Nekromanti Saker man vill ha som inte finns?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Jo, jag brukar komma på saker jag vill ha, och som är tekniskt möjliga och som jag tänker mig att det finns en marknad för - men det är inte alltid sakerna finns.

Kabelstrumpor kom jag på att jag behövde, och sen hittade jag att de redan fanns, och blev glad.

Prylar som helt enkelt agerar mellanhand mellan en nätverkskabel och ett trådlöst nätverk visade sig också finnas, även om de generellt kostade lite mer än jag var beredd att betala för att få trådlöst nätverk till min X-box.


Nu senast kom jag på att jag skulle vilja ha en liten , nånstans mellan 9 och 15 tum typ, portabel touchscreen. Alltså den är som en vanlig plattskärm med pekfunktion, men den är optimerad för att hållas i handen. Vet inte hur stor marknaden är, jag vill mest ha den för att kunna styra en dator utan att behöva ha separat mus+skärm som inte kan flyttas. Idealiskt under rollspelssessioner! Bara att ha skärmen i knät, stör betydligt mindre än en laptop.


Finns det en sån grej?

Har ni andra några prylar ni kommit på borde finnas, men som ni inte hittat?



Annars letar jag efter en multiadapter för USB, som i en ände har en vanlig tjock-USB och i andra änden har alla upptänkliga varianter av micro-USB och liknande. Tanken är alltså att den här prylen bara är som ett litet "adapterhuvud" snarare än en egen sladd.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Well, bra fråga faktiskt.. har just i nuläget ingen direkt teknisk pryttel som jag ser nått behov av i nuläget.
Dock så vore det ämlans bra att ha en bag of holding. Det hade jag varit i mer behov av isåfall.
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Ett bra program för att sortera mp3filer.
Den måste kunna:
Hitta duplicates av olika kvalitéer och särskilja mellan dessa automatiskt.
Reparera & uniformt fixa namn, kataloger & id3tags.
Och naturligtvis rapportera en inställbar mängd av problemen till användaren för vidare granskning så regler kan skapas.

Det finns säkert, men vars?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag vill ha en smart KM-switch, en som låter mig köra femtielva datorer med separata skärmar bredvid varandra och som hanterar fokus på ett smart sätt. KM-switchen (keyboard-mouse enbart: video bryr jag mig inte om av strax uppenbara skäl) ser till att jag bara behöver en uppsättning mus och tangentbord trots att jag har femtielva skärmar och datorer på skrivbordet.

Säg att jag har två datorer, en med två skärmar och en med en skärm, ställda i en lång rad på det fysiska skrivbordet. Jag skulle vilja ha det så att när jag för muspekaren till högerkanten på dator 1s skrivbord så släcks muspekaren på dator 1 och tänds på dator två, längst till vänster på dess skrivbord.

Inte nog med det, tangentbordet sitter fortfarande kvar på dator 1, till dess att jag klickar på dator 2; först då följer tangentbordet över till dator 2 och får fokus där.

Dessutom bör det finnas någon tangentbordskombo som byter vart tangentbord och mus går. Den ska köra över USB (förstås), och den ska med hjälp av rätt drivrutin kunna ta med sig klippbordet mellan datorerna: så fort något kopieras eller klipps så hamnar det inte bara i Windows/Linux/Whatevas klippbord, utan även i det i KM-switchen. Så fort tangentbordet byter fokus så stoppas innehållet i USB-klippbordet in i den andra datorns klippbord också.

Eftersom tanken är att man bara delar tangentbord och mus mellan datorerna, men låter varje dator ha sin egen skärm(ar), så behövs inget V (video) i switchen, utan bara K och M. Det ska heller inte finnas någon egentlig gräns på antalet datorer som kan pluggas in, utan kan expanderas med en USB-hubb.

Det gör förstås att mackapären i princip skulle kunna funka som en USB-hubb för alla datorer, vilket gör att även wacom-platta, scanner, webbkamera, mikrofon, jojje och allt annat som man kan tänkas plugga in i den hubben också blir tillgängligt för den dator som för närvarande har tangentbordets fokus (jag väljer tangentbordet mest för att musen kan fladdra runt rätt ordentligt och att tangentbordet får fokus först när man klickar på något, dvs man talar om att man vill göra något på den datorn). Switchen kan även innehålla en slags "dummy-funktion", vilken gör att den låtsas som att USB-prylarna fortfarande är inkopplade på de datorer som inte har fokus. Flyttbara diskar blir lite lurigare att lösa, men det går nog det med.

