Nekromanti sagor o sägner rollspel

Azk3r

Veteran
Joined
26 May 2003
Messages
75
Location
Jönköping
Vad tror ni om iden med ett rollspel baserat på sagor o sägner. Inte nått DoD6 aktigt, utan riktiga folksagor.

Uppenbart är det i så fall att det handlar om ett spel som bygger mer på känsla o stäming en realism. Problemet som jag ser det är själva spelandet. I sagan handlar det ofta om möten mellan övernaturliga, vilket förmodligen blir väldigt tjatigt i längden. Visserligen kan man alltid spela grisodlar äventyr mellan varven. Men det är ju bara en slags nödlösning, som skvallrar om att konceptet inte håller fullt ut. Riktigt så illa kanske det inte är, men ni förstår hur jag menar. Känns tamt att helt enkel planera in andra "vanliga" äventyr för att det hela ska funka i längden.

Ett annat problem är att olika sagor skiljer sig väldigt mycket. Sen är dom ofta rätt luddiga, så om man blandar allt blir det bra massa lulllull. Att istället rikta in sig på en lokalt område (storlek av en kommun ungefär) känns sundare. Det finns mycket att hämta i byggderna må ni tro. Så det handlar inte om några klassisa sagor här inte, hej då törnrosa ajö askungen.

Var tvungen att skriva av mig lite, rörigt blev det. Men vad säger ni? Tror ni att det är nått att sattsa på? Ska man kanske sattsa på att i stället göra lösa kampanjer som används med det regelsystemet man känner för? Existerar det nått liknande spel idag? Ett sagorollspel, skulle ni vilja spela det?


Väldigt tacksam för synpunkter.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Existerar det nått liknande spel idag? Ett sagorollspel, skulle ni vilja spela det?"

Jag brukar hävda att Västmark är ett sådant rollspel. Det har sin grund i tre sorters sagor: riddarsagan, vikingasagan/den saxiska krönikan (dessa två är så lika att man nästan kan baka ihop dem), och folksagan och då i synnerhet de av brittiskt ursprung. Så nog faen går det!
 

Azk3r

Veteran
Joined
26 May 2003
Messages
75
Location
Jönköping
Jag brukar hävda att Västmark är ett sådant rollspel. Det har sin grund i tre sorters sagor: riddarsagan, vikingasagan/den saxiska krönikan (dessa två är så lika att man nästan kan baka ihop dem), och folksagan och då i synnerhet de av brittiskt ursprung. Så nog faen går det!

Vad jag kan komma på så måste nog Västmark vara det spelet som liknar min ide mest. Men skiljer sig ändå en del. Kommer inte äga rum under medeltiden, utspelar sig i Smålands djupa skogar, inte en massa rävsvansar som kutar runt. Igentligen vet jag tyvär inte så mycket om Västmark, men hoppas få tid snart att sätta mig in i detta berömda spel. Men det lilla jag vet säger mig att det inte är en "Västmarka saga" jag vill skapa.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
jag måste nog säga att när jag läste din idé så var den första tanken som slog mig "Låter som Västmark", så ta och sätt dig in i det först, det kan överraska dig. Men det är klart, jag kan ju ha missförstått dig.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: sagor o sägner rollspel [ANT]

Tja, Västmark visade sig vara ungefär det spelet JAG hade tänkt bygga, så det kanske funkar för honom också. :gremwink:
 

Azk3r

Veteran
Joined
26 May 2003
Messages
75
Location
Jönköping
ingen som har några synpunkter?

Är det ingen som har nått att säga, förutom likheten med Västmark?
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Om jag förstår dig rätt är det inte enbart miljön med bauertroll och tuvstarrar i sig du vill åt, utan stämningen av gammal folksaga.

Jag kan se ett problem där:

Jag håller inte riktigt med om att sagor brukar vara luddiga. Tvärtom är de ofta mycket stiliserade, med ett fåtal rätt strikta händelsescheman. Detta gäller också persongalleriet. Personer i sagor brukar agera mycket stereotypt, till och med jämfört med klichéerna i lågkvalitativ standardfantasy. Jag är inte särskilt insatt själv, men folkloristiker har noga benat ut det där.

Där finns ett pedagogiskt problem för dig som spelkonstruktör att förmedla hur man med sagans snäva handlingsutrymme ändå kan behålla rollspelandets frihet.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Låter mysigt !!

Jag tycker att det låter som en klart rolig grej. Det finns ju en hel del intressanta lokala historer som händer runt omkring en ju som är spännande.
Så det gäller ju att nosa upp dem & skriva nått av det.

/ Johan K, som gillar historier från förr !
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,230
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Re: ingen som har några synpunkter?

Hej

Jag tror att det här är en toppen idé.
En riktigt mumsig karamell, se bara till att oknytt och "monster" inte är lätt definerbara raser/väsen, alá de flesta andra spel.. utan lite mer åt hållet att du definerar vad de gör och vad de står för, inte direkt vad/hur de ser ut.
 

Azk3r

Veteran
Joined
26 May 2003
Messages
75
Location
Jönköping
Re: Låter mysigt !!

Det finns en stor mängd sagor att använd sig utav, som alla utspelar sig i södra småland. Så det är inget problem.
Kul att du uppskattar iden.
 

Azk3r

Veteran
Joined
26 May 2003
Messages
75
Location
Jönköping
sagoväsen

Stämmer, det kommer ju inte handla om att röja trollgrottor precis.
En annan rolig ide är att låta det vara lite diffust hurvidar sagoväsen verkligen existerar eller ej. En kampanj kan då vara att försöka bevisa eller motbevisa det övernaturligas existens. Kan bli extra intressant om spelarna inte heller vet hur det ligger till.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Låter mysigt !!

Småland ja, de har ju en hel uppsjö av sagor & sådant... Ta bara Cleva gruva för exempel.. Kan mycket väl tänka mig att det finns en hel del mystigk däromkring som man kan bygga på...

/ Johan K, som var smålänning i 3 år....
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,230
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Re: sagoväsen

Det skulle jag verkligen vilja se hur man ska lösa.
Man kan ju förvisso köra en call of calle variant, där världen är övertygad att dessa väsen inte finns, men de galna "etnologerna/folklivsforskarna" (läs rollpersonerna) tror och vill bevisa motsatsen..
 

Azk3r

Veteran
Joined
26 May 2003
Messages
75
Location
Jönköping
Jo jag håller mid dig till fullo. Detta är en av anledningarna till att jag är lite tveksam till det hela o därför startade den här tråden. Det jag menade med luddigheten är den som finns runt de olika väsnen. De är väldigt löst definerade, på gott o ont. Mest gått känns det som nu, efter en liten ordväxling med Quadrante.
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Jag tror inte det skulle vara något spel man spelade aktivt utan bara har och varvar med när man är lite trött på det spel man brukar köra. Men sådana spel förgyller ens tillvaro väldigt mycket anser jag.
 
Top