Nekromanti Saknar orcher!

Janus

Veteran
Joined
2 Jun 2001
Messages
36
Location
Gôteborg, Linné, lägenhet, stol.
Jag har spelat DoD6 sedan det kom ut och har tyckt att det är ett oehört bra rollspel. Men jag saknar en sak. Nämligen orcher. De har ju alltid varit den huvudsakliga fienden. Gröna,fula och ondsinta. Orcher kan man ha överallt.
Det finns ju vissa motsvarigheter i grundboken. Som t.ex. skogstroll liknar ju gobliner väldigt mycket. Men det finns inte någon som man kan använda som motsvarighet till orcher. Gråtroll kanske går men enligt mig är de lite för bra för att användas på orchsättet. Skogstroll är för små och stentroll är för stora. Gråtrollen ligger där i mellan men den skapar ingen riktig balans. Den är mer likt ett stentroll en den är likt ett skogstroll. Jag ser mer ett gråtroll som en rese. Men såklart kan man ju skapa egna orcher eller använda sig av de som finns i de äldre utgåvorna. Jag kan bara hoppas att de finns i Jorges bestiarium.

Janus

If you dance with the devil the devil don't change, the devil changes you
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Detta har diskuterats tidigare

Det är så att Riotminds hade med Orcher till DoD6 ända fram till slutet av produktutvecklingen. Då indåg man att Orcher inte skulle passa i Trudvang. Man beslöt att "ta bort" orcherna. "ta bort" innbar inget annat än att man byttade ut ordet Orch som fanns i regelboken mot ordet Gråtroll.

Allt som står om Gråtroll stod oxå om Orcherna. Så vill du ha Orcher ta bort ordet Gråtroll och ersätt det med Orch för det är så Orcherna skulle ha varit om Riotminds valt att ha kvar dem.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Gråtroll kanske går men enligt mig är de lite för bra för att användas på orchsättet."

Kul att du säger det, med tanke på att endast namnet är ändrat och är detsamma som orcher, men har namnet Gråtroll eftersom orcher inte passar i en nordisk inspirerad värld.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
Men orcher är elakare

Men ändå, orcher är ju dom där som man kan klämma in var som helst och hur som helst. Har rollpersonerna tråkigt, släng in en Orch attack, har dom för många grejor så låt dom bli rånade av ett Orch gäng.

Orcherna är helt enkelt dom där elaka, onda, vildsinta, djuriska, bestar som passar in överallt. /images/icons/smile.gif

Så ja för Orcher!


Nightfang som hatar att stöta på Orcher med armbost och elak spelledare

Insanity is just a state of mind...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Eller...

...så skulle man kunna säga så här:

Men ändå, troll är ju dom där som man kan klämma in var som helst och hur som helst. Har rollpersonerna tråkigt, släng in en troll-attack, har dom för många grejor så låt dom bli rånade av ett troll-gäng.
Trollen är helt enkelt dom där elaka, onda, vildsinta, djuriska, bestar som passar in överallt.
Så ja för Troll!

;-)

Magnus


Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
Det kan man ju de me...

men enligt min ärketypiska troll bild så är troll stora och starka, och slår lätt ner rpna med sina feta klubbor och yxor...

Nä men andledning till de är väl för jag har fått de där steriotypiska bilden av orcherna genom vårat DoD spelande och enligt mig så är inte trollen i John Bauer stil utan, stora, starka, människoliknande, mörkhyade varelser.

Men det är ju helt upp till SL hur han vill orcher och troll skall se ut.


Nightfang som faktisk är mer rädd för orcher än troll...

Insanity is just a state of mind...
 

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
jag har samma problem

Jag menar hur kan Troll målade utav John Bauer vara ondskans redskap och allmän plåga för våra hjältar?
Dessa stornäsade karismatiska varelser är ju mer människor än vad vi är!

Nåja *suck*, det finns ju rötägg bland trollen oxå, precis som inom vilken annan ras som helst...

<A HREF="http://www.lysator.liu.se/runeberg/jbauer/" target="_new">http://www.lysator.liu.se/runeberg/jbauer/</A> -för dem som inte vet vad jag skriver om.

Nä, men usch fy på mig, orcerna har ju bara ändrat namn, de har ju inte alls fått stor näsa och glada ögon och annan hudfärg.
Bäst att tvätta munnen lite fort och rabbla på bönen "troll-är-orcer" ett par hundra gånger till.

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134
 

trollet

Warrior
Joined
5 Dec 2000
Messages
320
Location
jönköping
vist håller med dig innan så mötte man orcher i nästan varje äventyr men nu så finns dom inte. det är ju litte synd men vist så kan man ju göra sina egna. /images/icons/smile.gif
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
Exakt!

Troll skall vara elaka och inte gulliga!

