Nekromanti Saker som inte varit inspiration!

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Rollspelarkultur – För alla er som vill diskutera kultur, såsom litteratur och film, som kan användas som inspiration till rollspel.
Bah! Saker som inte inspirerat är:

Bingolotto (stay away evil you!).

//erik. minimalist
 

Hellectrician

Veteran
Joined
29 Aug 2003
Messages
152
Location
Lapplands Väsby
Re: Bingolotto the RPG

Va!?

Har du missat tjusningen att spela en lvl 14 programledare av rasen "Gunde", vars främsta färdigheter är "koleriskt hojtande" och "pensionärs-berikande"? Stackare. :gremgrin:
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Gunde är inte en ras...

det är väl mer ett yrke, i det här fallet? Ifall det är en ras säger jag bara... "We must not let them procreate."
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Gunde är inte en ras...

Jag skulle nog hellre vilja säga att "Gunde" är en ärketyp. Han har inte lika högt värde i "Folklighet" som exempelvis "Loket" eller "Oldsberg".

Hmm, det här skulle nog kunna bli ett sjukt kul rollspel, eller kanske inte :gremtongue:

/Seinet Wintermute - Skall tvätta nu
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,937
Location
The Culture
Jag skrev en gång...

... Ulf Ekman - rollspelet

Det var inte bra, men vi hade kul när vi skrev det. Det gick ut på att tala i tungor och bränna häxor.

Så inspiration går att hitta i allt, utom dokusåpor.

/tobias
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Re: Jag skrev en gång...

Så inspiration går att hitta i allt, utom dokusåpor.
Vad yrar du om? Dokusåpor är ytterst bra material för inspiration, i alla fall om man spelar intrigrollspel. Sen att man blir tvungen att mixa om lite är ju en annan sak, att Farmen-Linda hånglade med Farmen-Hans och Farmen-Bengt nu är avundsjuk är inte alls lika spännande som att Greve Ofts (jag är bra på det här med namn) fru, Grevinnan ... Agneta har ett förhållande med köpmannen Knut, och att Greven planerar att låta en olycka hända sagda köpman...

Dokusåpor är UTMÄRKTA till precis allt! Man kan till och med använda deltagarna som grundkoncept till monster :gremwink:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,937
Location
The Culture
Om dokusåpor (OT)

Jag tror säkert att det går att hitta inspiration i dokusåpor om man är lagd åt det hållet. Mitt problem är att jag, efter att ha tittat på en dokusåpa i mer än en minut, vill begå självmord med en rostig skridsko hellre än att leva i en värld där sådana människor existerar och får vara med i TV.

/tobias
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Om dokusåpor (OT)

Bara så ni vet, det svenska spelföretaget CardCabinet har släppt kortspelet Love Soap. Och ja, det är ett dokusåpaspel.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hummm, av nån anledning så finner jag reklam just vara ruskigt trist som inspiration.
Sen har ju vi dockusåpor, fast där är jag lite kluven... å´ena sidan så är de ju skitprogram rakt igenom. Men samtidigt så kan amn ju få en hel drös med inspiration till allsköns form av intriger...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,605
Re: Om dokusåpor (OT)

Mitt problem är att jag, efter att ha tittat på en dokusåpa i mer än en minut, vill begå självmord med en rostig skridsko hellre än att leva i en värld där sådana människor existerar och får vara med i TV.
Jo, det är då man börjar fundera kring om det där med allmän rösträtt verkligen var en så bra idé...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,605
Ni gör det för lätt för er...

Allt ni räknar upp är dead giveaways. Varför inte lista sånt som kunde/borde ha varit en inspirationskälla men som av nångon anledning inte funkade.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Ni gör det för lätt för er...

Bra vinkling!

För min del är jag besviken på Lumpen. Det borde ha varit en skattkammare av SLP och soldatlivstrivia.

Men nu efter många år har jag fortfarande inte låtit en enda SLP inspireras av någon medlumpare eller lustigt befäl. Jag antar att jag associerar Lumpen och allt den tillhörde med okreativitet. Någonting med kasernerna och färgerna tycktes suga bort all ork.
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Aliens - technical manual

Tja, allmän rösträtt är det inget fel på, det är bara det att inte alla människor borde få bli medborgare :gremlaugh:

Tja, jag köpte "aliens - technical manual" och jag har inte fått ut en enda vettig sak av den. Det borde vara en alldeles utmärkt bok att få ut något av, men... zilch, nada!
 
G

Guest

Guest
Oinspirerande grejer? Okej 2005 toplista på tråkiga saker.
Dungeons and Dragon filmen.
Neotech Offensiv.
Lian Hearns samurajbjäfs.
Germany-såsboken till Shadowrun.
Oceans Twelve som jag såg igår var jättedålig. Inte för att jag hade särskilt högt ställda förväntningar men jag förväntade mig åtminstone några fniss eller nåt... Men det var bara dumt, på ett tråkigt vis. Trist på alla de hyffsade skådespelarna.
Jul och nyår var inte heller så inspirerande som jag hade hoppats.

Däremot håller inte med dig om att Bingolotto skulle vara så oinspirerande. Om man flyttar Gunde till medeltiden hade han lungt varit den läskigaste korsriddaren. Tänk dig bara hans galna blick när han stirrar ut över högar av lemlästade hedningar och hans svettiga ansikte som lyser lika rött som hans blodfärgade kläder. Lasse Kroner hade gjort sig bra som munken som smygjäser rovor i sin cell och tafsar på korgossarna.
Och Loket hade passat fint som någon fryntlig Vlad Tepes figur...
Dessutom hade alla tre gjort sig bra som liktorer i Kult.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
D&D the movie

"Dungeons and Dragon filmen."

Jag tyckte att labyrintutmaningen i den var asball. Överhuvudtaget fanns det massor med balla ideér som man kan rippa rakt av till coola äventyr.

- Vulf
 
Top