Nekromanti Salvador Dalí och Walt Disney: Destino

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Jo det är sant. Jag får erkänna att jag faktiskt mår dåligt av att han skickade uppmuntrande brev till Franco gällande hans avrättningar av folk. Till exempel. Usch.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Alkemist said:
En sak man sällan tar upp är ju Dalis förhållande till fascismen och Franco.
Det har väl tagits upp hur mycket som helst då båda var i livet.. och efter.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,504
Korpen said:
Alkemist said:
En sak man sällan tar upp är ju Dalis förhållande till fascismen och Franco.
Det är för att det är en rätt irrelevant sak.
Jupp, det är precis lika irrelevant som Lovecrafts racism. De är döda, låt oss fokusera på deras verk istället.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Lovecrafts rasism är aningen mer relevant i sammanhanget att hans ansikte används för bysten som ges bort till folk som vinner ett sci fi-pris. Vilket gjorde det hela rätt märkligt när det var en svart person som vann det som alltså skulle ha ett förgyllt anlete av en rasist hemma på sin hylla.

Alltså. Om man bara tittar på en persons verk så är det inte ett vitten viktigt. När man använder en person som en symbol för något bör man däremot titta på allt som denna står för. Med detta sagt så är det ju så att just konstnärer har fjäskat för makthavare jävligt länge eftersom det alltid har varit makthavarna som har betalat deras lön.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Finns ju massor med stora konstnärer, författare, musiker och filmskapare som hade näsan upp i Lenins och Stalins skithål till exempel. Men de gör dem inte sämre konstnärer.

Dali är lite udda för att han, åtmindstone tidvis, stödde Franco. Som var mindre populär bland konstnärer. (...fast innan WW2 var det inte ovanligt med flört med fascism och nazism även bland kulturarbetare.)
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Jag tycker annars att det är rätt kul att han gick från att vara någon typ av anarkist till att stödja Franco, även om han mest verkade vara en fegis, om man skall tro Orwell.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,504
Radioaktiv said:
Jag tycker annars att det är rätt kul att han gick från att vara någon typ av anarkist till att stödja Franco, även om han mest verkade vara en fegis, om man skall tro Orwell.
Min grundinställning är att tro på Orwell så det är inga problem :gremwink:
 
Top