Nekromanti Saker du irriterat dig på

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,500
Location
Helsingborg
"'Jaja, jag vet att man kan dela med 10 och få fram längden i meter, men det håller fan inte.'

Det visste jeg ikke..
"
Det var någon tumregel som jag skrev i något gammalt inlägg. Jag vet inte om det finns någon annanstans. Rätta mig gärna om jag har fel. Jag drog i alla fall den slutsatsen om att 10 STO = 1 meter för större humanoider när jag såg att jättar hade 61 i STO och sades vara 6 meter långa i Monsterboken 1.

För längdtabellen som man annars ska använda är lite felaktigt konstruerad.

/Han som minns något påpekande om detta av sin bror för 10 år sedan (och som använde sökorden "STO" och "jätt")
 

Dansson

Veteran
Joined
4 Jul 2004
Messages
166
Location
Vålberg, Värmlands län
Som många andra i tråden så är det striderna och skapandet av magiker som stört mig mest. Tänker då på DoD-91 som vi körde. Har för tillfället lagt det på hyllan. Striderna blev så jädrans sega om man var fler än 4-5 deltagare. En speciell händelse jag tänker på är det deläventyret i modulen Torshem (i mitt tycke en annars mysig modul) där man ska smyga sig in i Kashims Tempel för att befria några munkar. När äventyrarna kommer till den stora salen där offren sker, så befinner sig ett tjugotal (tror jag...) kashimdyrkare i salen. Om äventyrarna stör ceremonin och stormar in, vilket min grupp gjorde med mer och mindre allvarliga skador som fäljd..., så anfaller ju hela högen av skurkar plus att en magikerdam slänger besvärjelser kors och tvärs. Just den episoden var väldigt seg pga av ett långsamt stirssystem. Har funderat länge på att försöka komma på någon bättre variant men det blev aldrig av. :gremcrazy:

Och sedan magikerna. De blir ju så väldigt svaga. Först och främst så är det ju så überdyrt med besvärjelser och poängen man får räcker ju inte till att ens bli någotsånär bra på någon formel om man ska ha råd till lite andra färdigheter.
Annars tycker jag vekligen om Drakar och Demoner, och Ereb Altor är ju en jävligt bra kampanjvärld. Även om den kan vara lite av ett "lapptäcke" som någon sa tidigare i tråden. :gremsmile:
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Trevligt att kunna glädja en medmänniska (NT)

NT = Nej Till bron! Nej till bron! Ingen bro! Ingen bro!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Regeln om 10 STO = 1 m för varelser större än människor är helt officiell, fast jag orkar inte leta igenom mina böcker efter en referens. Det finns säkert i DoD Monster eller i monsteravsnittet i DoD4 eller liknande. Jag är helt säker på att den finns iaf.


/Dimfrost
 
Top