Nekromanti Samberättarkampanjspel?

gustaf s

Warrior
Joined
11 Dec 2012
Messages
263
Location
Göteborg
kloptok;n273762 said:
Det tycker jag nog gäller för i princip alla ”spelledarlösa” spel dock.
Det håller jag med om. Det kanske i nån mening rent av var det jag menade och kanske driver jag rent av tes här på ett lite ofint sätt. Hoppas inte.

Fast är det ändå inte lite skillnad här där Polaris snarare har roterande SL medan ex Dream Askew eller Fall of Magic har ett mer kontinuerligt (eller nåt) utdelat spelledarskap? Det är i någon mening rimligare att tala om de senare som SL-lösa än det förra (så långt som det är rimligt att kalla något spel SL-löst etc etc).

kloptok;n273762 said:
Det kan vara mer uppstyrt och förklarat i spelet vem som gör vad i en scen (som i polaris) eller mindre tydligt.
Just det. Jag skulle nog vilja hävda att många "speladarlösa" spel är bättre på att förklara vad spelledaren skall göra än spel med.

kloptok;n273762 said:
I det senare fallet är min erfarenhet att det är scensättaren i respektive scen som får en implicit spelledarroll.
Ja, eller den som känner sig tryggast med att ta mest plats. (Eller, det är min erfarenhet.)
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Björn den gode;n273759 said:
Både utpost och Solar System har väl spelledare?
Utpost har en roll man kanske kan kalla spelledare i brist på andra ord men det är väl inte riktigt det.
Solar har vi kört flera kampanjer utan SL men nu blir jag osäker, det kanske inte beskrivs i reglerna?

Durance är väl SL-löst i alla fall?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Svavelvinter RPG går att spela med roterande SL men om det kan räknas?
 

gustaf s

Warrior
Joined
11 Dec 2012
Messages
263
Location
Göteborg
Henke;n273782 said:
Svavelvinter RPG går att spela med roterande SL men om det kan räknas?
Den roterande spelledaren är ju tveklöst en spelledare och jag vet inte om BDG vill ha in dem här alls. Men som du säger Svavelvinter ger det som ett alternativ med rotation efter rollperson. Night Witches roterar SL efter plats, Sagas of the Icelanders föreslår rotation efter tid. Det finns säkert fler och är hur som haver ganska lätt applicerat på nästan vilket spel som helst vill jag tänka. (Jag spelade med en kompis en gång som helt drog gränsen där: "byta SL vid varje nytt äventyr?!?!? aldrig. då är det bättre att inte spela.")
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,218
Nu hoppar jag in mitt i men varför är roterande SL (i betydelsen en spelare som inte har en RP) en poäng för samberättande? Är inte det en annan fråga? (Till skillnad från SL-löst.)
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Bifur;n273829 said:
Nu hoppar jag in mitt i men varför är roterande SL (i betydelsen en spelare som inte har en RP) en poäng för samberättande? Är inte det en annan fråga? (Till skillnad från SL-löst.)
Som det sagts tidigare i tråden är ju SL-löst inte samma som att ingen gör dessa sysslor. Någon spelar SLP, någon beskriver huset, någon bestämmer att skurken slår en uppercut. Frågan är om SL-uppgifterna roterar för varje beslut/ mening som sägs, för varje scen eller mellan sessionerna. Det är samma sak i en glidande skala.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
gustaf s;n273765 said:
Det håller jag med om. Det kanske i nån mening rent av var det jag menade och kanske driver jag rent av tes här på ett lite ofint sätt. Hoppas inte.

Fast är det ändå inte lite skillnad här där Polaris snarare har roterande SL medan ex Dream Askew eller Fall of Magic har ett mer kontinuerligt (eller nåt) utdelat spelledarskap? Det är i någon mening rimligare att tala om de senare som SL-lösa än det förra (så långt som det är rimligt att kalla något spel SL-löst etc etc).
Ptjaoaaa det är ju ingen som har traditionellt spelledaransvar. Misstaget (sitter mitt emot den aktiva spelaren, hjärtat) har ansvar för en uppsättning roller samt ansvar att spela motsättningar mot hjärtats agenda. Spelarna till höger och vänster spelar månarna och har i sin tur ansvar för andra roller samt visst beslutsfattande under konflikt. Så "roterande spelledare" tycker inte jag passar där nej!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Blev lite sugen och köpte både Polaris och Hero's Banner igår (och faktiskt även Hillfolk som jag läste om i en annan tråd).

Skall bli intressant att kika igenom nån gång framöver...
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Polaris är iallafall ett trevligt spel att läsa. Jag har aldrig spelat det men läst i det flera gånger
 
Top