Nekromanti Saker jag önskar jag hade vetat...

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
När jag spelledde DnD för första gången...

Om cirka tre veckor så ska jag spelleda DnD5e för första gången. Jag har spellett andra spel och anser mig själv ha rutin på själva spelledandet som sådant, men DnD har jag aldrig spellett och fram tills hyfsat nyligen aldrig heller spelat.

Vad har ni för tips gällande just systemet DnD5 i ni vill dela med er av?
 

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
- Bestäm i förväg hur mycket du ska förlita dig på grid. Många spells är beroende av att veta hur många fiender (och vänner!) som platsar i t.ex. en 15 ft cone. Om du inte ska förlita dig på grid, lägg mycket energi på att beskriva rummet och positioner för spelarna.
- Se till att varje encounter har MINST ett dynamiskt element. Tunnor att rulla, eldar att kasta in folk i, höjdskillnader ... det ska finnas saker att leka med.
- Det är ofta värt att kolla upp reglerna, eftersom de är tight skrivna.
- Ha en plan för vad som händer om en rollperson dör.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Gå igenom eventuella hussregler med alla spelare innan kampanjen börjar.

Läs igenom kapitel 7-10 + Appendix A i PHB före varje spelmöte tills du kan reglerna.

Läs igenom de klasser som spelarnas rollpersoner är så du känner till dem.

Läs igenom de spells som spelarnas rollpersoner kommer använda så du känner till dem.

Kräv att alla spellcasters har skrivit ner alla spells de kommer att använda under spelmötet. Det räcker normalt med två rader text per spell för att slippa bläddra i PHB och de flesta spellcasters har inte ens ett halvdussin spells.

Det vanligaste felet som folk gör är att de spelat en tidigare version av DnD och blandar ihop reglerna mellan de olika versionerna.
Har du (eller någon annan i gruppen) spelat någon annan version av DnD/OSR/d20? Om så, vilken? (så kan vi hjälpa till att förklara skillnaderna)
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Mina erfarenheter av att spelleda de olika D&D-versioner jag prövat (och en del andra rollspel som är ungefär jämförbara i regelkomplexitet) är att en spelledarskärm är mycket bra att ha. 5e är visserligen lite lättare än tex 3.x, men det är ffa i början mycket svårt att hålla de olika sakerna i huvudet och minnas detaljerna rätt. Tex de olika "conditions" - vad är skillnaden mellan "stunned" och "incapacitated" tex? Mellan "paralyzed" och "petrified"?

Efter ett tag sitter sådana saker också - men i början är det inte lätt att komma ihåg och att då ha en DM screen där infon finns, sparar mycket bläddrande i PHB.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
-Alla gånger du ändrar reglerna eller fuskar för att skydda en spelarkaraktär slutar du vara en spelledare. Du är inte ens en dålig spelledare, du slutar vara en spelledare. Varje gång. Det här är D&D, om de dör är det för att de är svaga eller dumma. Du dödar aldrig en karaktär, spelarna dödar sina karaktärer. Absolut nådlöshet är ditt jobb. Det här är inte andra rollspel, det här är D&D.

-Dina dungeons är för lätta. De är alltid för lätta.

-Rälsa aldrig någon. Det här är D&D och det finns ingen räls.

-Kolla ALDRIG upp en regel. Rulings not rules. Hitta på något, kolla upp det tills nästa session om alls.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,302
Location
Göteborg, Lindome
God45;n236613 said:
-Alla gånger du ändrar reglerna eller fuskar för att skydda en spelarkaraktär slutar du vara en spelledare. Du är inte ens en dålig spelledare, du slutar vara en spelledare. Varje gång. Det här är D&D, om de dör är det för att de är svaga eller dumma. Du dödar aldrig en karaktär, spelarna dödar sina karaktärer. Absolut nådlöshet är ditt jobb. Det här är inte andra rollspel, det här är D&D.

-Dina dungeons är för lätta. De är alltid för lätta.

-Rälsa aldrig någon. Det här är D&D och det finns ingen räls.

