Nekromanti SAKNAS: Hermetisk Magi, Mystiska Förmågor & magitabeller

Gobblewix

Veteran
Joined
8 Mar 2016
Messages
9
Jag köpte Fantasy! v 3.0 häromveckan och läser nu på för att spelleda om några månader.

På sida 15 angående magiker så nämns det på slutet dessa tre referenser (Hermetisk Magi, Mystiska Förmågor & magitabeller), som sedan inte alls verkar finnas i boken. I magikapitlet nämns de inte alls. Hur skall magiker spelas?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
De ska med i den kommande expertboken är det tänkt, och ska inte alls vara med alls i grundboken. Glömde stryka, och alla korrare missade också. My bad.
 

Gobblewix

Veteran
Joined
8 Mar 2016
Messages
9
En annan kort fråga: Är det korrekt uppfattat att det endast går att hela upp KP med besvärjelser, ej TKP?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det här gäller i grundboken:

De som använder Lärd magi börjar spelet med alla trollformler som finns i listan Enkla besvärjelser (se sidan 50) samt tre vanliga besvärjelser. De får sedan välja en ny besvärjelse som motsvarar deras nivå i Förmågan Magi, varje gång deras nivå i den ökar.

Magiker som istället använder Vild magi använder reglerna på sidan 62. De använder naturligtvis inga färdiga trollformler.



...sen får vi se var vi hamnar i expertboken, den är under ständig manus-revidering åtminstone ett halvår till...
 

Gobblewix

Veteran
Joined
8 Mar 2016
Messages
9
Arfert;n164022 said:
Det här gäller i grundboken:

De som använder Lärd magi börjar spelet med alla trollformler som finns i listan Enkla besvärjelser (se sidan 50) samt tre vanliga besvärjelser. De får sedan välja en ny besvärjelse som motsvarar deras nivå i Förmågan Magi, varje gång deras nivå i den ökar.

Magiker som istället använder Vild magi använder reglerna på sidan 62. De använder naturligtvis inga färdiga trollformler.



...sen får vi se var vi hamnar i expertboken, den är under ständig manus-revidering åtminstone ett halvår till...
Så en ny besvärjelse per nivå magi som ökar.

På sida 49 under Magi står det annorlunda, att ökningen är:
Magi på nivå 2: 2 nya besvärjelser
Magi på nivå 3: 2 nya
Magi på nivå 4 o uppåt: 1 ny

Det står också: "En magiker på nivå 2 kan välja en ny besvärjelse från nivå 1 eller nivå 2"
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag skulle köra på en ny besvärjelse per nivå, samt att man kan rollspela sig till flera, som en del av spelet.. typ "om du hjälper mig att finna föremål X i drakens grotta, så kan jag lära dig besvärjelsen Y".

Ser också att jag skulle anlitat dig som korrläsare. ;)
 

Gobblewix

Veteran
Joined
8 Mar 2016
Messages
9
Det var så jag tänkte mig spela också. Dock med modifikationen för Lärda Magiker (som vi nu pratar om) att de börjar med 5-6 Enkla Besvärjelser och sedan får välja 2 nya vid en ökning i maginivå.

Haha, ja jag gillar att läsa regler men det här spelet och systemet är helt nytt för mig.
 
Top