Nekromanti Samarbeten?

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Någon dogmaturnering för 2005 har det ännu inte pratats om, men jag tänkte höra mig för redan nu om det är några som skulle vilja samarbeta med varandra (och med mig)?

Hur skulle ni i så fall vilja se ett samarbete? Vill ni dela upp det i värld/regler eller skulle ni vilja spåna lite tillsammans på båda delarna? En ritar, en skriver? En skriver stämningstexter, den andra skriver ren spelinformation?

Vilka skulle ni helst vilja samarbeta med, och vad kan ni eventuellt tänka er för projekt för detta?

Dröm lite, fantisera lite; ös ur några idéer!

---

Jag tror att jag är mest sugen på att samarbeta med Jade. Hon hade bra idéer i förra dogmat som kanske inte riktigt räckte fram hela vägen, men hon övertygade mig iaf, och dessutom så skrev hon för länge sedan ett inlägg om olika maträtter i något av hennes rollspel som jag tycker var ett helfestligt inlägg; precis den sortens känsla som jag vill få fram i mina rollspel! Jag gissar att ett sagoaktigt fantasyrollspel eller ett SF-rollspel med någon lekfull twist skulle passa oss bäst, men jag vore öppen för alla idéer som hon kunde tänkas ha.

Jag tror också lite på ett samarbete med Krille, även om jag gissar att vi inte skulle komma överrens om några grejer. Det vore kul iaf, eftersom jag gissar att jag skulle kunna lära mig mycket av hans sätt att tänka spel.

Jag hade nog också mycket gärna velat göra något med Arcana, då han på många sätt och vis är den mest Risingska personen på forumet.

Sedan vore det coolt att göra något med Gurgeh (för att han var så överlägset grym i förra dogmat) men jag har svårare att se hur det samarbetet skulle kunna fungera (han är ju så klockren på egen hand).

Vilka har jag glömt? Vilka skulle ni tycka att det vore roligt (om så bara i teorin) att samarbeta med? Hur tror ni att era gemensamma rollspel skulle bli?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Någon dogmaturnering för 2005 har det ännu inte pratats om
Nja, datumen är spikade (även om jag inte har dem tillgängliga just nu). Kolla tråden "Rollspelsåret 2005".

jag tänkte höra mig för redan nu om det är några som skulle vilja samarbeta med varandra
Tyvärr tycks jag inte riktigt ha tid för det i år, annars hade jag tänkt ett samarbete med någon/några andra skånska forumiter om ett skånskt rollspel, skrivet helt på skånska, med focus på sånt som spittekaka, möllor, Edvard Persson, gäss osv. Det skulle liksom vara ett steg längre än de vanliga superhjältespelen.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag tror också lite på ett samarbete med Krille, även om jag gissar att vi inte skulle komma överrens om några grejer."

Säg inte det - vi tänkte läbbans lika i deltråden om space opera och prylars nödvändighet.

Det jag har mest lust att göra just nu som dogma är typ ett Yet Another Fantasy Role-playing Game så enkelt och så fjantasy som möjligt, ett spel om en absurd urspårad vardag typ Falling Down, eller ett sextitalsglamspionrollspel. Jag har en dum idé till ett spel kallat Spin, med en snurrad penna som slumpgenerator, men vad det handlar om och vad man ska göra med slumpgeneratorn har jag ingen aning om. Kanske något spelledarlöst kedjeberättarrollspel eller nåt, där handlingen utvärderas genom att den som pennan pekar på berättar vad som händer, och där alla andra frågor avgörs genom handuppräckning.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,936
Location
The Culture
Tack för förtroendet! :gremwink:
Jag hade två idéer som jag tänkte göra ett dogmarollspel av. Den ena tänker jag fortfarande göra klart (en preview finns här), den andra visade sig inte bli ett dogmarollspel alls, eftersom det tog mig två sidor bara att förklara konceptet!

Om jag (eller någon annan) kommer på något originellt koncept är jag inte främmande för att samarbeta.

/tobias
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Det enda dogmakonceptet jag har gått och funderat lite på var någon sorts pulpigt flygplansrollspel, lite som Sky Captain and the World of Tomorrow korsat med Flux - Vindarnas slagfält. Nu är det självklart att det skulle kopplas till Space: 1939, men den här idén är något äldre än så. Då skulle jag gärna samarbeta med dig, eller någon annan, för att spåna lite regelmekanismer och coola sätt att bygga om sina flygplan på. Nu är det långt ifrån säkert att det alls blir något spel, för jag tänker nog prioritera Terone framför dogmaskrivande i år. Fast man vet aldrig. :gremsmile: Annars samarbetar jag gärna med vem som helst som vill illustrera. Jag fick en bild till Höst av Daniel Schenström förra året, men det var mer i efterhand när jag märkte att det fanns plats över i layouten.


