Saker som känns som att de är med "för att det ska vara så"

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,232
Ytterligare saker som är med "för att det ska vara så"? Självklart yrken som inte har med spelets grundpremiss att göra. I exempelvis den senaste amerikanska utgåvan av Call of Cthulhu finns mängder av yrken. Man kan exempelvis spela butiksinnehavare, brandman, sjöman, prostituerad och missionär. Varför inte bara börja som utredare direkt? Det heter ju Investigator Handbook och de flesta scenarion är någon typ av utredningar. Räcker det då inte med utredande yrken? Visst, jag fattar att någon KAN ha varit rörmokare tidigare, men vad tillför det spelet? Dessutom upptar yrkena rätt många sidor. Jag hade hellre velat ha mer stöd för utredningar eftersom det är (?) spelets huvudfokus - inte mellankrigstiden i största allmänhet.
Är inte poängen att de tar med sig olika kompetenser till utredningen? Väldigt få personer i världen kan ha "mythos-utredare" som jobb. Butiksinnehavaren är nästan den enda jag tycker verkar helt poänglös där.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,424
Location
Nirvana
Är inte poängen att de tar med sig olika kompetenser till utredningen? Väldigt få personer i världen kan ha "mythos-utredare" som jobb. Butiksinnehavaren är nästan den enda jag tycker verkar helt poänglös där.
Det finns ju detektiver, poliser, journalister och ytterligare några yrken som verkligen passar för utredningar i Lovecraft-stil. Att väldigt få har som yrke att vara mythos-utredare tycker jag inte spelar någon roll eftersom det är dem spelet handlar om (eller borde handla om). Jag tycker inte att exempelvis en brandman eller servitör konceptuellt tillför något. De är inte mer relevanta än exempelvis bagare eller brevbärare, två av många yrken som inte finns med i spelet.

För mig är alltså inte setting detsamma som en hel värld. Jag tror att den som försöker täcka allt lätt tappar fokus. Och mer av allt-världar blir lätt både mycket omfattande och svåra att använda…
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,232
Det finns ju detektiver, poliser, journalister och ytterligare några yrken som verkligen passar för utredningar i Lovecraft-stil. Att väldigt få har som yrke att vara mythos-utredare tycker jag inte spelar någon roll eftersom det är dem spelet handlar om (eller borde handla om). Jag tycker inte att exempelvis en brandman eller servitör konceptuellt tillför något. De är inte mer relevanta än exempelvis bagare eller brevbärare, två av många yrken som inte finns med i spelet.
Brandmannen kommer att vara MVP när ni möter Cthuga, just sayin'.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,316
Location
Göteborg, Lindome
Det finns ju detektiver, poliser, journalister och ytterligare några yrken som verkligen passar för utredningar i Lovecraft-stil. Att väldigt få har som yrke att vara mythos-utredare tycker jag inte spelar någon roll eftersom det är dem spelet handlar om (eller borde handla om). Jag tycker inte att exempelvis en brandman eller servitör konceptuellt tillför något. De är inte mer relevanta än exempelvis bagare eller brevbärare, två av många yrken som inte finns med i spelet.
Om du inte tycker att en brevbärare passar som utredare har du aldrig försökt lista ut vad lätt berusade svenskar har skrivit för adress på det där vykortet från Mallis. :cool:
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
820
Location
Umeå
Det är ju awesome! :D
Jag blev plötsligt inspirerad att damma av och färdigställa mitt 20 år gamla Castle Falkenstein-hack "Afternoon Tea Time with Dwarves and Orks on the Cheerful Slopes of Mount Doom" som försökte bryta alla tropes inom fantasy-genren. Blev dock lite väl mycket "buskis" vid provspelandet.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,322
Location
Kullavik
Det finns ju detektiver, poliser, journalister och ytterligare några yrken som verkligen passar för utredningar i Lovecraft-stil. Att väldigt få har som yrke att vara mythos-utredare tycker jag inte spelar någon roll eftersom det är dem spelet handlar om (eller borde handla om). Jag tycker inte att exempelvis en brandman eller servitör konceptuellt tillför något. De är inte mer relevanta än exempelvis bagare eller brevbärare, två av många yrken som inte finns med i spelet.

För mig är alltså inte setting detsamma som en hel värld. Jag tror att den som försöker täcka allt lätt tappar fokus. Och mer av allt-världar blir lätt både mycket omfattande och svåra att använda…
Jag har länge tänkt att det är coolt att RP vävs in i storyn genom att ta roller som redan etablerade SLP´s. När jag läser "Butiksinnehavare" så tänker jag Silas N'Kwane (JuJu-house i NYC) eller Faraz Najjar (butiksägare i Kairo) från Masks of Nyarlathotep. Kunde blivit coolt att någon av dessa istället blev RPs.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,783
Location
Stockholm
Vete tusan om jag tycker att Montsegur, A Taste of Murder eller Polaris hade blivit bättre av att man tar bort slutmekaniken, dock. Jag gillar ju öppna slut, så jag kan absolut tänka mig ett spel med en slutspelsmekanism som hade varit bättre utan, men kan inte riktigt komma på något.
Nej, helt klart, men jag är inte så säker på att de gör spelen så mycket bättre heller. De är bra spel, men att det finns ett "slut" känns mer som en designkonvention än att det faktiskt ger så mycket.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,424
Location
Nirvana
Jag har länge tänkt att det är coolt att RP vävs in i storyn genom att ta roller som redan etablerade SLP´s. När jag läser "Butiksinnehavare" så tänker jag Silas N'Kwane (JuJu-house i NYC) eller Faraz Najjar (butiksägare i Kairo) från Masks of Nyarlathotep. Kunde blivit coolt att någon av dessa istället blev RPs.
Men då i ett specifikt scenario, eller?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,783
Location
Stockholm
Kan inte minnas senast jag läste ett äventyr som innehöll onödig bakgrundsinformation men jag förstår att den grejen lever kvar. Det finns mycket "mer är bättre"-tänk i rollspelshobbyn.
Jag läser förvisso inte så mycket äventyr men exempel skulle kunna vara allt jag läst till oWoD och nWoD, allt till Symbaroum, allt jag läst till Force and Destiny, åtminstone en del till CoC (kan ge exempel sen men kan nog ge lika många exempel som är mer sakliga).