Men om dom bara ha döpt om orcherna i DoD 6:an så får man la ta fram tippex och bläck penna och rätta till de... /images/icons/wink.gif


Nightfang som skulle bli jätte rädd om det kom ett bauer troll i DoD med en stor yxa /images/icons/tongue.gif

Insanity is just a state of mind...
 

trollet

Warrior
Joined
5 Dec 2000
Messages
320
Location
jönköping
Re: Det kan man ju de me...

Vist jag håller med dig att troll ska vara stora och elaka.
och att orcherna är "normal" stora.
 

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
neeeehh!


Troll skall vara elaka och inte gulliga!


Jag vill minnas att det finns en hel del elaka troll i de sagor jag har läst, mem det finns den andra sorten med!

Att man är elak, girig och sur behöver inte betyda att man för den saken skull anfaller hjältar på löpande band, vilket orcer gör, men så vitt jag vet inte de troll bauer har målat.

Men det finns som sagt dummisar inom hos alla kulturer och raser, så varför inte hos trollen? ehh.. förlåt, jag menar orcerna..
Moduler, bilder och historier/krönikor från <A HREF="http://www.riotminds.com">RM</A> får visa hur det egentligen står till, för jag är smått förvirrad. Att inspireras utav Bauer och sedan koppla hans bilder till orcer är i alla fall för mig lika svårt att föreställa sig som en 4:e (eller 5:e beroende på hur man räknar) grundfärg.



jonix -vars obsvarade kärlek till det kända "bauer trollet/orcen" i <A HREF="http://www.lysator.liu.se/runeberg/jbauer/08.jpg">"pojken som aldrig var rädd"</A>, håller på att knäcka honom..

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134
 

Janus

Veteran
Joined
2 Jun 2001
Messages
36
Location
Gôteborg, Linné, lägenhet, stol.
Vad jag menar...

är att gråtrollen är lite för bra för att vara orcher. Orcher brukar väll inte ha 18 styrka eller?

If you dance with the devil the devil don't change, the devil changes you
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Vad jag menar...

"är att gråtrollen är lite för bra för att vara orcher. Orcher brukar väll inte ha 18 styrka eller?"

Det är möjligt och visst Orcherna hade inte styrka 18 i tidigare versioner. MEN de Orcher som var på gång till DoD6 hade haft det, kan tänka mig att det hänger ihop med förändringar som gjorts i spelet. Så som sagt, vill du har orcher Tipexa över ordet Gråtroll och skriv orch. Och som jonix har skrivit så är det bästa att man hela tiden säger sig själv om man nu saknar orcherna att "Gråtrollen är orcher"

Det viktigaste är dock att ni har kul oavsett vilka varelser ni möter.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Hasse on 2001-06-06 20:26.</EM></FONT></P>
 

Janus

Veteran
Joined
2 Jun 2001
Messages
36
Location
Gôteborg, Linné, lägenhet, stol.
Re: Vad jag menar...

Jag skrev fel i förra meddelandet. Gråtroll har 18 i storlek i boken. Som enligt min mening gör dem för stora för orcher. Om ni kollar i Vildhjarta så har Bergting ritat två väldigt stora gråtroll.

If you dance with the devil the devil don't change, the devil changes you
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Re: Eller...

"<EM>Men ändå, orcher är ju dom där som man kan klämma in var som helst och hur som helst. Har rollpersonerna tråkigt, släng in en Orch attack, har dom för många grejor så låt dom bli rånade av ett Orch gäng.

Orcherna är helt enkelt dom där elaka, onda, vildsinta, djuriska, bestar som passar in överallt. </EM>"

"<EM>Men ändå, troll är ju dom där som man kan klämma in var som helst och hur som helst. Har rollpersonerna tråkigt, släng in en troll-attack, har dom för många grejor så låt dom bli rånade av ett troll-gäng.
Trollen är helt enkelt dom där elaka, onda, vildsinta, djuriska, bestar som passar in överallt.</EM>"
Ah! Du gjorde en "riotmindare". /images/icons/smile.gif

/[color:green]Han</font color=green> som hatar att stöta på orcher med en förförare och en elak SL
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Ursäkta...

...men vad menas med:

...som hatar att stöta på orcher med en förförare och en elak SL

Nytt yrke = Förförare

Suspekt äventyrsidé = Stöta på orcher

Magnus ;-)

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Ursäkta...

<I>Nytt yrke = Förförare
Suspekt äventyrsidé = Stöta på orcher</I>

Tja, se Eon-artikeln om kunskapare i nån av de senaste Codex... (-:

"Nu måste vi bara hitta orchfurstens skattkammare!"
"Den ligger i näst sista rummet på nedersta våningen, bakom ett vaktrum med fem orchkrigare i. Det finns en fallucka en halvmeter innanför dörren."
"Öh... Hur tusan kan du veta DET!?"
"Säger jag inte!"

--
Åke
 
Top