Nekromanti Samarbeta med andra

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Vad tänker du om att samarbeta med andra kring ditt rollspelsmakande?

Min naturliga impuls är att inte sammarbeta med någon alls om jag inte måste. Jag är ikonoklastisk och irriterande att jobba med och jag vill gå till mina extremer. Men sammtidigt är sakerna jag gör med andra ofta bättre än de jag gör själv. Och det är roligt att skapa med andra! Jag älskar att vara en del av Hydra (Hail Hydra!) och har tyckt om att arbeta med andra på annat också. Sammtidigt är det långsammare och mindre personligt när man inte är helt själv.

Hur känner ni kring sammarbete? Hur gör ni? Vad är utmaningarna? Vilka är möjligheterna?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Jag älskar att samarbeta med likasinnade spelmakare. Det började jag med på Äspelstiden, där jag kopplade in Brior , Leif Eurén med flera på arbetet med Gigant Drakar och Demoner. Jag fungerar då som projektledare. Se till exempel på Gondica, Lemuria, Sorgeveden och Skymningshavet.

Jag tror starkt på synergi: två spelkonstruktörer tillsammans mer än fördubblar produktens kvalitet, dvs 1+1>2. Ofta är det så att jag vill samarbeta med någon som behärskar specifika företeelser som jag är mindre bra på, till exempel Gustaf Gadds kluriga labyrinter och fällor i Skymningshavet.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Jag skulle aldrig få något gjort om det inte var för att arbeta med andra spelskapare (eller mot dem i en scenario-tävling).
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,513
Location
Helsingborg
Jag gillar att göra mycket själv men det finns några saker jag gärna drar in andra i, som marknadsföring, distribuering, skapandet av settingdelar och speltest. För det sista behöver det inte bara vara spelare utan andra spelmakare så att man kan utbyta idéer. När det gäller saker som korrekturläsning låter jag alltid korrläsarnas förslag slå igenom, om de förstått tanken, då det alltid blir en bättre produkt av det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Jag samarbetar gärna under väldigt kontrollerade former.

De flesta av mina projekt har ju skapats genom att jag skriver ihop någon form av första version, och sedan får hjälp att bearbeta den av en hoper korrläsare. Under skapandet av den första versionen händer det att jag vädrar mina tankar här, men i slutänden är det ju alltid jag som bestämmer. Inte sällan går jag dessutom på min ursprungliga tanke; inputen från andra i den fasen funkar ofta mest som ett sätt att bearbeta mina egna tankar och kontrastera dem mot alternativen.

Sedan finns det saker jag inte kan eller vill göra. Jag kan inte teckna, så jag arbetar gärna med kunniga illustratörer. Det har hänt ett flertal gånger att jag gjort ändringar i spelen för att något i spelvärlden inte passat en snygg illustration; då har illustrationen vunnit. På samma sätt är det ofta med korrläsningen för övrigt; det är alltid jag som bestämmer men jag bestämmer nästan alltid att alla förslag går igenom.

Jag är helt ointresserad av typ allting som händer när PDF:en är klar. Tryck, distribution, PR, bokföring. I de fall jag kan så "samarbetar" jag gärna med folk när det gäller de bitarna.


Det är generellt rätt viktigt för mig att det är min vision som slår igenom i själva världsbygget och systemdesignen. När det gäller exakt hur den tar sig uttryck i text, formuleringar och sådant, har jag betydligt mindre ego.


Jag skrev Ödesväktarna tillsammans med ett par kamrater. Det var ofta väldigt trevligt, stundtals oerhört frustrerande av olika skäl jag inte tänker gå in på. Jag gör gärna om det, för det är kamrater jag tycker mycket om, men jag skulle aldrig kunna ha den sortens projekt som den huvudsakliga delen av mitt rollspelsskapande; jag måste ha projekt som är mina helt egna också.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,640
Location
Uppsala
Jag samarbetar gärna, men har upplevt att fritidsprojekt sällan blir färdiga om jag inte skriver klart dem själv. De medkreatörer jag har i min umgängeskrets är däremot helt fantastiska bollplank som får stå ut med alla mina slumpmässiga utspel längs vägen!
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,286
Jag har inget emot att skriva själv, men att som minst bolla det med andra gör saken automatiskt bättre. Allt jag skrivit 100% själv är jag betydligt mindre nöjd med än det jag skrivit tillsammans med någon annan eller några andra.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag föredrar att jobba med andra i de flesta instanser av mitt liv, men jag har majoriteten av gångerna blivit sviken av mina medarbetare, så jag väljer nu att jobba ensam eller vara den som hjälper andra med något. Nackdelen är att det är mindre roligt och tar mer tid, men jag har lärt mig att inte ha bråttom.
 

Trockel

Veteran
Joined
24 Sep 2019
Messages
47
Jag har aldrig gjort ett seriöst försök att skapa ett eget spel, däremot haaar jag påbörjat en rad "stämningsökande projekt" som aldrig blivit färdiga. Det är nog min svaghet att saker som jag gör helt själv sällan blir klaara. Så om jag skulle påbörja något seriöst så skulle jag nog bli tvungen att (hemskaa tanke) ha några som kom på fysiskt besök och bollade tankar med mig.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Jag har hjälpt andra personer med deras projekt, och andra personer har hjälpt mig med mina projekt. Min erfarenhet är att sådant gör slutresultatet klart bättre. Jag har aldrig varit delaktig i ett rollspelsprojekt med gemensam bestämmanderätt men det vore intressant att testa. Beroende på projektet och personerna kan det säkert vara svårt att enas, men också väldigt roligt.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
När jag skriver för spel som inte är mina egna föredrar jag att ha medarbetare, eftersom det gör det lättare att stämma av vad som passar och inte passar med det som redan är etablerat i spelet. När jag skriver till Travellers on a Red Road föredrar jag till större delen att jobba själv, även om jag har vissa personer jag gärna brainstormar med. Sedan finns det personer som mer eller mindre utmanar mig att dra in dem i ett projekt -- en kompis nämnde för ett tag i samband med en omgång Stars Without Number hur dåliga de flesta spels handelsregler var, ett område som nära berör hans akademiska arbete. Självfallet blir jag då sugen på att rekrytera honom till att skriva en modul med handelsregler.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,237
Jag har aldrig skrivit något ihop med någon annan men skulle gärna göra det. Gör det i jobbet hela tiden och tycker för det mesta att det är stimulerande och leder till bättre resultat.
 
Top