Enda inställningen ska i princip vara hur skärmarna är sorterade och var andra USB-prylar ska vara tillgängliga. Med drivrutinen kan man få en liten indikator om var tangentbordets fokus ligger nånstans (ikon, nedtonat på de datorer som saknar fokus, eller nåt annat; inställbart förstås).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
För tangentbord + mus finns väl Synergy, som gör... nästan sådär.
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Precis som Krank skriver är Synergy det du verkar vara ute efter.

Den gör det inte i hårdvara utan sköter det hela över nätverk istället. Den har även stöd för att synca clipboards mellan maskinerna (också över nätverk). Så du kan kopiera något på windowsmaskinen, dra över musen till mac-datorn och klistra in.

Testa vettja! http://synergy2.sourceforge.net/
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Krille said:
Kan för övrigt meddela att den funkar tokbra och gör nästan exakt som jag vill.
Visst är det fett najs!

Jag måste bara räkna ut varför jag får fet lagg på min EEE när jag kör Ubuntu som host, medan jag inte får samma lagg på EEE'n när jag kör samma dator men windows som host...
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Frihet vore inte dumt att ha.
En flygande bil som drivs av något gratis (vatten, luft...) vore inte heller fel.
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Finns frihet ens numera?
Dog inte det konceptet av med formandet av stater?

Bilen kan jag dock hjälpa till med..
Samla en hellvettes mängd brännbart bjäfs med allemansrätten som stöd (tror landägare bara blir glada om du plockar alla döda grenar..) & bränn skiten för att hetta upp den luft som ska fylla ballongen som lyfter din bil på ett gratis sätt.
 

Silwer

Veteran
Joined
2 Apr 2009
Messages
89
nåslags liten platt handhållen skärm(stor som en normal serietidningsframsida eller liknade) som man kan visa sidor typ från en serietidning eller textsidor i.

Extremt smidig måste den vara och kunna användas likt som att man höll i en bok eller nåt sådant.

Jag läste inte inläggen föränns nu och Karnk önskar sig nåt väldigt snarligt det jag gör, så en marknad finns, 2 pers vill ha en sån skärm. :gremsmile:
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Finns frihet ens numera?"

Nope. Tråden heter också "saker man vill ha som inte finns". Duh.

"Bilen kan jag dock hjälpa till med..
Samla en hellvettes mängd brännbart bjäfs med allemansrätten som stöd (tror landägare bara blir glada om du plockar alla döda grenar..) & bränn skiten för att hetta upp den luft som ska fylla ballongen som lyfter din bil på ett gratis sätt.
"

Problemen med ditt förslag som jag ser på rak arm är framförallt att jag har varken lust eller ork att samla en jävla massa pinnar i skogen samt att det antagligen skulle uppstå svåra problem med att styra farkosten uppe i luften.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag skulle vilja ha en "digital skrivmaskin", nåt laptopsliknade som inte var en vanlig dator utan enbart gjort för att skriva på.

Den ska vara mycket hållbarare än en vanlig laptop, man ska ju kunna släpa på den överallt.

Med ett väldigt bra tangentbord, ett program som Scrivener + "skrivmaskinsläge" (helskärm i stil med det i Writeroom), en skärm i stil med den som finns på Amazons Kindle 2 (som är pappersliknade och funkar i starkt solljus) och med bra ordbok och synonymbok. Det gör inget om skärmen är monokrom, det är ju det man skriver på ett papper oftast också.

Och låååååång batteritid, minst 16 timmar.

Den ska vara lätt och hållbar. Och kunna synka trådlöst med vanliga datorn. Snabb (den ska bara skriva text så nåt slött vanligt operativsystem behövs inte), och med flashminne.

Det räcker. Möjligen kan den ha en enkel browser, men frågan är om man ens vill ha internet på den. Eftersom internet distraherar från skrivandet.
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Så frihet kan jag nog inte alls hjälpa dig med.. Lessen.
kan i teorin gå om du reser till annan planet, innan den blir "civiliserad".

Bilen däremot, drivs av nåt som är gratis, så det får du tåla som tekniskt korrekt lösning.
 
Top