/Dimfrost
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Best of both worlds?

Nu är det långt ifrån säkert att det alls blir något spel, för jag tänker nog prioritera Terone framför dogmaskrivande i år.
Dogma-version av Terone!
 

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
Detta är skrämmigt (som jag brukar kläcka ur mig.) :gremtongue:
När jag under hösten suttit på min kammare och funderat på en eventuellt kommande dogmautmaningen så har jag då och då snuddat vid tanken att det skulle var skoj att kanske samarbeta fram ett dogmaspel. Helt enkelt bara för att se om det funkar. :gremgrin:

Kan tänka mig att det blir någon form av kreativ boom om man totar ihop fler hjärnor än en på ett så kompakt utrymme som dogmaformatet erbjuder.... Woi woi.

Visserligen har jag personligen inga konkreta dogma-idéer just nu. Inga som känns vettiga i varje fall... :gremwink: Det är bara konstigheter. Iofs, man måste ju börja nånstans. Ki.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Re: Best of both worlds?

Nja. Jag tror att dogmaspel tjänar på att vara begränsade och fokuserade på en enda sak; till exempel var Vicatrion 5430 alldeles för spretigt. Att korta ner Terone till dogmaformatet är nog en omöjlighet, i alla fall med om man ska försöka behålla allt som är viktigt för spelet.


/Dimfrost
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Best of both worlds?

Jag hade faktiskt tänkt att göra ett litet allmänt Flux-dogma till en början, men jag märkte tämligen omedelbart att utrymmet inte räckte för världen. Då blev det ett litet dogma om en enskild -aspekt- av Flux istället: Luftstrider. Vilket passade bra, eftersom jag dels vill att drakryttare ska vara en viktig del av livet på Arken, samtidigt som jag kan erkänna att drakarna är för mighty för att användas i traditionella matinéäventyr.

Så... den utgångspunkt jag hade med Vindarnas Slagfält kan jag rekommendera åt andra. Alltså att man tar en liten marginaliserad del av ens rollspel och gör ett dogma om bara det. Typ, jag skulle exempelvis ha kunnat föreställa mig ett Kult-dogma där man skulle spela såsom Nattens Barn: Nästan ingen gör ju det i det stora rollspelet, men ändå är det en schysst del av världen i Kult.

/Rising
som kommer ihåg att Dimfrost inte var intresserad av Vindarnas Slagfält när det begav sig, men jag talar bara om principen här, och inte just det utförande som jag hade i just det spelet.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Re: Best of both worlds?

Så... den utgångspunkt jag hade med Vindarnas Slagfält kan jag rekommendera åt andra.
Ja, det är vettigt. Nu tänker jag inte göra något sådant av Terone heller, men principen funkar.

/Rising
som kommer ihåg att Dimfrost inte var intresserad av Vindarnas Slagfält när det begav sig, men jag talar bara om principen här, och inte just det utförande som jag hade i just det spelet.
Whut? Jag har för mig att jag röstade på spelet, rentav. Det var ju riktigt mysigt.


/Dimfrost
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Best of both worlds?

Jag har för mig att jag röstade på spelet, rentav.
Då spelade du svårflörtad i vrållådan, för jag minns tämligen klart och tydligt att du skrev "jaha, det där var inte min grej" och rynkade på näsan (okej, det syntes inte i vrållådan, men jag kunde känna det ändå). Jag tog ju till och med bort dig från min julklappslista.

Eller så blandade jag ihop dig med Feuflux. Äh, jag gillade inte ens Vindarnas Slagfält, så vem bryr sig? Du får väl vara med på min julklappslista ett tag till då.

/Rising
som vid juletid går igenom namnen på hans "julklappslista" och tänker på personerna som där står namngivna alltmedan han klappar sig själv på sina skinkor med sensuella handrörelser.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Re: Best of both worlds?

Jag tycker vi skyller på Feuflux. Han och jag brukar ha motsatta åsikter. :gremlaugh:

Fast det känns rätt trevligt att inte ligga på din julklappslista också, förstås... :gremblush:


/Dimfrost
 
Top