Eon Saknade vapen i Eon V

Erebus

Veteran
Finns det någon anledning att det saknas vapen i Eon V som fanns i Eon 3?
Jämför grundböckerna här, inte alla expansioner som kommit till Eon 3.
Vet att några bytt namn i Eon V jämfört med Eon 3. Och jag har inte kollat hur det ser ut med Eon IV i jämförelse men vet att vissa av dom fanns med där medans andra saknades som finns i Eon V.

Dessa är dom jag hittade vid en snabb koll:

Dolkar
Sahlamdolk

Svärd
Niamhsvärd
Lelldorinsvärd
Lyfalisvärd
Tiraksabel
Mûhadinsabel

Yxor
Vedyxa
Krell-Hirkharz

Klubbor
Krell-Zar

Armborst
Doublearmborst

Det enkla svaret är att vi tog med så många vapen vi kunde baserat på det utrymme vi kunde ge dem. Prioriteringen för vilka vapen som kom med blev därför ungefär som följer:

Prio 1: "Generella" vapen som inte har en uttalat kulturell anknytning (ex: Långsvärd och Jaktspjut)
Prio 2: Om ett kulturellt vapen och ett generellt vapen är konceptuellt snarlika, prioritera det generella (ex: Kroksabel vs Mûhadinsabel)
Prio 3: Kulturella vapen som är synnerligen ikoniska för Eon (ex: Kraggsvärd är viktigare än Krell-Hirkarz)
Prio 4: Jämn-ish fördelning av kulturella vapen för de folkslag som har sådana

Detta innebar tex att vi behövde välja vilket av alvsvärden som skulle vara med i grundboken, då alla inte kunde vara med. Jag minns inte exakt vad det var som fick oss att välja Carwellan över tex Niamh eller Lyfali, men jag tror att det hade ngt att göra med deras spridning (geografiskt eller mellan alvstammar)

Tror alla de vapen du letar efter finns i strid, skulle du behöva speldata för något av dem så skriv här så kan jag säkert gräva fram dem

Back