Sagospelet Äventyr 5.0

Ariba, Komino eller Alea Masona som startsetting?

  • Ariba - som i Sagospelet Äventyr 4.0

    Votes: 0 0.0%
  • Gahja - prinsessan Inas ö

    Votes: 0 0.0%

  • Total voters
    8
  • This poll will close: .

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Vi ser över Sagospelet Äventyrs startlåda inför ett omtryck - eller en ny upplaga.

Vi fick lite kritik för att inte inkludera tärningar i spelet. Tärningsbrickorna som vi tänkte skulle uppväga detta var inte särskilt uppskattade. Så där kommer vi tänka om. Men i övrigt? Vi står och väger lite vad gäller startsettingen, ifall vi ska återgå till Alea Masona, behålla Ariba eller flytta till prinsessan Inas ö Gahja.
 

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Joined
2 Oct 2017
Messages
207
Vi ser över Sagospelet Äventyrs startlåda inför ett omtryck - eller en ny upplaga.

Vi fick lite kritik för att inte inkludera tärningar i spelet. Tärningsbrickorna som vi tänkte skulle uppväga detta var inte särskilt uppskattade. Så där kommer vi tänka om. Men i övrigt? Vi står och väger lite vad gäller startsettingen, ifall vi ska återgå till Alea Masona, behålla Ariba eller flytta till prinsessan Inas ö Gahja.
Jag är lite kluven till innehållet i boxen. Fler häften och inga tärningar i boxen (på grund av platsbrist, antar jag) eller färre häften och tärningar? Båda är önskvärda. Jag gillar också kort- och tärningsboxarna till HFS och SÄ. Det är ett bra tillbehör som är värt att köpa. Som grund tycker jag dock att allt som krävs för grundspel ska vara med i boxen. Jag har inte provat tärningsbrickorna, men jag tycker om idén.

Angående settingen har jag inte läst så mycket i fjärde utgåvan ännu, och jag gillar Alea Masona, så det lutar nog däråt för min del.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Jag är lite kluven till innehållet i boxen. Fler häften och inga tärningar i boxen (på grund av platsbrist, antar jag) eller färre häften och tärningar? Båda är önskvärda. Jag gillar också kort- och tärningsboxarna till HFS och SÄ. Det är ett bra tillbehör som är värt att köpa. Som grund tycker jag dock att allt som krävs för grundspel ska vara med i boxen. Jag har inte provat tärningsbrickorna, men jag tycker om idén.

Angående settingen har jag inte läst så mycket i fjärde utgåvan ännu, och jag gillar Alea Masona, så det lutar nog däråt för min del.
Tack för input. Nästa version blir förmodligen av samma tjocklek som Sagospelet Skräck och Den brända jorden, så en lite tjockare box med plats för mer innehåll. Just nu lutar det mot att vi lägger tillbaka tärningarna till den femte utgåvan.
 

Gorjin

Veteran
Joined
27 Jul 2023
Messages
4
Jag är rätt ny på rollspel och har två döttrar på 6 och 3 år. Jag kommer antagligen skaffa sagospel äventyr för att se om dom tycker det är roligt. Så jag är väll den målgruppen ni siktar in er på.

Jag tycket det borde vara en normal/vanlig/tråkig värld där barnen kan känna igen sig. Så slipper världen vara något helt nytt för dom. Sen är det ju första spelet för många så man behöver inte oroa sig för att barnen ska tycka det är tråkigt med standard-setting.

Edit. Med värld så menar jag klimatet
 
Last edited:
Top