Saker som är skitbra med D&D 5E

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Det finns mycket att ogilla med 5E. Såhär nio spelmöten in i Ravnicakampanjen ångrar jag nog ärligt talat valet av regler, på vissa sätt, men har väldigt roligt med det på andra sätt. Så vad sägs om att fokusera på det som är bra en liten stund?

Backgrounds
Tycker väldigt mycket om nyanserna som skapas av backgrounds. Spelade en Paladin som växte upp på gatan som Urchin. När jag kastade fram mina lockpicks några sessioner in i spelet var det många som reagerade. En Paladin som kan dyrka upp lås gav helt enkelt mer djup åt karaktären på ett sätt som jag inte tycker funnits riktigt i tidigare versioner.

I Ravnica är backgrounds riktigt snyggt använda, för om du vill tillhöra ett gille så blir det också ett Backgroundval. Vill du vara gilleslös tar du en annan Background. Det här funkar skitbra faktiskt, åtminstone tematiskt.

Options
På det stora hela har fler saker som krävdes blivit alternativ. Feats, exempelvis. Jag gillar den här approachen. Spelet blir mer verktygslåda och mindre tvång. En bunt rulings du kan leka med. Den känslan kanske inte är vad jag får när jag läser trådar online, med bokstavstroende D&D-debattörer, men som reglerna faktiskt är skrivna känns de ganska förutsättningslösa.

Proficiency
Har du Stealth? Då får du lägga till din Proficiency. Har du Martial Weapons Proficiency? Då får du lägga på din Proficiency när du slåss med såna vapen. Mycket lättare att överblicka, och att välja skills tar ögonblick istället för en halvtimme (som i 3E). Snyggt, konsekvent, och rakt av awesome.

Advantage/Disadvantage
Ingen aning om 5E var först med detta, men det var första spelet jag läste det i. Rulla två tärningar och ta högsta/lägsta resultatet. Borta är så gott som alla +/--moddar som typ alltid bara gjort reglerna långsammare och mer detaljistiska än jag personligen föredrar. Helt awesome regel, som jag anammat till typ ALLT jag skrivit sedan jag lärde mig använda det.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Jag håller med om att de många möjligheterna är utgåvans styrka. (Den som spelat eller läst alla tidigare utgåvor kan i princip se vart de olika optionerna kommer från.) Och jag tycker grundböckerna ger en bra grund, att de har en bra balans med vad som tas upp i dem.

Jag gillar också att utgåvan funkar för att dra in nytt folk.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Jag gillar de brädspeliga striderna. Kul och taktiskt om än inte samma djup som 4E. Sedan är det iofs kanske det enda jag gillar, men då strid typ är 95 % av reglerna så är det bra betyg :)
 

Tjocken

Veteran
Joined
30 Jan 2019
Messages
89
Location
Kalmar
Integrationen med diverse VTT's som Roll20, Foundry etc. Det gör det väldigt enkelt att komma igång att spela, särkilt i dessa tider där man inte kan träffas och spela IRL som tidigare. Om man dessutom köper de officiella kampanjerna direkt i systemen blir det minimalt med prepp.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Jag gillar att man har hottat upp cantrips på det sätt man gjort. Nu är de plötsligt användbara på ett sätt som de inte varit tidigare. Man har dessutom gjort det så att de även är användbara på högre levlar. Så det är bra mycket roligare att spela trollis i femman än i andra utgåvor av spelet..
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
2008-9 började jag intressera mig för D&D. Det förtroendet kördes snabbt i botten, efter tre misslyckade kampanjer, och jag återgick till att tycka att D&D var ett skitspel.

2021 börjar jag plötsligt intressera mig för D&D igen. What changed? Varför tror jag det kommer funka bättre den här gången?

Det började med samma sak som lockade mig till D&D första gången - en fascination för dungeondesign, triggad av att spela Baldur's Gate II.

Sedan var det det faktum att D&D5 har så extremt bra rykte, som gjorde att jag upplevde att det förtjänade en chans till.

Men den avgörande faktorn var att jag ville ha en karantänkampanj. Jag hatar att spela rollspel online, men ett rollspel har extremt mycket bättre infrastruktur och förutsättningar för det än alla andra rollspel, och det spelet är D&D5.


