Sam Neill har gått bort

Screenshot 2026-07-13 142526.png

Jag minns den här videon med honom. Jag kunde inte hitta den någon annanstans, så jag länkar direkt från SVT. Hans kommentar om pizza med vår tradition att titta på Ivanhoe fick mig att skratta.

Mina första minnen av Sam Neill: Ivanhoe och Kane and Abel. Den senare visades på SVT under 80-talet.

images

:heart:

Om vi ska nämna bra filmer med honom måste vi nämna Pianot. Ruskigt bra musik och en intressant drama.

Han har för övrigt spelat Merlin två gånger. :D Och spelade huvudrollen i John Carpenters In the Mouth of Madness.

Daybreaker är sevärd, där vampyrerna har utplånat mänskligheten. Fick mig att fundera lite på varför vampyrer alltid ses som en ny art, snarare än en ny (faktisk) människoras (istället för att särskilja folk utifrån hudfärg).

Jag tycker det bästa han gjort är dramadokumentären "Reilly, Ace of Spies", om superspionen Sidney Reilly, som levde ett minst sagt intressant liv, och påverkade värlsdshistorien på ett sätt som få inser. Han var dessutom förlagan till James Bond, och levde nästan ett James Bond-liv.

Mycket sevärd.

Back