även om det var ett rikligt inflöde och inflation så går det att ordna. Det jag gjort senare är att utgå från priset på mat (kornvärde) och sen låta alla andra priser utgå från detta. (dagsverke är i och för sig för mig alltid i relation till matpriserna). Men i bägge fallen så måste man även reglera värdet utifrån hur vanlig den är.

Funkar bäst när man gör det till en excelfil eller liknande (script) vilket var målet med min egna excelfil i inledningsinlägget (men den är bara halvvägs där och prislistorna är inte införd i den).

TLDR: Ändra mynten så att de blir mer nyanserade och låta metallvärde vara något annat än myntvärdet.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Quadrante;n311018 said:
Jag började med att byta ut mynten mot mynt som inte innehöll en ren metall, sedan ändrade jag alla priser så de skulle utgå från ett dagsverke (högre än det jag jobbade med sen). Men det blir snabbt inflation om man ska se det som vanligt med inflöde av skatter (plunder, guld magiska saker). Så det andra jag gjorde var att bestämma att det inflödet var väldigt ovanligt. Men även om det var ett rikligt inflöde och inflation så går det att ordna. Det jag gjort senare är att utgå från priset på mat (kornvärde) och sen låta alla andra priser utgå från detta. (dagsverke är i och för sig för mig alltid i relation till matpriserna). Men i bägge fallen så måste man även reglera värdet utifrån hur vanlig den är.

Funkar bäst när man gör det till en excelfil eller liknande (script) vilket var målet med min egna excelfil i inledningsinlägget (men den är bara halvvägs där och prislistorna är inte införd i den).

TLDR: Ändra mynten så att de blir mer nyanserade och låta metallvärde vara något annat än myntvärdet.

Jag har sparat dina tips i en textfil, som med alla andra guldkorn jag en gång kan komma att använda om ork finns. Tack för tipset, även om jag är allergisk mot Excel, haha.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Något jag tycker är ordentligt svårt att hitta användbara källor till är ekonomi utanför Europa. Om man primärt vill låta sig inspireras av andra kulturer känns det som om man famlar avsevärt mer i blindo.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,234
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Svarte Faraonen;n311036 said:
Något jag tycker är ordentligt svårt att hitta användbara källor till är ekonomi utanför Europa. Om man primärt vill låta sig inspireras av andra kulturer känns det som om man famlar avsevärt mer i blindo.
Ja definitivt, men det gäller även när man blandar in saker som magi eller liknande i mixen.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Sedan tillkommer ju de där detaljerna om varje by-smed bankar ihop svärd och rustningar, eller om det är specialistkunskaper och man handlar med färdiga klingor som skeppas över stora områden. Det var mycket yrkeshemligheter förr, och en klinga kunde härdas i urin från en get som svultit i tre nätter under fullmånen (svält ökar mängden av ett ämne man vill ha, men förklaringen till varför det blir bättre missförstås och har en god dos skrock).

I en fantasy-värld är förvisso inte allt sådant skrock... :)
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,234
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Ja det finns mycket sånt.

Även rena missuppfattningar från oss moderna människor om hantverk, tidsåtgång och material.

En handskrift tar si och så mycket tid, kostar detta. Men så börjar man tänka på att varje sida är stycke tunnt skinn. Hur många kor gick åt att göra de där hundra sidorna. Man räknar ut hur mycket skinn (yta) ett djur ger och hur många blad en sådan yta ger. Om vi även kom ihåg att räkna med att skinn garvas och pigment till skrivdonet skapas så glömmer vi att pergament är en restprodukt.

En duktig skinnmakare hyvlar skinn tunnare och jämna när de skapar skinn till de som i huvudsak beställer dem (till exempel skomakaren). De avhyvlade styckerna, om de utförs skickligt säljs som pergament (tunna skinn). Och så vidare, då har jag redan glömt en massa andra faktorer.

