Nekromanti Saknar ÄP-förteckning

Astrolite

Veteran
Joined
25 Nov 2000
Messages
1
Location
Piteå, Sverige
En sak jag irriterade mig lite på i Dod v6 var deras bristfälliga beskrivning av Äp-utdelningen, "30-50 poäng för ett lättare äventyr och upp till 500 för ett svårare" visst den erfarenhet man har från DoD och andra spel gör att man känner på sig vad som är lämpligt och kan hitta på ett lämpligt värde men det skulle ändå varit bättre om det funnits en bättre beskrivning.

Angående alla klagomål jag har läst på listan angående vapen-rustnings restriktioner så tror jag att det mer är tänkt åt nybörjare, när strävan ligger mer på att få en bättre karaktär än att spela för att ha roligt.. alla vana rollspelare hittar regler som inte är trivsamma och slopar dem eller hittar nya..

I am your avatar
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
30 till 80 ÄP för en grupp Amatörer och ett äventyr som ligger på "Normal" svårighetsgrad, hur man nu definierar det, har jag funnit att vara en bra siffra. Att sätta ett antal 1-10 ÄP per delmål i äventyret som rpna ska uppnå är också en fungerande ide.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
ÄP

Jag kommer att ägna en liten del av Vinterskogens hemlighet till att diskutera detta. Endast en liten del, visserligen, men jag hoppas att få hjälp av RiotMinds att sätta ett bra värde på ÄP, som blir olika mycket beroende på hur man lyckats lösa gåtan.

Detta gör visserligen att äventyret kanske dröjer lite till, och då kanske jag får stryk av nån upprörd forumdeltagare... ;-)

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,478
Location
Stockholm
Re: ÄP

*smack!*

- d -

dilandau@another.com | se.spel.rollspel
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,478
Location
Stockholm
Med utgångspunkt från det som står i boken se man efter lite beräkningar att det tar c:a 16 äventyr för en krigare att bli legend.

- d -

dilandau@another.com | se.spel.rollspel
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Då har man en SL som är lite för generös med ÄP, men det är som sagt ganska mycket upp till varje SL hur mäktiga RP han vill ha och hur mycket han vill att de ska få jobba för det. För detta går det nästan inte ge riktlinjer, då det varierar enormt mellan olika SL och spelargrupper.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,478
Location
Stockholm
Inte nödvändigtvis för mycket. Om det lättaste äventyret är värt 30 och det svåraste är värt 500, borde det genomsnittsliga äventyret vara värt 265.

- d -

dilandau@another.com | se.spel.rollspel
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Jupp...

Då har man en SL som är lite för generös med ÄP, men det är som sagt ganska mycket upp till varje SL hur mäktiga RP han vill ha och hur mycket han vill att de ska få jobba för det. För detta går det nästan inte ge riktlinjer, då det varierar enormt mellan olika SL och spelargrupper.

Desstuom varierar det mellan spelare... Olika spelare hanterar mäktiga karaktärer olika väl.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Tja, det beror ju på hur du definierar skalan. Jag ska ge några exempel hur jag värderar saker, samt några exempel på äventyr som jag skulle belöna med det antalet ÄP.

För mig så är 500 poäng ett äventyr som är avslutningen på en kampanj där rpna typ räddat världen från säker undergång. Exempel här skulle bli "den femte konfluxen".

256 ÄP om du säger skulle innbära något i stil med att rpna avvärjer ett inbördeskrig eller utför något annat liknande dåd som är mycket svårt, så svårt så att det är mycket stor sannolikhet att de inte klarar av det, men inte så att hela världen hänger på det ifall de misslyckas. Exempel här skulle bli "Kristalltjuren, Barbia".

100 ÄP skulle för mig motsvara ett äventyr som är mycket svåra men sannolikheten att rollpersonerna klarar det är förhållande vis stor om de inte begår några större tabbar. Exempel här skulle bli "Oraklets fyra ögon".

30-50 ÄP skulle för mig motsvara ett äventyr som är svårt, men chansen att rpna skulle misslyckas totalt är inte så stora. Ett exempel här skulle vara "Djupets fasor, Torshem" eller något av de mer normala äventyrena där inte rollpersonerna har en så svår uppgift att deras misslyckande får några större katastrofala effekter.

Men som sagt, detta är vad jag skulle värdera och går efter, olika SL bedömmer sådant olika och referenserna i regelboken är ju ungefär minimum och maximum, något som man inte kan räkna medelvärde på utan får använda sunt förnuft för att bedömma hur många ÄP rollpersonerna ska få. Varenda erfaren SL vet att balansera belöningar i form av erfarenhet, ÄP, eller vad de valt att kalla det i de olika rollspelssystemen efter hur snabbt han vill att rollpersonerna ska utvecklas. Det är något som man som nybliven SL kan ha svårt för men efter ett tag så börjar man få in känslan för hur mycket man bör ge, man får inte ge för lite för då tycker spelarna att det är tråkigt och man får inte ge för mycket för då blir rollpersonerna så skickliga att de inte längre finner äventyren spännande och utmanande, och därmed oftast ledsnar på rollpersonerna de spelar.


/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,478
Location
Stockholm
Det är sannt som du säger, regelboken är inte till mycket hjälp för att avgöra hur mycket ÄP man bör ge. Men att ge Djupets Fasor 30-50 är nog i minsta laget. Ett av de få exempel som ges i regelboken är ju att det är värt 30ÄP att eskortera nån handelsman genom skogen och kanske avvärja någon rövarattack. Djupets fasor är _aningen_ mer krävande än så.

- d -

dilandau@another.com | se.spel.rollspel
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 
Top