Men vad är rent konkret mina intryck?
Det finns en del saker som blivit sämre jämfört med i DoD4. Framförallt är bilderna i grundboken asfula i D&D5. D&D5s modulutgivning är vidare väldigt konstig och ointuitiv, och det är omöjligt att komma ihåg vad som finns i vilken modul, medan D&D3-4 hade mycket mer logiska koncept för moduler (Draconomicon, Lords of Madness, Monster Manual 2, etc). Jag tycker mycket illa om "Something something of everything"-konceptet som D&D5 kör för sina moduler.

Men det finns också mycket som blivit bättre, och en del som verkligen är riktigt bra. Jag gillar tex verkligen att:

- Det funkar utmärkt att vara väldigt sparsam med magic items. Settingen behöver inte ha total inflation på dem.
- Man kan mixa och matcha klasser hur man vill, det finns ingen obligatorisk party build.
- Golvplaner är optional men inte nödvändiga.


Men online-integreringen...oh my fucking god vad bra den är. Det måste sägas direkt, att detta är långt ifrån Wizards egen förtjänst - snarare beror det på fans, som gjort fenomenala och tveksamt legala scripts till Roll20, som låter en trolla fram ikoner och monsterstats och vad som helst från publicerat material at-will. Det beror på fans, som gjort oändliga mängder koola dungeonkartor.

Det har alltid funnits starka fördelar med att spela väldigt stora spel, som har ett stort community av fans som gör bra verktyg och material och gigantiska mängder concept art man kan använda till slp-porträtt, ikoner och handouts, detta insåg jag i synnerhet när jag började spela FFGs Star Wars, men oh my god vad det är en fördel med D&D.


TLDR: Det överlägset bästa med D&D5 är dess gigantofantiska mängder fan-skapat material som förbättrar ens digital tabletop-upplevelse.
 
Last edited:

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Progressionen de första levlarna (upp till, säg, level 6?), och hur jag sett spelet entusiasmera nykomlingar och gamlingar i hobbyn. Grottkrälande i roll20 med 5e är sin egen grej oxå, det är som ett annat spel. Har haft fantastiskt kul med 5e.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Som Dm har jag noterat en sak som förvisso finns i (tror jag) mer eller mindre alla rollspel, men där DnD5 kommer högt upp på skalan: det har den där ogreppbara grejen som gör att spelarna älskar sina rollfigurer. Jag tycker det är lika bra som Pendragon på att väcka den känslan, och det är verkligen högsta beröm! Men vad det är kan jag inte riktigt sätta fingret på.
 
Last edited:

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Man kan enkelt rulla för många likadana enheter (som gör samma sak) i strid samtidigt.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
det har den där ogreppbara grejen som gör att spelarna älskar sina rollfigurer.
Är det inte så enkelt som att man kan fylla sin påse (karaktär) med vilket plockgodis (superkrafter) man vill? Och att visserligen god smak i kombinerandet (system mastery) belönas, men inget är egentligen fel heller (även suboptimerade karaktärer kan överleva och frodas).
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Är det inte så enkelt som att man kan fylla sin påse (karaktär) med vilket plockgodis (superkrafter) man vill? Och att visserligen god smak i kombinerandet (system mastery) belönas, men inget är egentligen fel heller (även suboptimerade karaktärer kan överleva och frodas).
Jo, jag tror det. Men också valfriheten? Ingen slump, du vet vad du får, du har kontroll?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Ingen slump, du vet vad du får, du har kontroll?
Du menar att man kan planera sin build alla 20 levels i förväg?
Hmmm, uppenbarligen attraheras vissa spelare av det. Personligen bryr jag mig inte om den aspekten, när jag är spelare föredrar jag mer öppna system där jag kan anpassa mig efter omständigheterna i kampanjen. Men jag kanske tillhör minoriteten?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Du menar att man kan planera sin build alla 20 levels i förväg?
Hmmm, uppenbarligen attraheras vissa spelare av det. Personligen bryr jag mig inte om den aspekten, när jag är spelare föredrar jag mer öppna system där jag kan anpassa mig efter omständigheterna i kampanjen. Men jag kanske tillhör minoriteten?
Jag tänker på KAP - där har man också rätt stor kontroll (om inte lika stor pga BRP = kryss) över sin gubbe, och jag tycker mig se samma kärlek där. Men det är inte så genomtänkt, det här, jag bara tänker att det borde finnas en minsta gemensam nämnare.
 