Det tar aldrig slut :)
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,234
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Men om vi ska tänka lite high fantasy och tänker oss att man trollar fram ting och mat med magi, eller att där finns magiska grytor som inte kräver ved att eldas under, magiska bönor, magiska höns, getter och grisar man kan slakta och de återuppstår dagen efter och så vidare. Är det då magisk energi som är råvaran? Vad krävs för att ta fram den? Hur kan man utvinna det och går det att göra på större skala. Den enegin, är den jämt fördelad över året, kan den sina?!

Om den gick att utvinna från levande varelser, kan man hålla en farm med dessa och utvinna energin. Är det billigare att trolla fram mat och föda dem man får ny energi från eller är det vettigare att ta fram det naturligt. Och så vidare ...
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Lupus Maximus;n311081 said:
Sedan tillkommer ju de där detaljerna om varje by-smed bankar ihop svärd och rustningar, eller om det är specialistkunskaper och man handlar med färdiga klingor som skeppas över stora områden. Det var mycket yrkeshemligheter förr, och en klinga kunde härdas i urin från en get som svultit i tre nätter under fullmånen (svält ökar mängden av ett ämne man vill ha, men förklaringen till varför det blir bättre missförstås och har en god dos skrock).

I en fantasy-värld är förvisso inte allt sådant skrock... :)
Smeder är ju livsfarliga om man spelar något inspirerat av etiopisk folktro. Då är alla smeder (vilket är ett ärftligt yrke) också magiker som kan förvandla sig till hyenor. Å andra sidan gör det kanske att "hantverkare" helt plötsligt blir ett mer spännande val för rollpersoner.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Svarte Faraonen;n311090 said:
Smeder är ju livsfarliga om man spelar något inspirerat av etiopisk folktro. Då är alla smeder (vilket är ett ärftligt yrke) också magiker som kan förvandla sig till hyenor. Å andra sidan gör det kanske att "hantverkare" helt plötsligt blir ett mer spännande val för rollpersoner.
Oooh bra inspiration
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,152
Location
Göteborg
På Dragonsfoot var det någon som gav sig till att göra D&D-priserna mer realistiska genom att jämföra med en stor tabell på nätet med faktiska priser från Englands medeltid. Kontentan var att om man

1) gjorde om ekonomin till en silverekonomi (1 gp i reglerna blir 1 sp)
2) tog B/X-priserna (fast omskrivet så att gp blir sp)
3) men undantog rustningarna (gp är fortfarande gp)

så blir B/X-priserna väldigt lika dem som rådde i Englands medeltid.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,234
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Svarte Faraonen;n311090 said:
Smeder är ju livsfarliga om man spelar något inspirerat av etiopisk folktro. Då är alla smeder (vilket är ett ärftligt yrke) också magiker som kan förvandla sig till hyenor. Å andra sidan gör det kanske att "hantverkare" helt plötsligt blir ett mer spännande val för rollpersoner.
Metalurg har vi alla hört nämnas för att skrämma barn med.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,012
Location
Smålands golvbrunn
http://historia.se/ är guld om man är intresserad av sådana här frågor (ovan länkas en xls-fil därifrån, men där finns massor med material om svensk historia och länkar till vidare fält).

Pendragon har ett rätt omfattande ekonomiskt system. Jag har aldrig brytt mig om att ta reda på hur välgrundat det är en historisk verklighet och en anledning till det är att det känns genomtänkt och rimligt. Det fungerar och mejkar säns, helt enkelt, och det tycker jag räcker långt. DnD ger mig inte alls samma känsla, det känns som världen saknar djup och att ekonomi mer är baserad på spelbalans än någon bakomliggande verklighet (vilket så klart är helt medvetet från konstruktörernas sida).

Den som vill ha inspiration för adlig-/herrgårdsekonomi kan med fördel titta på Book of the Manor och Book of Estate (den senare har jag gjort vissa blygsamma bidrag till!).
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,234
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Två böcker till jag måste kika på då.

Men Pendragon gillas ju och det viktiga är nog som du säger, att det känns grundat i världen, inte nödvändigtvis att det är helt rätt.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,152
Location
Göteborg
En grej som jag klurar på är heders- och bytesekonomi. Jag tänker mig att 500-talets Norden handlar med utsocknes, men inom sitt eget tingslag är det hederskodex om gästfrihet, gåvor, gentjänster och lojalitet som gäller. Har klurat på att försöka kodifiera detta på något bra sätt, men misslyckats. Istället ser jag till att äventyrarna alltid har det de behöver, genom att de utrustas av någon hövding eller småkung de för tillfället gästar.

