Nekromanti Sagor från Midgård: Rollspel på ett A4!

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
203
Hej! Jag satt och funderade vilka regler jag gillade bäst, Dod6expert eller DodT. Bägge har fördelar och nackdelar. Men sen kom jag på.. varför inte göra ett eget regelsystem som är bättre än bägge?! Det ska dessutom vara enkelt, roligt och få plats på ett A4.
Sikta högt... vart landar jag?

Det är inte klart. Är medveten om att jag missat vissa saker som ex. regler för avståndsvapen, info om yrken osv. Men jag vill ändå veta vad ni tycker hittills, det finns säkert fler frågetecken jag behöver reda ut.

Så fram med sågen! Eller får jag kanske en ros? :gremeek:

Reglerna

Rollformulär

Kom ihåg att namnet vara är "preliminärt", personligen gillar jag det väldigt mycket men det finns ju en Tolkien bok som heter såhär:/

Ni får klaga hur mycket ni vill, men jag vill gärna ha konstruktiv kritik också!:)

Jag är väldigt öppen för förslag på fler färdigheter, eller om det är några som är fel eller saknas!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Snabbrecension:

Det bästa med systemet är att det inte har något turordnings- eller initiativsystem. Det funkar faktiskt lika bra utan. Bra!

Det sämsta med systemet är att man slumpar fram sina grundegenskaper. Buuuuuuu.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Snyggt. Kort. Bra.

Borde det inte vara Kropp som ger Livskraft, istället för Styrka? Eller kanske Kropp+Psyke+siffra=Livskraft.

Stridssystemet är ju helt utan val, men av någon anledning känns det okej. Ibland vill man inte ha taktiska strider, ibland vill man »bara« ha snabb slump.

Är det nödvändigt att beskriva en värld? Liksom, Sagor från Midgård blir aldrig ett eget »komplett« spel.
 

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
203
Det låter mer logiskt att kropp ger livskraft. Bollade det där fram och tillbaka ganska mycket och kom fram till att livskraft på KROPP tyvärr skapar för mycket komplikationer.
Nu kommer jag inte ihåg exakta exemplen, men vissa raser blev lite konstiga. Det blir liksom en konflikt i att den som är smidig också tål mer. Som ett exempel
Halv-Alv skulle vara den rasen som tål mest för att den
har mycket i Kropp, då det egentligen syftar på att dom är smidigare.

Angående stridssystemet så har jag tänkt tagit med att
man kan få ytterliggare + på slaget om spelaren kommit på någon riktigt bra strategi eller idé. SL bestämmer
vad eller om det blir någon modifikation. Men av utrymmesskäl har jag inte fått plats med det ännu.

Spelvärld kanske är onödigt, men av praktiska skäl ville jag att regelsystemet skulle relatera till något och då blev lösningen såhär eftersom jag gillar lowfantasy:)

Tack för responsen jag fått hittills!
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,857
Location
Off grid
Mr.Walker said:
Så fram med sågen!
Ledsen att vara så negativ som jag är, men du behöver egentligen inte bry dig om mig. :gremsmile:
Jag tycker att det är så tunt att det varken gör till eller från. Man hade lika gärna kunnat skippa färdigheter och bara haft två grundegenskaper (STY&INT)och slagit mot de värdena direkt. Eller varför inte "friforma allt". Tycker inte att de få regler som finns direkt tillför något spelmässigt eller för den del hjälper till att bygga stämning och story.
Jag gillade dock färdigheten "Undervika" skarpt.

[Suck - Vad jag har blivit gammal och bitter!]
//EvilSpook
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Det är sent och jag orkar tyvärr inte annat än att skumma lite snabbt just nu. Vid första anblicken måste jag dock säga att jag gillar enkelheten och att jag lätt skulle kunna slänga in något sådant på någon random fantasykampanj där jag önskar ge berättandet allt krut och inte slösa tid eller medel på regeldetaljer och gå mot friformning.

Så, kort och gott ser bra ut. Gillar dessutom formuläret. Det känns göttigt oldschool, svart, vitt och grått och inget krimskrams, enkelt och tydligt.

Kom ihåg att namnet vara är "preliminärt", personligen gillar jag det väldigt mycket men det finns ju en Tolkien bok som heter såhär:/
Det var faktiskt en sak jag hängde upp mig på. :gremsmile:
First of all så gillar jag Tolkiens verk skarpt och blev därför jävligt besviken när det inte hade något med saken att göra. Att namnet dessutom är så rippat rakt av för oundvikligt för tankarna till Tolkien hos de flesta. Det kan bli en nackdel liksom en fördel men jag tror kort och gott att det kommer att locka en massa Tolkientyper som blir sura för att du lurat dem.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Inte min kopp té. Gillar inte friform och tycker inte om för lite regler eller för ickedetaljerade regler. Men av den anledningen kan du lika gärna ignorera min kritik :gremtongue:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Craygh said:
Inte min kopp té. Gillar inte friform och tycker inte om för lite regler eller för ickedetaljerade regler. Men av den anledningen kan du lika gärna ignorera min kritik :gremtongue:
... Oavsett spel?
Är bara nyfiken. :gremsmile:
 

Hanihörnet

Veteran
Joined
9 Aug 2008
Messages
67
Jag gillar systemet. Det är simpelt men spelbart. Det tillåter mer "roll" i rollspelet. Däremot kan det säkert utnyttjas av munchkins, vilket inte är så bra.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Kobolder (som vi historiskt har kallat Munchkins i Sverige) kan utnyttja alla system. Att bygga regler med flit för att hålla dem i schack hjälper inte, eller om det hjälper behöver man göra eftergifter som reducerar spelets bra sidor för ickekobolder.