Det landar väl tillslut i vad en anser är "onödigt" vilket ju är lite subjektivt :)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,232
Sedan känns inte bakgrundsinformation onödig om den är bra för SLs förståelse även om den aldrig direkt kommer i spel. Den som begriper världen har högre chans att presentera den sammanhängande.

Exempel: Det är knappast meningen att spelarna eller rollpersonerna någonsin ska förstå vad Aboriginies i Blue Planet är, men om SL vet är det lättare att presentera mysterier som är logiskt sammanhängande. ”THE TRUTH” i SLA Industries förklarar den logiska infrastrukturen för hur den bisarra världen fungerar (inte ens avsedd för SL).

”So, THE TRUTH! Yes, there is a rhyme and reason for SLA Industries' bizarre universe, one that brings everything together and makes things make sense without making sense itself. This does not make any sense but that's how Nightfall rolls. One thing to keep in mind is that THE TRUTH is not a sourcebook in the way that, say, Dirty Secrets of the Black Hand is. THE TRUTH is an in-house document, written to keep the fluff straight and to keep freelancers from screwing with the direction Dave Allsop and his merry band wanted to take SLA Industries into.”
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,150
Location
Stockholm
Den stora mängden strids besvärjelser, färdigheter och liknande kontra icke sådana i L5R, speciellt eftersom spelet presenter sig som att det kan handla om så mycket mer än att slås, ex. politiska intriger, vara den lokala herremannen och liknande.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,232
Den stora mängden strids besvärjelser, färdigheter och liknande kontra icke sådana i L5R, speciellt eftersom spelet presenter sig som att det kan handla om så mycket mer än att slås, ex. politiska intriger, vara den lokala herremannen och liknande.
Känns som ett helt uppenbart spel att ha Social Combat i? Många spel (kanske in L5R, dock) skulle vinna på att ha ett generellt konfliktlösningssystem snarare än ett stridssystem.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,783
Location
Stockholm
Ett kul exempel på settingmaterial som sällan kommer i spel är ju team Serex Attios gömställe i väktarens vrede där det dela ges en massa bakgrund till deras eskapader och sen, det som fick mig att skratta högt när jag läste det:

...någon obskyr ledtråd utan riktig relevans som är supergömd och som till och med beskrivs i äventyret som något spelarna inte är tänkta att hitta. Ledtrådar som inte ska hittas känns dom peak "onödig information" för att spela äventyret. Som SL gillar jag djupet men det hade gärna fått sorteras ut lite bättre xD
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,424
Location
Nirvana
Att det behövs både färdigheter och grundegenskaper, väldigt många spel skulle fungera nästan likadant om man bara hade en av dom.
Precis. En spelskapare som introducerar nya färdigheter introducerar förmodligen också något nytt man kan misslyckas med (eller åtminstone vara okunnig i). Om det resulterar i att SL undanhåller mer information, så tror jag att det är bra att fundera på vad poängen med det undanhållandet är. Det kan ju vara relevant i många genrer, exempelvis mysterielösande. Men det kan också leda till att SL görs till en allsmäktig Expert som sitter på all relevant info.
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,150
Location
Stockholm
Känns som ett helt uppenbart spel att ha Social Combat i? Många spel (kanske in L5R, dock) skulle vinna på att ha ett generellt konfliktlösningssystem snarare än ett stridssystem.
Social strid finns, det finns dock inte så många besvärjelser, magiska tatueringar, eller annat som är till för det.

Och det är väldigt få administrativa eller godsägare färdigheter alls. Tror inte jag har sett någon besvärjelse som presenterades som användbar för jordbruk (vilket är väldigt viktigt i en jordbruks ekonomi) eller rörande segling/fiske.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,232
Och det är väldigt få administrativa eller godsägare färdigheter alls. Tror inte jag har sett någon besvärjelse som presenterades som användbar för jordbruk (vilket är väldigt viktigt i en jordbruks ekonomi) eller rörande segling/fiske.
Där är RuneQuest helt klart annorlunda - besvärjelser som Bless Animal, Bless Crops, Bear Fruit, Accelerate Growth, Sunripen, Plow, Rain, Tame Bull...
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,322
Location
Kullavik
Men då i ett specifikt scenario, eller?
Ja, eller säg kampanj (som just Masks) så har man att göra en stund. Inget säger att butiksinnehavaren inte kan fortsätta in i fler äventyr (om han nu överlever och dessutom vill fortsätta driva butik). Kanske kan bli en take på Mutant Hindenburgs "affärsrörelse"-feature? :)
 
Top