Saker rollspel kan lära sig av andra spel

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Funderade på det här lite, och sparkar säkert in en del öppna dörrar, men jag har funderat på om rollspel kan lära sig av andra sorters spel.

Som exempel: regelförklaringsvideor: Det finns en del kanaler som ägnar sig åt det här. Alldeles för ofta är regelböcker för brädspel (och figurspel) tjocka och presenterar på ett sätt som ger bristande inblick. I vissa fall är det för att spelen är dåligt skrivna, men oftast är spelen helt enkelt skrivna på väldigt uttömmande sätt som kanske blir lite "lost in the weeds" med specifika regler eller undantag. Rollspel är inte helt förskonade från det här. Det här skiljer sig från Actual Play som borde ses mer som promotion-videor för rollspel - de är i vilket fall byggda som underhållning snarare än regelförklaring.

Har någon annan gått i liknande tankar?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Det här skiljer sig från Actual Play som borde ses mer som promotion-videor för rollspel - de är i vilket fall byggda som underhållning snarare än regelförklaring.
Vet inte om jag håller med dig fullt ut. I alla fall för mig som konsument och anledningarna till och sättet på vilket jag konsumerar AP-videor/podcasts. Visst, även jag konsumerar dem som underhållning men även, framförallt till och med, som inspiration till mitt eget spelande. Om jag ska spelleda ett scenario så lyssnar/tittar jag gärna på AP innan för att se hur det gått till vid andra spelbord. Jag tycker helt klart att jag presterar bättre genom att göra så.
 

Lanina

Oneironaut
Joined
3 Jan 2022
Messages
122
Location
Stockholm
Brädspel brukar ha åldersrekommendation, hur lång tid det tar att spela och ibland någon slags mått på hur komplicerat det är. Går nog inte att ta rakt av, men jag önskar helt enkelt något liknande för rollspel. Så att när man lyfter boken och kollar baksidan, kan man få en snabb känsla av huruvida det är bäst för kampanjer eller kortare äventyr, hur många spelare är optimalt, med eller utan SL och ett mått på crunch. Kanske som typ Systembolagets smakcirklar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Tutorialbana, snälla! Förutsatt att man vill ha ett riktigt crunchy spel är det ändå skönt att komma in i reglerna en sak i taget.
Vill bara flika in att jag har skrivit ett rollspel med tutorial. Ett krigsspel där ett kapitel utspelar sig på skolan. Det avslutas med en fältövning där regler testas fast utan fara för liv och lem.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Brädspel brukar ha åldersrekommendation, hur lång tid det tar att spela och ibland någon slags mått på hur komplicerat det är. Går nog inte att ta rakt av, men jag önskar helt enkelt något liknande för rollspel. Så att när man lyfter boken och kollar baksidan, kan man få en snabb känsla av huruvida det är bäst för kampanjer eller kortare äventyr, hur många spelare är optimalt, med eller utan SL och ett mått på crunch. Kanske som typ Systembolagets smakcirklar.
Det är en mycket bra idé! Men jag misstänker att många speltillverkare kommer att vilja fylla i alla "smakcirklar" och hävda att deras rollspel visst går att använda till allt.
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Det är en mycket bra idé! Men jag misstänker att många speltillverkare kommer att vilja fylla i alla "smakcirklar" och hävda att deras rollspel visst går att använda till allt.
"KULT - Passar utmärkt till barnkalaset!"
"Sagospelet Äventyr - för dig som vill ha intriger och rygghugg bland vampyrer i renässansens Florens!"
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Tutorialbana, snälla! Förutsatt att man vill ha ett riktigt crunchy spel är det ändå skönt att komma in i reglerna en sak i taget.
Det älskar jag i vissa startboxar, som introducerar regler och element ett i taget. Ett som gör det jättesnyggt är Star Wars Beginner Game-boxarna till Fantasy Flights spel (typ Edge of the Empire). Det är ett kort scenario där varje scen introducerar lite olika mekanik, så först bara möjlighet att rollspela, sedan hur färdighetsslag funkar, sedan en strid och sist lite skeppsstrid. Det fungerar väldigt snyggt och funkade superbra för att komma in i systemet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Brädspel brukar ha åldersrekommendation, hur lång tid det tar att spela och ibland någon slags mått på hur komplicerat det är. Går nog inte att ta rakt av, men jag önskar helt enkelt något liknande för rollspel. Så att när man lyfter boken och kollar baksidan, kan man få en snabb känsla av huruvida det är bäst för kampanjer eller kortare äventyr, hur många spelare är optimalt, med eller utan SL och ett mått på crunch. Kanske som typ Systembolagets smakcirklar.
Detta finns på baksidan av Hjältarnas Tid-produkterna, inkl Kopparhavets hjältar. Tror inte Helmgast var först med detta. Vill minnas att det fanns förr med men verkar i stort ha försvunnit.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,467
Location
Helsingborg
I brädspel finns end condition, en klar repeterande spelprocedur (runda) för spelande och så förklarar de i början hur man vinner.

