Nekromanti Saknaden av Fordon/ PTB/ PBV M.M

Blaze

Veteran
Joined
19 May 2006
Messages
12
Har nyligen införskaffat Neotech 2 med sammtliga komplement.. men ingenstans näms Fordon eller bepansrade fordon.. eller regler kring dessa :gremfrown:
eller har jag missat något..? Regeltekniska och speltekninska riktlinjer är det som behövs för min del.. fordonen kan jag fixa själv.. så hur går jag tillväga för att berika min spelvärld med dessa?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Det stämmer att sådant saknas i Neotech. Det är lite av en miss - givetvis bör det finnas regler för skottsäkra fordon om inte annat. Iofs kan du använda de skyddsvärden som anges för olika material, bland annat skottsäkert glas, i grundboken. Det ger en vägledning om inte annat.

För militära fordon finns det ingen information eftersom Neotech inte framförallt är ett krigsrollspel. Data för sådana kommer i sinom tid dyka upp i en Militech-modul.

Jag kan dock tipsa dig om att Bastardo har skrivit ett par moduler som berör militära fordon och vapen, du kan hitta dem här på NoGo .

/RipperDoc
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Sakna ej fordon mera!

De flesta projekten är dock fortfarande i produktionsfas men kolla in de här dokumenten, jag tror att det kan vara något för dig. Det första är rena stridsfordonsregler och det andra är ett speciellt fordonsformulär. Kom ihåg att bägge dokumenten än så länge bara är utkast.

På NoGo finns i nuläget för övrigt åtminstone ett separat stridsfordon som kör med dessa regler. Kan lägga upp fler också om det finns intresse.

Regler Strid tunga fordon

Fordonsformulär

Kommentera gärna - maila eller här via forumet. Mycket nöje!
 

Vovven

Veteran
Joined
15 May 2006
Messages
59
Location
Örebro (Mittens rike)
Re: Sakna ej fordon mera!

Varför är det färre rutor på funktion och antändning när det är fler tärningar. (Skaderna)

Lite dåligt formulerat av mig, hoppas du förstod vad jag menade ändå :gremwink:
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Re: Sakna ej fordon mera!

Antagligen för att ett skadat fordon är lättare att skada ännu mer... Kanske? *gissar friskt*

Men det ser ganska sjysst ut iallafall... *gillar bra formulär*
En av de verkligt bra sakerna med Neogames, dom gör massor av olika formulär som går att använda till det mesta som man skulle vilja ha formulär till... Asbra! :gremlaugh:
 

Blaze

Veteran
Joined
19 May 2006
Messages
12
Re: Sakna ej fordon mera!

Trevligt! :gremsmile: det var PRECIS något sådant jag var ute efter *tackar och bockar*

Jag har själv satt av och tillverkar för tillfället ett "litet" "Fordons Tillägg" med snygga bilder och specifikationer..
samt ett mer militärt tillägg med lätta stridsfordon Undrar om det finns ett stort intresse för detta?
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Re: Sakna ej fordon mera!

Lägg upp det här så folk kan läsa det. Det är garanterat uppskattat.
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Re: Sakna ej fordon mera!

Som sagt det här är bara på idéstadiet än så länge. Ni är mer än gärna välkomna att speltesta och mixtra med tankarna efter eget bevåg.

Idén är väl, precis som K7e9 gissade, att ju större skada som åsamkas ett fordon, en mekaniserad vapenpjäs eller en elektromekanisk automatbunker osv.. desto lättare blir det att tillfoga ytterligare skada så att hela systemet/maskineriet/elektroniken havererar. Detta sker genom två vägar. Dels blir det svårare att slå mot funktionsvärdet (dvs testa om fordonet fortfarande fungerar), och dels stegras risken för att nästa projektil/skada ska tillfoga ännu mera "grus" i det hela. :gremlaugh:

Samma teori gäller för antändningsrisken. Ju större skada tillfogad, desto mera utsatta blir fordonets brandfarliga områden, funktioner och system.
 

Blaze

Veteran
Joined
19 May 2006
Messages
12
Framgång på Fordons modul än så länge

Nu har jag spånat lite.. fixat och donat.. visst layout och sådär kommer att fixas.. men man kan kalla det en "liten" sneakpreviev.

Jag funderat över att skippa och få plats med så många fordon som möjligt och istället skriva stämmningstexter till varje fordon..

Kommentarer och kritik, hit nu! :gremlaugh:
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Re: Framgång på Fordons modul än så länge

Istället för att skriva en massa översiktliga listor om olika typer av fordon är det nog bättre idé att som du säger, ange ett par fordon - inrikta sig på dessa och skriva stämningstexter, intressanta data osv.

Den officiella neotechmodulen "Equip" kommer ändå att ta upp det mesta i fordonsväg rent översiktligt, så din idé om att gå in på detalj kring ett par stycken tror jag skulle vara en kul väg att gå.

Btw: Audin RSQ ser helt klart fin ut. Men tills dess att jag får stålar över så håller jag mig till min egen kära pärla -> En sk autovan "ARON-500" ett lyxåk för sin tid (årgång 2036), idag en veteranare men likväl med nästan oöverträffad körglädje. Dessutom inte en skråma, inte en rostfläck. Scannad flera gånger per år det senaste decenniet. Endast tre ägare. En pärla! (SE bifogat)
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Framgång på Fordons modul än så länge

Jättebra! Fast fordonsdesignen kan nog vara ännu lite mer futuristiskt. Corvette C6 är ju inte direkt ny år 2059...

Bastardo har rätt i att Equipe kommer att innehålla massa fordon, men inte detaljbeskrivna för varje fordonsmodell - bara för fordonstyp. Så stämningstexter, lite bilder och detaljerade specifikationer är rätt väg att gå!

/RD
 
Top