-Kolla ALDRIG upp en regel. Rulings not rules. Hitta på något, kolla upp det tills nästa session om alls.
?Tänk att jag under 43 år har trott att jag spelade D&D, men tydligen aldrig gjort det. :p
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
God45;n236613 said:
-Dina dungeons är för lätta. De är alltid för lätta.
Det är ett "tryckfel" i DMG på sidan 82. :)
- Stryk "Easy" - detta räknas inte ens som ett encounter.
- Stryk "Medium" och skriv "Easy" istället.
- Stryk "Deadly" och skriv "Medium" istället.
- Skapa en ny kolumn där man dubblar xp för den gamla "Deadly" (nya "Medium") och skriv "Hard".
:)

Lite mer seriöst, min syn på vad som är lätta och svåra encounters stämmer inte riktigt överens med DnD5s syn.
Det betyder inte att DnD5 har fel, bara att jag är van att spela DnD på ett annat sätt än det som beskrivs i DnD5.

Mitt tips till nya DnD5-spelledare är att börja med ett easy encounter och sedan öka svårighetsgraden för varje encounter tills det börjar bli svettigt för rollpersonerna. I de två DnD5-kampanjer jag varit medi har detta varit mer än 2 x Deadly.
Detta är inte menat att ta livet av rollpersonerna, utan är till för att man som spelledare ska lära sig rollpersonernas begränsningar.

Tänk även på att svårigheten varierar mer än man tror när man ändrar antalet rollpersoner.
DnD5 är gjort för grupper på 4-5 rollpersoner.
Man skulle tro att en grupp om 3 personer klarar av 75 % av vad en grupp om 4 personer klarar. Så är inte fallet, de klarar bara 50 %.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
anth;n236595 said:
Det vanligaste felet som folk gör är att de spelat en tidigare version av DnD och blandar ihop reglerna mellan de olika versionerna.
Har du (eller någon annan i gruppen) spelat någon annan version av DnD/OSR/d20? Om så, vilken? (så kan vi hjälpa till att förklara skillnaderna)
?De flesta har nog spelat de flesta iterationer och varianter av detta spel men för mig är det första gången. Jag är egentligen inte orolig för att någon liksom ska sätta dit mig vad gäller reglerna, det här handlar mest om att jag vill känna mig trygg som DM, veta vilka fallgropar man oftast kan hamna i, vilka regler som dyker upp oftare än andra, vilka regler som brukar ge upphov till tolkningsdiskussioner och så vidare.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Sapient;n236610 said:
Mina erfarenheter av att spelleda de olika D&D-versioner jag prövat (och en del andra rollspel som är ungefär jämförbara i regelkomplexitet) är att en spelledarskärm är mycket bra att ha.
?
?Jag har kikat runt lite efter den uppsjö av olika DM screens som finns och hittat en variant jag gillar så den kör jag på!


Sapient;n236610 said:
5e är visserligen lite lättare än tex 3.x, men det är ffa i början mycket svårt att hålla de olika sakerna i huvudet och minnas detaljerna rätt. Tex de olika "conditions" - vad är skillnaden mellan "stunned" och "incapacitated" tex? Mellan "paralyzed" och "petrified"?
Jag hittade dessutom Condition Cards som jag ska skriva ut och laminera och om en karaktär får ett condition så slänger jag fram kortet bara.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
anth;n236595 said:
Gå igenom eventuella hussregler med alla spelare innan kampanjen börjar.

Läs igenom kapitel 7-10 + Appendix A i PHB före varje spelmöte tills du kan reglerna.

Läs igenom de klasser som spelarnas rollpersoner är så du känner till dem.

Läs igenom de spells som spelarnas rollpersoner kommer använda så du känner till dem.

Kräv att alla spellcasters har skrivit ner alla spells de kommer att använda under spelmötet. Det räcker normalt med två rader text per spell för att slippa bläddra i PHB och de flesta spellcasters har inte ens ett halvdussin spells.

Jättebra tips, tack!
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Mattis;n236569 said:
- Bestäm i förväg hur mycket du ska förlita dig på grid. Många spells är beroende av att veta hur många fiender (och vänner!) som platsar i t.ex. en 15 ft cone. Om du inte ska förlita dig på grid, lägg mycket energi på att beskriva rummet och positioner för spelarna.
?Vi kommer spela med en battlemat och jag kommer skriva ut battle kartor på vissa locations där det finns överhängande risk för stridigheter på A3 papper.