Det är också ofta som spelproceduren sedan har andra komponenter som förändrar vad som händer i spelproceduren. Detta gör att det är enkelt att komma igång, enkelt att spela, men resultatet av spelandet förändras från runda till runda. Detta med väldigt lite text jämfört med rollspel.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,266
Brädspel brukar ha åldersrekommendation, hur lång tid det tar att spela och ibland någon slags mått på hur komplicerat det är. Går nog inte att ta rakt av, men jag önskar helt enkelt något liknande för rollspel. Så att när man lyfter boken och kollar baksidan, kan man få en snabb känsla av huruvida det är bäst för kampanjer eller kortare äventyr, hur många spelare är optimalt, med eller utan SL och ett mått på crunch. Kanske som typ Systembolagets smakcirklar.
1696505083604.png

Saxat från baksidan på Hjältarnas Tid.


[EDIT] Attans leguaner, @Mogger hann före.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Det älskar jag i vissa startboxar, som introducerar regler och element ett i taget. Ett som gör det jättesnyggt är Star Wars Beginner Game-boxarna till Fantasy Flights spel (typ Edge of the Empire). Det är ett kort scenario där varje scen introducerar lite olika mekanik, så först bara möjlighet att rollspela, sedan hur färdighetsslag funkar, sedan en strid och sist lite skeppsstrid. Det fungerar väldigt snyggt och funkade superbra för att komma in i systemet.
Dune har också gjort ett sånt, men jag har inte hunnit testa det än för att se om det är bra utfört eller ej. Men jag gillar idén.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Brädspel brukar ha åldersrekommendation, hur lång tid det tar att spela och ibland någon slags mått på hur komplicerat det är. Går nog inte att ta rakt av, men jag önskar helt enkelt något liknande för rollspel. Så att när man lyfter boken och kollar baksidan, kan man få en snabb känsla av huruvida det är bäst för kampanjer eller kortare äventyr, hur många spelare är optimalt, med eller utan SL och ett mått på crunch. Kanske som typ Systembolagets smakcirklar.
Ett problem här är att rollspel mycket sällan är kompletta spel i sig. Själva regelböckerna är vanligtvis bara en spelmotor.
För att faktiskt spela behöver man även ett (eller flera) Äventyr (inkluderandes äventyrsplatser och liknande). Äventyr kan man antingen konstruera själv, eller köpa/ladda ner färdiga, men i nästan alla fall behöver man ett, och hur äventyret är konstruerat påverkar ju väldigt mycket hur upplevelsen vid spelbordet blir.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Hade gärna sett “game jams” för rollspel. Typ hur många utmaningar här kan vara utformade. Men för puritaner som mig, mer Nordic Game Jam i åtanke, är det superviktigt att det i så fall inte finns några priser eller vinnare. I Game Jam-sammanhang skapar det helt olika jams med och utan priser/vinnare.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,524
Location
Göteborg
Hade gärna sett “game jams” för rollspel. Typ hur många utmaningar här kan vara utformade. Men för puritaner som mig, mer Nordic Game Jam i åtanke, är det superviktigt att det i så fall inte finns några priser eller vinnare. I Game Jam-sammanhang skapar det helt olika jams med och utan priser/vinnare.
Vad är game jam?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Vad är game jam?
Finns massor av olika format på det, men det ursprungliga (tror jag) var att träffas en hög likasinnade, få reda på ett tema, och sen göra klart ett spel på det temat på 48 timmar.

Tidsbegränsningen och det kreativa skapar en häftig stämning. Och leder till tokiga spel!
 
Top