Nekromanti [Saker som borde finnas] Conlang-generator

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Hörrni, varför finns det ingen sån här cool webgenerator för påhittade språk? Det måste ju finnas skitlass med data-haxXxorz som också gillar lingvistik och hittepågrejer där ute på internet?

Jag tänker något som genererar ett grundläggande språksystem med fonetik, morfologi och syntax. Och kanske ett bare bones lexikon med något i stil med ett centralt ordförråd.

Om internet redan skitit ur sig en sådan generator: peka mig dit. Annars, håll med om att det är fett keff att det inte hänt!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
ceruleanfive;n337510 said:
Kritiken mot Vulgarlang är att det genererar språk som är engelska i grunden, med exakt samma ordförråd och etymologier. Men är man inte toknörd tycker jag att det verkar väldans nice.
Vad gäller lexikon då eller? Jag har inte kollat på de val som finns för syntax och så, men när jag bara slumpat språk har jag fått en del kul och (ur ett germanskt perspektiv) tämligen främmande fonetiska, morfologiska och syntaktiska särdrag. (Även om jag hitintills - på måfåklickande - inte slumpat fram ett språk långt ut på den syntetiska sidan.)

Tror inte jag förväntade mig en generator med samma flexibilitet i lexikon som i språksystemet - det är rimligtvis en helt annan best att tämja.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
ceruleanfive;n337513 said:
Ja, precis. Men det är ju som sagt bara en del av det hela – och en lite snobbig kritik mot ett smidigt verktyg.
Först tänkte jag att det var skitsamma, men nu har jag sovit på saken och är lite irriterad. Sättet Vulgarlang genererar lexikon på är ju asslött. Om det nu är för lurigt att generera ett centralt ordförråd från scratch, borde man åtminstånne ha fler språk än engelska att utgå från. Bu!
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,524
Location
Göteborg
Jag är långt ifrån att vara conlang-snobb och tycker att Vulgar (eller Vülgår, som det står i rubriken på sidan) löser mina problem med utomjordiska språk rätt bra.

Men om man vill ha egna skrivtecken också - finns det generatorer för det?
 
Top