Singer

Veteran
Joined
19 Feb 2021
Messages
5
Location
Stockholm
För min spelgrupp har WotC:s egna regelverkyg D&D Beyond varit guld värd och utan det hade vi nog inte kunnat upprätthålla en kampanj i ett medel-regeltungt system.

För vissa av spelarna är spelmötena den enda tiden de hinner engagerar sig i rollspel, och att då med några klick få fram sin karaktär med alla stats, förmågor och relevanta regler gör att de som har lite tid för rollspel har lika kul som de som kan reglerna utantill. Vi måste sällan in och jaga i regeltexterna efter t.ex. hur ett feat fungerar, det är bara att trycka på featet på ens karaktärsblad och så kommer en kortfattad text med all viktig info. Vi spar så mycket tid!

Jag önskar att andra rollspel hade haft samma digitala stöd som DnD5, men det är väl för att just DnD5 är så omåttligt mer populärt än andra rollspel som tjänsten är ekonomiskt försvarbar för WotC.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,960
Location
Göteborg
Jag gillar att karaktärerna blir väldigt intressanta. Backgrounds, races och classes gör det lätt för spelarna att bygga intressanta karaktärer. Det finns utrymme för system mastery men karaktärerna funkar bra med standardval.

bra också att man tagit fokus från magiska prylar.

Aedan är reglerna relativt smidiga och srrider går snabbt Jämfört med andra versioner av D&D (Add/3/4).
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
En sak som slagit mig är att spelet ändrar karaktär efterhand som gruppen blir mäktigare. Man gör delvis andra saker, och man gör saker på andra sätt. Och, visst, jag hade företagit domain play istället för intergalaktiska superhjältar på de högre nivåerna, men det är ändå en bra sak som gör spelet intressant på lång sikt.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
En sak som slagit mig är att spelet ändrar karaktär efterhand som gruppen blir mäktigare.
DMG sidan 37 skriver om det där, hur man går från Local Heroes (1-4) till Masters of the World (17-20).

Rules Cyclopedia sidan 135 handlar om "Strongholds & Dominions". Det är ganska underförstått i Basic D&D att man skaffar sig någon slags fäste (med allt vad det innebär) vid level 9. Det matchar ju så att säga hur karaktären av spelet oundvikligen utvecklas med högre levels.

Dragon Magazine #84 har en artikel om "D&D Companion". Jag citerar lite:

The changing game
To see how the D&D game itself changes
to suit all levels of characters, we need to
think of the long-term game in these
three sections:
Beginning and low-level characters (levels
1-6) are learning the ways of adventuring,
and do not usually think about the many
years ahead. Dungeon adventures are com-
mon, and a few short wilderness journeys
usually occur. The characters homes may
be assumed for game purposes, or per-
haps they reside in a boardinghouse in their
home town. Character levels 1-3 are ex-
plained in the D&D Basic Set, and levels 4-
6 in the D&D Expert Set.
Name and mid-level characters (levels
7-14) often travel far and wide. Long jour-
neys, deep dungeons, and special tasks are
typical adventures in this range. The char-
acter builds or buys a stronghold, or takes
rooms in anothers castle in exchange for
services or payments. This range of charac-
ters is detailed in the D&D Expert Set.
Upper-level characters (levels 15-25)
continue the exploration (or conquest!) of
the world. PC rulers gain power and
wealth, while travelers gather knowledge
and fame. Other planes of existence are
explored. By level 25, the home base has
become either a fortified castle complex or
a secret stronghold. Epic quests and other-
planar problems are typical adventures.
Upper-level characters are detailed in the
D&D Companion Set.
(And, for those who are wondering where
things go from there, let it suffice for
now to say that characters of levels 26-36
will be detailed in the D&D Master Set, and
characters of levels beyond the 36th will be
described in the final D&D game set, The
Immortals.)


Kanske något för att få dina spelare att gilla BECMI?
 
Top