Trivs du inte med att medspelarna är kobolder, byt medspelare.
 

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
203
Tack för responsen! Nu har jag gjort lite ändringar bl.a lagt till regler för avståndsattacker. Kom gärna med fler synpunkter!

Hanihörnet said:
Jag gillar systemet. Det är simpelt men spelbart. Det tillåter mer "roll" i rollspelet. Däremot kan det säkert utnyttjas av munchkins, vilket inte är så bra.
Fast jag tycker ändå jag lyckats bra med balansen, har rasen mer mod. på en grundegenskap så har man mindre i en annan. Lite sten sax och påse effekt. Ex. en människa är allaround, ett troll kan göra mer skada medan ex. en dvärg kan bli skickligare. Att göra mycket skada är värdelöst om man inte kan vinna kamper. Har man för lite i psyke har man inget skydd mot magiska attacker osv. Sen kan man såklart ha lite tur och slå väldigt bra på tärningarna, men det är en annan femma. Lite slump måste det ju vara:)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Det måste inte vara någon slump alls - men det är därför det finns husregler...

HUSREGEL:

Medelvärdet på 1t6 är 3.5, så varje spelare får 11 poäng att spendera på Grundegenskaper. Spelare belönas alltså med 0.5 poäng för att de varit smarta nog att välja den här husregeln. Modifikationerna läggs på efteråt.
 

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
203
Inte fel tänkt egentligen men jag tycker spelbalansen rubbas då eftersom man i teorin kan lägga 11 i KROPP och blir helt överlägsen i strid.

Däremot skulle man kunna tänka sig att strunta i att slå 1T6 och endast använda modifikationerna som ifs då skulle kunna vara lite högre. Men jag gillar lite slump, det är roligt att slå tärningar:)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Mr.Walker said:
Inte fel tänkt egentligen men jag tycker spelbalansen rubbas då eftersom man i teorin kan lägga 11 i KROPP och blir helt överlägsen i strid.
Att stridsopta är bara bra om strid är det primära sättet att lösa konflikter i världen. När jag spelleder brukar jag se det som optimalt med en strid per fem spelmöten eller så. max. Helst mindre... Och då får man vara hur stridsoptad man vill =)

Men visst: Man får köpa max 6 för poängen. Reparerat!

Mr.Walker said:
Men jag gillar lite slump, det är roligt att slå tärningar:)
Det var när Riotminds skrev nåt liknande i förordet till DoD 6 som jag sålde boken till en kamrat. Det tänket är helt enkelt för främmande för mig: Tärningar och slump är ett onödigt ont. I rollpersonsskapandet är det dessutom ett onödigt ont, som definitivt pajjar alla former av eventuell spelbalans och dessutom alla eventuella rollpersonskoncept man tänkt sig.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Ett förslag: Vad sägs om att nu skriva
- En monsterbok
- En magimodul
- En världsbeskrivning
- En episk kampanj

Vardera givetvis på en A4! Är det att bryta mot spelets idé, eller att ta den till nästa level...?
 

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
203
Faktiskt ingen dum idé! Vill man spinna vidare så känns det som en självklarhet att detta är rätt väg att gå!

Man får dock vara väldigt försiktig med att fortsätta "utveckla" reglerna då tendensen blir att man vill göra så mycket att man tappar konceptet.

Men att fortsätta som du skriver vore ju helt i rätt spår!
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Några anmärkningar:

En oklarhet: Du skriver, "RP får samma modifikation i färdigheten som han har i tillhörande grundegenskap". Är det modifikationen som är samma, eller får man lägga till hela sitt grundegenskapsvärde till färdigheten?

Det finns inga regler för när man möter flera motståndare.

Det faktum att styrka bestämmer både skadebonus och livskraft kan komma att göra halvtrollet lite väl mäktigt i förhållande till de andra raserna.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Mr.Walker
Tycker om idén =) och grunden.
Jag förstår att din ursprungsidé är att det ska vara så kort och simpelt som möjligt men kanske lite utförligare regler och regelexempel på en handfull sidor till?

En rent spelteknisk fundering. Skulle det inte kunna passa med fyra grundegenskper? Typ:

Styrka

Kropp

Skarpsinne(eller någo annat namn men som täcker Intelligens, kvicktänkthet, perception)

Psyke. Fast kanske kalla det något annat, typ Själskraft, Hugraft, Fylgja (om det är tänkt att vara fornnordiskt/folktro präglat) eller något sånt?

Är det tänkt att spelet kan användas som alternativ regelkärna som till DoD6e/DoDT(exempelvis såsom Version Noll och Mutantmatiné fungerar till M:UA)?
 

nominesine

Veteran
Joined
7 Apr 2010
Messages
159
Jag är ingen friformare, men jag tycker ändå att ditt enkla upplägg är mycket vackert i all enkelhet. Att sedan lägga till moduler (hela tiden på en enda sida) känns klockrent. Min enda invärndning hitills är: Varför kom inte jag på det där först. Ta det som en komplimang.

Extra beröm för det snygga och lättlästa typsnittet i rubriker/rollformuläret. Det ser ut som en Caslon-klon, men har å, ä och ö. Vad heter fonten?
 
Top