Re: Att blocka handlingar, personliga tankar
Klart det går att inte rälsa. Det är bara att improvisera hela skiten och bara utgå från rollpersonernas handlingar.
True...
Eller bara och bara, jag tycker ju det är skittråkigt att som SL inte ha en massa förberedelser och färdiga hemligheter, men det går. Om man vill.
Fast att ha förberett sig är ju inte detsamma som att rälsa. Att ha förbredda händelser och hemligheter är ju inte heller detsamma som att rälsa. Eller ja, det kan vara, men det behöver kort sagt inte vara rälsning i
negativ bemärkelse.
Det tycker i alla fall inte jag.
Jag tycker att det beror på
hur du tillåter dina spelare att nå de här sakerna. Om det bara finns en utstakad väg genom vilken spelarnas val inte spelar någon roll, att du
bestämmer "Så och så ska ni göra för annars funkar inte det som jag bestämt!" så är det rälsning och en taskig sådan. Dvs att du inte låter rollpersonerna bära konsekvens på händelserna. Om du däremot anpassar dina hemligheter och händelser utefter spelarna, till exempel att du är beredd att sätta ut scenerna utefter den väg rollpersonerna själv bestämmer sig, byta plats på händelserna utefter vart rollpersonerna går osv. Så är ju det ingen rälsning.
Sedan kan man ju, så som jag ofta spelleder resor och vandringar i fantasyrollspel, kör från punkt A till punkt B med en rad bestämda händelser emellan. Då blir det rälsat ja, men det blir inte rälsat på ett negativt sätt. Eftersom rollpersonerna bara går vidare och följer spår - "den lilla gubben leder till den gubben som leder till..." Osv. Det vill säga att mina händelser skulle kunna flyttas om rollpersonerna skulle ta en annan väg, eller så skippar jag helt enkelt de händelserna och improviserar istället. Men, eftersom rollpersonerna följer ett mönster per automatik eftersom alla delar hör ihop så upplevs det inte som rälsning utan får ett eget flöde, fast flödet egentligen är bestämt.
Sammanfattning
Öhm... Nu har jag tappat bort mig. Hur som helst tycker jag att det finns olika grader av bra och dålig rälsning. Om man rälsar halvvägs och låter spelarna komma halvvägs, eller om man rälsar så att det inte alls märks så är det bra rälsning. Om man däremot som spelare känner sig styrd, stoppad och kontrollerad och att man inte har någon som helst inverkan på storyn, då är det dålig rälsning.
... Å andra sidan så handlar det här inte ett skit om mitt spel.