Mattis;n236569 said:
- Se till att varje encounter har MINST ett dynamiskt element. Tunnor att rulla, eldar att kasta in folk i, höjdskillnader ... det ska finnas saker att leka med.
Perfa!


Mattis;n236569 said:
- Det är ofta värt att kolla upp reglerna, eftersom de är tight skrivna.
Vad menar du med tight skrivna?


Mattis;n236569 said:
- Ha en plan för vad som händer om en rollperson dör.
Och vad menar du att en sådan plan bör behandla?
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
God45;n236613 said:
-Alla gånger du ändrar reglerna eller fuskar för att skydda en spelarkaraktär slutar du vara en spelledare. Du är inte ens en dålig spelledare, du slutar vara en spelledare. Varje gång. Det här är D&D, om de dör är det för att de är svaga eller dumma. Du dödar aldrig en karaktär, spelarna dödar sina karaktärer. Absolut nådlöshet är ditt jobb. Det här är inte andra rollspel, det här är D&D.
Det här tål att tänkas på, definitivt. SPontant är jag kanske inte riktigt lika hardcore som du verkar vara i frågan. Det här kan ju om inte annat vara en bra grej att prata med spelarna om innan första sessionen.

?Det här mind setet låter väldigt OSR i mina öron, och där kan jag köpa eller kanske till och med se fram emot på ett skumt sätt att min karaktär dör på ett nesligt sätt innan man ens fått upp dörren till Apspindelkultens Högkvarter.


God45;n236613 said:
-Dina dungeons är för lätta. De är alltid för lätta.
Ja, det har vi märkt hittills när vi kört med en annan SL.


God45;n236613 said:
-Rälsa aldrig någon. Det här är D&D och det finns ingen räls.
?Ännu en gång, för mig låter det här väldigt OSR. Bör jag se på DnD 5e som ett OSR-spel menar du?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Mitt tips är att om någon dör kommer de in på samma level med wealth per level enligt rekommendationerna som de kan spendera på vad de vill ha. Sedan hittar du första bästa anledning att ta in dem direkt. Vänta inte på när det är vettigt för handlingen eller logiskt i världen eller så. Det tar för lång tid. Bara teleportera in dem och säg att de anlände från ett paralellt universum och att en dålig trollkarl gjorde det eller från Sigil och att en random portal fick dem.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Nu är jag bara spelare, men att förbereda spell cards och referenskort för folks feats och förmågor på styvt papper (eller vilket papper som helst, för all del) var mycket hjälpsamt, ser jag nu när vi varit igång ett tag. Det gör att alla håller koll på vad de kan göra, och inte behöver slå i böcker för att veta vad de ska göra. Bifogar bild på mina egna. Till de andra spelarna gav jag blanka kort, de fick fylla i själva.

Att klippa ut area spells i papper i samma skala som din grid är också väldigt hjälpsamt. Tex en liten kon, en cirkel, etc. I min spelgrupp har vi 1" grid, vilket gör det jättelätt att mäta ut alla area spells.

Jag skrev också ut condition cards, referenskort med de olika conditions man kan ha, både så SL kan ha en snabb referens och så att spelarna kan ha kortet framför sig och förstå vad som händer. Skrev också till några egna för saker som ofta händer - tex Bless från paladinen och sådär.

Att göra som vissa busslinjer och inte bara säga vad nästa hållplats är, utan också vilken som kommer därefter, är bra i strid. "Nu är det Raseeds tur, därefter Adoullas." Så att folk vet när de måste börja förbereda sig så striderna flyter på fortare.

Så här ser de jag gjort ut, jag skriver för hand pga min dåliga skrivare: https://www.dropbox.com/s/barqblb7wv3erlo/Photo 20-04-2017, 14 50 13.jpg?dl=0
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Haha, postar samtidigt som tråden verkar avslutas. Men det hindrar mig inte! Mot fler tips!

Jo! I början kände jag att våra dungeons var för lätta. SL frågade för all del om svårighetsgraden första mötet (Vi valde 'medium' för att både de erfarna och noobspelarna skulle ha kul), men sedan trodde jag ganska länge att vi hade jättelätta dungeons, även om jag dishade ut healing spells hela tiden.

Vad som visade sig ha hänt?