Men frågan är om det kan göras på något annat sätt?
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,234
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Det var lite vad jag syftade på när jag tidigare nämnde en regelteknisk variant av ekonomi baserad på ära/anseende.

Tror att det fungerar om man ser det som ett fast värde som inte ändras av transaktionen, utan av hur ofta den nyttjas och hur ens ära/anseende förändras över tid (till exempel att det kan gå ner för att man utnyttjar sin ställning/sin vänskap/spelar på sin ära för ofta för att få materiella fördelar).
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Kanske lite OT, men en ekonomisk fråga som kan beröra rollfigurer är ju om det är tull på att resa in i en stad. Jag spelledde en gång ett äventyr som hade med en stad som tog upp tull på 10% av värdet på allt som inresande hade med sig. Sjukt bökigt att gå igenom hela utrustningslistan för fem rollfigurer och kolla varje grej mot inköpslistan i regelboken.
Har dylika ting någon historisk förankring?
Själv har jag ibland kört med att en stad kan ha en lokal valuta som besökare får växla till sig för att kunna handla. Pengaväxlarna brukar försöka lura i dem att de måste växla tillbaka mynten när de lämnar staden också (till omvända växelkursen).
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,234
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Historisk försnkring har vägtullar, brotullar, hamntullar och porttullar, lite olika för vad som tullats och hur det gått till. Men en dak kan ju vara att vara tvungen att växla in till lokalt mynt.

Vanligare har nog varit att allt som säljs måste ha rätt märkning och då betalar man för att det märks upp.

En vanlig tull/skatt är ju att av allt mjöl som mals så lämnas en del som ”avgift”.

Ska man spela något historiskt med feodalism och städer, så kan man komma ihåg att stadsbon inte betalar skatt (om denne inte också odlar mark). Men istället betalas en massa tullar eller märkningsavgifter på varor.

Allmosa som skatt kan ju också förekomma, du ska skänka så och så mycket till en organisation (kyrkan) för att de ska kunna ge allmosor (och behålla en del själva).

Och så vidare...

Tycker nog att det är rätt så On Topic!
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,012
Location
Smålands golvbrunn
Ang Pendragon, så är reglerna i den äldre Lordly Domain och Book of Manor rätt brutna, men de innehåller mkt fluff och intressanta regelmekaniker man kan sno. Book of Estate har jag aldrig spelat med, så jag vågar inte säga ngt om hur den funkar i spel. Den kan säker vara en fin inspirationskälla ändå.

Mannen i skogen;n311170 said:
Har dylika ting någon historisk förankring?
Både och.

I det gamla Europa fanns det massor av tullgränser, mellan riken, ibland inom riken, mellan land och stad. I Sverige skilde man länge på stora sjötullen, en import- och exporttull som togs ut i hamnstäder när en vara fördes in eller ut ur landet, samt lilla tullen som togs ut på varor som fördes in i städer för försäljning.

I bägge fallen handlar det dock om en tull på varor som skulle säljas, inte personliga varor. Kaptenen behöver inte betala tull för sina kalsonger, och bonden inte för hästarna och vagnen som han fraktar sitt spannmål på. Det är spannmålet hen betalar tull för.

En enkel pengasänka är ju annars klassikern med ”monsterskatt”, att den lokale maktinstansen har rätt till en viss andel av skatterna i alla monsters skattgömmor.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,234
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
En sak som jag skulle vilja se är en andelsmarknad (likt den som funnits kring valfiske och fiske) där det köps andelar av expedition innan den beger sig av och som då också finansierar den. Det är i sig ingen skatt eller tull, men har en liknande funktion.

(angående monsterskatt, äventyrsgrupper och uppdragsgivare ... man kan nog plocka en hel del inspiration till äventyrsform från hur skepp rekryterade besättning och finansierade sina uppdrag)
 
Top