Jag hade rullat upp ca dubbelt så mycket HP som ett par andra i partyt, och dessutom spelat taktiskt såpass att jag nästan aldrig blev träffad. Alla andra dog nästan mittemellan mina heals.

Såatteh svårighetsgrad ser nog väldigt olika ut beroende på vilken spelare som har klagomål...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Xhakhal;n236656 said:
Haha, postar samtidigt som tråden verkar avslutas. Men det hindrar mig inte! Mot fler tips!

Jo! I början kände jag att våra dungeons var för lätta. SL frågade för all del om svårighetsgraden första mötet (Vi valde 'medium' för att både de erfarna och noobspelarna skulle ha kul), men sedan trodde jag ganska länge att vi hade jättelätta dungeons, även om jag dishade ut healing spells hela tiden.

Vad som visade sig ha hänt?

Jag hade rullat upp ca dubbelt så mycket HP som ett par andra i partyt, och dessutom spelat taktiskt såpass att jag nästan aldrig blev träffad. Alla andra dog nästan mittemellan mina heals.

Såatteh svårighetsgrad ser nog väldigt olika ut beroende på vilken spelare som har klagomål...
Klasserna kan på många sätt ses som svårighetsgrader.

Är du en listig jäkel med D&D vana som vill tänka taktiskt i strider och försöka ta dig förbi fällor utan att behöva rulla? Spela tjuven! Låg HP och kass rustning plus en farlig roll att fylla i strid och en annan farlig roll i dungeons är nu din lot i livet! Du kommer dessutom vara ensam långt från hjälp om du misslyckas med att smyga eller en rullning för att stjäla något.

Är du ny och vill ha en tydlig roll att fylla som är ganska säker? Spela en Clerik! Ditt jobb är att stå mitt i gruppen och hela dem medan du har en bra rustning och bra HP. Andra karaktärer kommer alltid vara nära dig för att skydda dig från faror eftersom allas överlevnad hänger på dig. Du kommer aldrig skickas för att ta särskilda risker, kan läka dig själv om du blir skadad, du kan slåss över genomsnittet och kasta magi bland de bästa i spelet. Ingen väntar sig att du ska vara påhittig så är du det är det bara en bonus och det är lätt att rollspela eftersom du har en gud som skall inspirera dig och har saker du kan tycka. Skrik mycket om Pelor ifall du är tveksam.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Se till att folk vet vad man lägger på på vilka slag, jag själv tycker att det är supersvårt att fatta att man lägger tillett plus (proficiany) på to-hit inte går över på skada och det handlar inte om att jag inte kan regeln, den är bara svår för mig att följa.

Jag skriver upp sidonummer på mina spells efter som det, vad man än har antecknat, ofta är nån smådetalj som måste kollas upp "var det en kub" "Hur länge sitter den i" osv.

De första tre levlarna är som en tutorial för spelet och klasserna. Vi kör också så att spelarna förväntas ha koll på sina egna regler och har ett gäng players handbook till följd av det.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jocke;n236665 said:
Se till att folk vet vad man lägger på på vilka slag, jag själv tycker att det är supersvårt att fatta att man lägger tillett plus (proficiany) på to-hit inte går över på skada och det handlar inte om att jag inte kan regeln, den är bara svår för mig att följa.
Som ett tillägg till detta: se till att folk har sina värden färdiguträknade när ni börjar spela. Du vill inte ha någon som sitter och säger "jag slår 11, och sedan var det +2 för Strength va? Skulle jag lägga till proficiencybonusen också på anfallsslaget? OK, då blir det 15, är det en träff? Bra! Då slår jag skada, 4 på tärningen, +2 för Strength, var det +2 för proficiency också? Nähä? Jo men just det, +2 för dueling fighting style, så då blir det 8 poäng." På rollformuläret ska det stå "Longsword, +4 to hit, 1d8+4 damage (1d10+2 in two hands)", eller något annat lika lättförståeligt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Staffan;n236667 said:
På rollformuläret ska det stå "Longsword, +4 to hit, 1d8+4 damage (1d10+2 in two hands)", eller något annat lika lättförståeligt.
Och spellcasters kan med fördel skriva upp sina vanligaste attack-spells bland vapen, t.ex:
Fire Bolt +4 to hit, 1d10 fire dmg, 120'
 
Top